Hoe opnieuw beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Hoe opnieuw beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 17:15

Hoi
ik verzorg ramona nu dus al ongeveer 3 jaar
en in die 3 jaar is ze zowiezo beleerd(niet bepaald goed)
maar de laatste tijd is ze shagerijnig ,luistert niet en schikt ook veel
ze loopt niet ontspannen en ga zo maar door.
nu weet ik niet hoe dat komt.
nu wil ik dus opnieuw beginnen met het goed beleren
En natuurlijk dat ze leert me te vertrouwen

Hoe zou ik kunnen beginnen?
hebben jullie misschien tips voor mij

Ps.. de laatste tijd heb ik zelf niet gereden

alvast bedankt

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 17:18

Samen met goede begeleiding en je paard dan zo behandelen alsof ze drie is en net van het land af komt. Heel consequent zijn. Goed is goed en fout is fout. Beginnen met longeren zonder iets erop, daarna met zadel en hoofdstel als het goe gaat en ze wil ontspannen. Heel veel succes!

linneketeut

Re: Hoe opnieuw beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 17:28

Misschien ligt het aan jezelf,
kijk ik heb dat ook wel eens.
ik moet meer ontspannen
dus kijk wa rond als je aan het rijden bent, ga bomen tellen ofzo
en als ie weg springt hande un keer naar voren steken en ontspannen. dan vind ie het niet meer leuk want dan denkt ie; oow ze geeft er toch niks om. hij stopt vanzelf wel weer een keer. ik zouw dan wel in un afgemaakte bak rijden voor het geval hij de weg oploopt want dan ben je verder van huis.
en als ie wegspringt enzo zet um dan goed aan het werk da die op moet letten op jouw. hij moet doen wa jij wilt nie wa hij wil.
doe je binnenhand van de hals en doorrijden maar en naar beneden rijden, niet aan de teugel maar gewoon net doen of je gaat hals strekken hij moet met zijn hoofd naar beneden en als ie daar is dan moet je nix meer doen, komt ie omhoog dan ga je weer kneepjes maken en als ie dan nog eens weg wil springen ontspannen blijven niej je handen trug trekken gwoon op un volte zetten hand naar binnen en door rijden. en als ie dan goed los is gereden zouw je um aan de teugel kunnen gaan rijden.
suc6

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 17:29

Als je op nieuw wilt beginnen dan zou ik eerst goede begeleiding zoeken en beginnen met het grondwerk. Dus even los gezien van het rijden. Leer eerst je paard en de taal kennen, dit is zowiezo de eerste stap die je moet nemen. Zorg er dus voor dat je je paard op iedere plek (waar dan ook) kan aanraken, zonder dat ze weg loopt (vertrouwen). Zorg ervoor dat je paard je volgt en stopt als jij dit ook doet (leiderschap). Dit is in de praktijk natuurlijk veel uitgebreider en het zal ook wel tijd kosten, maar een goede begeleiding is het halve werk. Je paard moet plezier hebben om met jou op stap te gaan, en er niet tegen op zien.

Een gemaakt probleem is lastigere op te lossen dan iets meteen goed aanleren. dus als je verder gaat met rijden etc. zoek dan echte hulp anders ben je zo weer terug bij af.

lovelygirly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 17:31

bedankt voor de tips
Helaas mag ik niet longeren die man vind dat voor jonge en onervaren..(drukke)paarden en volgens hem is dat ramona niet.(wat toch niet helemaal klopt)
Ik rij voorderest in een weide

En euh het is een zij
Laatst bijgewerkt door lovelygirly op 17-12-05 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 17:32

Hoi,

Weet je zeker dat er geen medische oorzaak is? Heeft de pony last van zijn rug, ligt het zadel wel goed, zitten er haken of de kiezen e.d.? Ik zou eerst dit uitsluiten.

Ga eerst eens wat grondwerk doen. Leg eens een zeil of een stuk landbouwplastic in de bak. Leg wat autobanden weg. Maak een parcoursje van dingen waarvan de pony bang is / kan zijn. Zo liet ik mijn paard over het zeil lopen en ik had een vlag opgehangen waar hij onderdoor moest e.d. Toen ik daar mee begon was mijn paard nog 3 en nog niet ingereden. Hij heeft me toen goed leren vertrouwen en ik heb hem ook aan de hand verkeersmak gemaakt door veel buiten te wandelen.

Ik weet niet waar de problemen precies zitten, maar opnieuw inrijden lijkt me niet nodig maar ik zou met rijden wel gewoon weer beginnen bij de basis. Misschien kun je aangeven waar precies de problemen zitten?

Zorg eerst dat de pony goed aan het been is. Ga hem eens consequent aanpakken en aan het werk zetten. Stap er op en zorg dat de pony van begin af aan voorwaarts is (ook tijdens instappen/uitstappen met lange teugel!). Geef normale kuitdruk, reageert hij niet dan is hij niet aan het been. Ga dan niet nog eens een paar keer aandrijven, maar dan geef je gelijk een mep met de zweep. Reageert hij goed dan beloon je hem en rij je door. Het is erg belangrijk dat je dit heel consequent doet en dat je hem beloont wanneer hij voorwaarts gaat. Let wel op dat wanneer je een mep met de zweep geeft je hem ruimte van voren geeft om voorwaarts te gaan. Je moet zorgen dat je hem niet tegenhoud door aan de teugels te trekken, ook al gaat hij even wat harder dan je wilt. Beloon hem dan en neem hem rustig terug.

Daarnaast is het erg belangrijk dat je veel tempowisselingen maakt, overgangen rijdt en figuren zowel in stap, draf als galop. Probeer om nooit een heel rondje over de hoefslag te rijden zonder dat je pony een oefening heeft moeten doen. Door overgangen en tempowisselingen te rijden zal hij beter aan je been worden.

Zorg daarnaast ook voor afwisseling het moet voor de pony ook leuk blijven! Ga eens een keer buiten rijden. Ook in de bak kun je afwisselen. Laat de pony zo eens een keer wat balkjes lopen of tijden het dressuur rijden door eens een klein sprongetje nemen om hem scherp te houden. Of spring alleen eens een keer i.p.v. dressuur.

Krijg je les of is het mogelijk om les te nemen? Het lijkt me wel belangrijk dat je goede begeleiding krijgt!!!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 17:34

lovelygirly schreef:
En euh het is een zij

Sorry alvast Ik schrijf automatisch hij ook al is het een merrie

lovelygirly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 17:36

op het moment krijg ik geen les
maar omdat het duur is en we al niet zoveel geld hebben is dat moeilijk te betalen
en helaas is ze ook niet verkeersmak
bedankt voor de tips hier zou het wel mee lukken
(eerst begeleiding vinden)

@Delphi: is niet erg dan weten jullie het in iedergeval

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:26

Hoi
Toevallig ken ik jouw en je verzorgpaard.
Wat je denk ik moet doen als je opnieuw met haar wilt beginnen is op een regelmatige basis met haar aan het werk gaan en niet eens in de 3 weken ofzo.
Ik heb zelf een verzorgfjord en daar wordt door mij en een ander meisje minimaal 4x per week mee gereden.
Deze fjord heeft ruim 2 jaar stil gestaan en we hebben het vanaf het begin opgepakt met haar en dat gaat nu heel erg goed we zijn nu bezig om haar weer verkeersmak te maken want vrachtwagens en tractoren vindt ze heel eng.
Mocht je nog wat tips kunnen gebruiken dan hoor ik het wel.

Groetjes Mamamika