Inderdaad, jammer van je instructeur.
En ik zou als ik jou was even tot het probleem opgelost is niet zo met springen bezig te zijn. Dressuur is de basis. En die gaat op dit moment niet zo goed. Dus dan kan je eigenlijk ook niet echt iets met het springen bereiken, ook al zou je paardje dan wel foutloos en snel parcourtjes kunnen lopen...
Pak de teugels sowieso niet te kort, maar al helemaal niet te lang. Je houdt gewoon goed contact met de mond, en beweegt soepel mee met zijn bewegingen, alsof er elastiek in je armen zit. Dus geen 'rukjes' in z'n mond geven als hij z'n hoofd naarvoor en terug of omhoog en omlaag beweegt, maar gewoon meebewegen. Dit is niet makkelijk, je zal hier erg op moeten oefenen als je dit goed wilt kunnen... Als hij met z'n hoofd naar voren gaat strekken, om je handen 'kwijt te raken', moet je je handen proberen even vast te zetten, zodat hij niet zo gemakkelijk naar voren kan. Als dit pijn zou doen, dat strekken terwijl het eigenlijk niet moet, zal hij het misschien minder gaan doen omdat hij dan pijn zou krijgen. Is dit niet het geval, dan is het alsnog niet echt fijn om geen bewegingsruimte te krijgen om naar voren te gaan. Als je dit vaak genoeg doet, op tijd je handen vastzetten als je merkt dat hij wil gaan strekken, zal hij waarschijnlijk steeds minder proberen te strekken.
Verder moet je denk ik proberen wat steviger te zitten, zodat je ook niet naar voren getrokken kan worden, en hij dus met meer moeite kan uitstrekken.
En zoals al gezegd is; je kan denk ik beter een zachter bit zoeken, want ook al kan hij deze niet vastpakken, hij zal er wel aan moeten wennen dat zijn mond weer gezond is.
Misschien door longeren met hoofdstel; zo kan jij er niet afvallen en heb je dus ook wat meer controle, omdat hij verder niks kan doen dan rondjes rennen zegmaar...
Nouja, succes in ieder geval met je paardje, dat zul je wel nodig hebben.
En sorrie voor dit lange bericht.