Hoe blijf je zitten als je paart steigert?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bloemsuiker

Hoe blijf je zitten als je paart steigert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 21:12

Gelukkig heb ik nog nooit op een steigerend paard gezeten , maar ik wil toch voorbereid zijn .

Ik zie hier zo veel plaatjes van paarden die steigeren en de ruiter er toch op blijft zitten , ik vraag me af hoe ze dat doen.

Groetjes.

(ik weet niet 100% of het hier goed staat)
Laatst bijgewerkt door Karin op 17-12-05 04:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt, in het vervolg geen titels als 'Hoe...'

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:13

Naar voren hangen... niet aan de teugels hangen, maar helemaal naar voren zitten. Desnoods armen om de nek slaan

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:15

Inderdaad wat Nancy zegt! Direct naar voren gaan hangen en niet aan de teugels trekken!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:30

En hoofd NAAST zijn hals, anders heb je een bloedneus

Maar op dat moment gaat het meestal op reflex

sabien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:31

idd vooral niet aan de teugels trekken, wand dan heb je kans dat je paard achterover slaat!

Djeenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:48

Haha, inderdaad proberen om zo vlug mogelijk je hoofd naast z'n hals te leggen (Vooral als je een beugel hebt..)
Meestal voel je het wel aankomen als ze gaan stijgeren, ze willen niet meer voorwaarts en trippelen een beetje ter plaatse of stappen achteruit, wat je nooit mag doen is je teugels loslaten.. Altijd goed contact houden en vooruit drijven. Gaat je paard toch de lucht in, zorg er dan voor dat je naar voor zit, zodat je paard niet achteruit klikt als hij hoog gaat, en dan heb je verschillende manieren naar ik gehoord heb. Je kan je armen wijd opendoen zodat het paard de teugels ziet en terugschrikt naar beneden, of gewoon je handen naast de hals houden. Beide manieren heb ik al zien toepassen, ik had m'n handen gewoon aan de hals..
Ook niet paniekeren.. Als je paard terug neerkomt vooral contact blijven houden en voorwaarts drijven.

Groetjes

Bloemsuiker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 21:49

Niet panikeren?
Das moeilijk

Djeenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:52

@ Charlotjuuh: De eerste keer is verschietachtig.. Maar als je weet wat te doen valt het mee hoor.. Paniekeren haalt echter geen positief effect, want dan ga je eerder vastgeklampter zitten en aan de teugels trekken, wat maakt dat je paard weer de lucht in kan gaan..

Miss_Monet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:26

Pony van mn vriendin kan op commando steigeren(verder doet ie het nooit want daar is ie veel te lui voor, iets van 25 jaar)

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:33

@ Charlotjuuh:
Toen ik op Ursela moest rijden was het in het begin ook zo van 'wwooow rustig!' maarjah als ze het zo iedere les deed begon ik het wel gewoon te worden en toen was het van: ' ben je daar nu weer kverschiet nie meer hoor..' dusjah zoals ze zeggen..nie aan je teugels trekken en zorgen dat je hoofd opzij is anders heb je idd een bloedneus

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:35

van de teugels afblijven en proberen je handen om de hals te slaan.
Nooit aan de teugels zitten iig! Dan trek je hem om!

karton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:06

Je hoeft er niet echt bij na te denken.
Ik had er eigenlijk nooit overna gedacht. Maar toen het paard steigerde ging het eigenlijk vanzelf.

Zelf naar voren zitten, hoofd langs zijn hals, niet aan de teugels komen.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 03:03

toevallig 2 weken gelden steigerde mijn paardje

was heeeeeel lang geleden voor mij

maar mijn reflex zat er nog goed in , ging automatisch naar voren staan gaf paard tik op de kruin en ging weer zitten (paard ging ook weer naar beneden) en reed weer gewoon door ofdat er niks gebeurd was
paard nog semie beduusd van wat was dat ?

ankem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 10:22

Ik had het ook nog nooit meegemaakt, maar als het gebeurt, dan gaat het wel in een reflex. Bij mij kwam het geheel onverwacht, dus ik klapte met mijn hoofd in mijn nek, wat voor behoorlijke spierpijn zorgde de dagen erna.
Ze kwam 3 achter elkaar omhoog op een buitenrit en ben gewoon blijven zitten. Ik hoop het alleen niet weer mee te maken, want vond het behoorlijk angstig.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 11:56

Het helemaal losgooien van de teugels is ook niet goed, dat is een beloning voor je paard, maar beter alles los dan hem achterovertrekken voor degenen die nog niet al te vaak op een steigerend paard hebben gezeten

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:07

Je voelt vaak wel wat je moet doen hoor, mee naar voren, iets gaan staan in je beugels, knieen aanknijpen, contact bewaren met de mond, maar niet gaan trekken, je hoofd langs de hals en er even flink met je been in, of een tik met de spoor, want na zo'n actie moet je ze goed voorwaarts houden. Een paard dat goed voorwaarts is kan nl niet steigeren

