---Aan teugel krijgen??!!---

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bosprez

---Aan teugel krijgen??!!---

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 18:34

hay, de pony van mijn nicht komt van een manege
en daar is hij het nooit geleerd aan de teugel te lopen en loopt hij eigenlijk altijd met zijn hoofd omhoog!Dat is natuurlijk niet zo leuk en daarom zouden we het hem graag leren!

zo loopt hij nu:
Afbeelding

en zo zou hij moeten lopen: (het is puur teoval deze foto )

zijn er tips om het hem te leren??
zoja alles is welkom!
Afbeelding

thx!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:37

zo te zien krijgt hij t al weer door dan. je moet veel stelling vragen, en dan je buitenhand er goed bij, en met je binnenhand kneepjes geven. Dus je kan het beste eerst op een volte gaan oefenen. Stelling, kneepjes en zodra hij maar iets wil zakken met zijn hoofd, onmiddelijk stoppen met kneepjes geven en ontspannen. zo ga je dus door, net zolang totdat hij aan de teugel gaat lopen. lukt dit niet, blijf niet aan de gang, maar ga de volgende keer weer verder. een kwartiertje is wel genoeg om mee te beginnen. mooie pony trouwens.

Bosprez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 18:45

bedankt, nu ik heb een probleempje
ik weet niet goed hoe je dat moet doen, heb van men 8-11 gereden en dan een zware val gehad en moeten stoppen
nu ben ik 14 en op die foto is de eerste keren dat ik weet rij!

maar dat van bijzetteugels welke werking heeft dat ?
want we zouden nu graag eerst gewoon longeren (voor in de winter)
wegens te nat om te rijden
hoe kan je dat dan oefenen?

Maaiikii

Re: ---Aan teugel krijgen??!!---

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:48

als extra hulpmiddel een elastiek gebruiken(zijn verkrijgbaar in paardenwinkels). daar kan erg fijn mee rijden.
Of je moet lekker veel figuren en overgangen rijden zo word je paard wat losser en gaat hij ontspannen lopen. Zorg ook dat hij je hand volgt,
dus zachtjes met je binnenhand vragen.
Zorg ook voor wat afwisseling, ga ook een keertje longeren dat is ook goed voor je paard.

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:49

Ik zou zeggen, ga goede les zoeken! Het is niet zo simpel om even via de pc uit te leggen. Wel veel succes, leuke pony

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:49

Ik vind een bijzetteugel niet echt een goed hulpmiddel.
Je zet je paard vast in 1 houding, hij moet je hand volgen en ontspannen gaan lopen.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:54

ik zou helemaal geen hulpmiddelen of iets gebruiken! (maarja, ik ben anti-hulpmiddelen )
als je paard ontspannen loopt en goed voorwaards (!) is dan kan je je paard pas rond rijden.....niet gaan lopen rotzooien met dat hoofd.....eerst voorwaards dan ontspannen naar beneden en als dat goed gaat kan je der wat oppakken en aan de teugel rijden...
dat zal een tijdje duren maar dat is beter dan een paard opgekropt aan de teugel rijden (/trekken). op de 1ste foto loopt het paard ook niet bepaald ontspannen (kan een moment opnamen zijn)

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:55

Wat Hollybolly zegt is idd goed om eens te proberen.
Probeer haar/hem ook lekekr voorwaarts te rijden, dit zal het hem/haar ook iets makkelijker maken om te ontspannen.
Probeer het eerst een zonder hulpstukken!
Als mensen even niet weten wat ze moeten doen, wordt er te snel terug gevallen op deze dingen..

[EDIT] okee.. alano was me NET voor

Bosprez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 18:59

@alano : dat is ook zo hij loopt redelijk gespannen......

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:17

je had het over longeren. als je niet weet hoe je die vast moet maken kan je een tegengestelde werking krijgen en dat willen we natuurlijk niet. Dus ik zou, als je toch wilt longeren, eerst even lekker ontspannen laten lopen aan de longeerlijn. en ga inderdaad maar eens op zoek naar een paar lessen, zodat je het weer allemaal opfrist.