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:49

En vooral als je neer bent gekomen niet helemaal gespannen gaan zitten(ook al is dat moeilijk)en vooral dan niet in zijn mond gaan trekken want dan kun je goed nog een keer omhoog gaan(is mijn ervaring dan )

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 16:53

Kris25 schreef:
Je voelt vaak wel wat je moet doen hoor, mee naar voren, iets gaan staan in je beugels, knieen aanknijpen, contact bewaren met de mond, maar niet gaan trekken, je hoofd langs de hals en er even flink met je been in, of een tik met de spoor, want na zo'n actie moet je ze goed voorwaarts houden. Een paard dat goed voorwaarts is kan nl niet steigeren

Ik mis idd bij de meeste reacties het voorwaarts houden van je paard.
Je voelt ook vaak wel aankomen als je paard omhoog wil. Op dat moment moet je eigenlijk al flink drijven om je paard voorwaarts te laten houden.

Bloemsuiker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 17:02

manie schreef:
Ik mis idd bij de meeste reacties het voorwaarts houden van je paard.

En als je paard ergens niet voorbij wil ? (bv buiten)
Ik heb eens gehad dat het paard waar ik mee reed ergens niet voorbij wou , en met zijn voorbenen een beetje van de grond ging. Niet erg , maar hij wou er echt niet voorbij! Dan heeft me instructeur me geholpen.
Wat moet je dan doen bij zulke dingen?

En bij het bekende: 'Zwaaien naar de jury'?

Hinke

Re: Hoe blijf je zitten als je paart steigert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:25

Ik heb eens gelezen dat je als hij steigert hem een tikje onder zijn buik moet geven met een zweepje, is volgens mij een tip van monty roberts.
Geen idee of het werkt, ik heb ook nog nooit op een steigerend paard gezeten, maar het is inderdaad wel erg handig alvast te weten wat je moet doen. Vooral als je denkt aan dat meisje wat overleden is toen haar paard steigerde en op haar viel .

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:44

je voelt het aankomen.
paard stapt achteruit, blijft staan, dribbelt een beetje.
ik zelf heb mijn eerste steigering meegemaakt op mijn 1.75m groot paard, geloof me, da's schrikken!
als ik het voel aankomen dat mijn paard steigert ga ik 'm snel been geven, en voorwaarts laten gaan.
je moet naar voren gaan zitten.
met je hoofd naast z'n hals.
geloof me, da's een reflex die je aanleert hoor.
iedereen zal op zo'n moment wel naar voren gaan zitten.
niet trekken aan de teugels maar ook niet loslaten(er zijn genoeg paarden die wel nog iets zullen uitsteken als je ze loslaat)
ik hou gewoon contact, trek niet, laat ze ook niet vieren.
staat hij terug beneden, goed been en doorrijden

een tip die ik van mijn intructeur heb gekregen was één die nooittenimmer zal toepassen! wat de ongelukken kunnen zijn is niet te voorspellen!
1) trek je paard achterover, dus zorg dat je aan de kletter gaat
alleen oppassen dat je der niet onder ligt
2) als ie omhoog gaat, geef je hem een patat tssn zijn ogen met je zweep of een plastic fles, een goede les (zodoende mijn instruc)

het enige wat ik doe is de zweep op zijn kont leggen.
mijn paard steigert echt kaarsrecht!
ik heb er mee leren leven dat ie af en toe eens zijn kuren heeft

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:53

beetje lastig hoor hinke om met een zweepje onder zijn buik een tik te geven terwijl je erop zit. bedoelde monty dat niet als je ernaast staat of aan de longe bezig bent?
als ze steigeren heb je geen tijd om in paniek te raken daar gaat het te vlug voor. het enigste dat je kan doen is goed naar voren zitten, drijven zodat tie naar voren moet en hem een tik tussen zijn oren geven zodat tie naar beneden gaat.

Hinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 19:25

Als je hem een tik tussen zijn oren geeft gaat hij naar beneden? Dat heb ik nog nooit iemand zien doen. Kan me niet voorstellen dat zoiets werkt.
Het lijkt me trouwens inderdaad ook wel lastig om hem een tik onder zijn buik te geven als hij steigert.
Volgens mij kun je het beste proberen steigeren te voorkomen, door hem wat kris25 en manie zegt voorwaarts te houden

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 19:28

Het helpt wel degelijk als je bij een paard een tik tussen de oren geeft. Niet bij allemaal, maar bij sommigen echt wel hoor en verder: Zie de genoemde tips

Twaalf

Re: Hoe blijf je zitten als je paart steigert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 19:42

Vooral al niet aan de teugels trekken.
Zo is mijn pony een paar maanden geleden achter over geklapt met ruiter en al...zij bleef bij het steigeren 'gewoon' zitten (dus niet naar voren) en hield de teugels strak vast.
Ik voel het altijd aankomen, bij mij is het meer een automatisme geworden.