Bosprez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 19:20

haha , ja dat is nou niet mogelijk, paard staat thuis en mag eigenlijk niet meer rijden van mijn moeder.... .

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:46

Dan moet je nichtje goede lessen gaan nemen, want het si wel makkelijk om zo hier neer te schrijven wat je moet doen, maar het in de praktijk brengen is een tweede. Niet gaan lopen aanklooien... Pony is al gespannen, dat moet er eerst uit gereden worden. Succes.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:12

@MustangS: hahah dan ben ik tenminste eens de 1ste

_loekie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:54

Zo heb ik het loek geleerd:
Gewoon je teugels op maat nemen zodat je goed contact heb met je pony wel goed blijven meeveren met je handen en niet naar beneden trekken, dan goed je benen er aan , veel voltes rijdne en actief maken, zodra je pony maar iets naar beneden kom belonen door wat overdreven ontspanning te geven zo leert hij dat nageeflijk lopen ontspanning betekent.
Op het internet stond dit en bij mij werkte het goed is het proberen misschien wel waard

Cemlys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:13

ik heb al gezegd he dat ik anders wel een keer kom kijken. Geef ik jullie beide eens les. Lijkt me niet de meest moeilijk pony, kwestie van een beetje trainen en het eens uitleggen. via pc nogal moeilijk, je moet het gewoon eens voelen wat goed is dan weet je tenminste wann het wel of niet goed is. je geeft maar een belletje als het nodig is. -

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 02:19

Hebben ze hem na laten kijken toen ze hem gekocht hebben, bv zijn rug en tanden?
Hij loopt wel erg gespannen en lijkt zijn rug weg te drukken op deze foto.

Probeer hem eerst goed ontspannen te krijgen, desnoods een tijd lekker laag proberen te rijden (zal er wel les bij nemen) om die rug te ontspannen.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:10

Ten eerste,
goed les nemen!
Het is wel een leuke pony zeg !

Je meot leren de pony van je benen naar je hand toe te rijden,
Dus eerst voorwaarts,anders kan er van voor ook niks gebeuren,
Probeer eerst maar eens voor overgangen te rijden,
zodat je die onder controle hebt..

Je instructrische kan je het beste uitleggen hoe je daarna verder meot,
probeer niet zelf aan te klooien,
want dit kan namelijk fout gaan en je kan de pony foute dingen aanleren,
Het is beter ze meteen goed aan te leren i.p.v de foute dingen weer af te leren,

Succes!

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:15

Les nemen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:19

Klein puntje nog, je kan een paard niet leren hoe hij aan de teugel moet lopen. Dat kan een paard nl al, hij moet alleen zelf ervaren dat het voor hem het fijnst is wanneer hij zakt in zijn hoofd en zijn lichaam ontspant.
Je kunt hem ook eens met een chambon longereg (als je weet hoe die werkt en er ervaring mee hebt) dan leert hij nl voorwaarts neerwaarts te lopen en snapt hij dat dat het fijnst is.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:21

Begin ajb niet met hulpteugels en neem les

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:28

janinetjjj schreef:
Begin ajb niet met hulpteugels en neem les

Ik longeer mijn paarden gewoon met hulpteugels, wat is daar mis mee?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:05

Een pony hoef je niet te leren aan de teugel te lopen, jij moet zo leren rijden dat de pony aan de teugel gaat

De nageeflijkheid is een direct gevolg van rijden

paardjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:59

Voltes maken en kneepjes in binnenhand

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 19:13

aan de teugel rijden is geen hoofdhouding. natuurlijk kan je met je teugels frutselen om je paard naar beneden te krijgen, of er hulpteugels bij gebruiken. maar zo moet het dus niet. een paard gaat vanzelf aan de teugel als er een goed gebruik van het lichaam en de spieren (buik- en rugspieren) plaatsvindt. daar moet je dus aan werken, en niet met hulpteugels e.d.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:05

hulpteugels kan je wel gebruiken om je paard tijdens het longeren te trainen, en rugspieren te ontwikkelen. maar om je paard het aan de teugel rijden, op die manier aan te leren is inderdaad niet goed. Hoe de juiste aanleuning ontstaat is al uitgelegd hier boven.