endurance rijden met draver

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

endurance rijden met draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 14:27

Ik wil van de lente beginnen met het trainen van endurance-ritten .

De draver waar ik op rijd heeft een zeer goede conditie en houd super van lange ritten.

Ik heb echter 2 dingen waar ik tegen op loop:

1) ze vind het heerlijk om hard te gaan (ze heeft gekoersd)
maar ik moet haar nu gaan trainen om een rustige draf en zeker een rustig handgalopje buiten te kunnen maken ivm haar hartslag op peil te houden en niet al haar energie in een paar minuten op te maken!

In de bak is het geen probleem, echter in het bos wel.
Ze vindt de galop nog vrij moeilijk en heeft nog niet het goede evenwicht om zonder 'houvast' (de bakrand) rustig te galloperen. Hoe train ik haar zodat ze rustig gaat galloperen zonder meteen in draf te vallen?

Daarnaast gaat ze eerst heel hard draven voordat ze in galop aanspringt/ valt (behalve als ik haar vanuit stilstand laat aangalloperen, wat ik dus meestal doe). In de bak spring ik altijd in een hoek aan en doet ze dat keurig. Hoe kan ik haar leren vanuit een rustige draf aan te springen in galop ?

2) In het begin loopt ze weleens wat stijfjes (vooral in draf). Dit heeft niets met kreupelheid te maken, is al verschillende keren door DA onderzocht. Maar komt ze dan wel door de keuring heen??

Bedankt voor jullie tips! *o/*

WendyBZ

Re: endurance rijden met draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:33

Dat rustige draven komt wel. Gewoon zoveel mogelijk loslaten en maar heel beperkt tempo regelen. Ze moeten zelf ook een lekker tempo vinden, en dat kan iets harder zijn als een ander paard. Ofir kon het in het begin ook niet, maar die kan nu prima 1 tempo aanhouden.

De galop doe ik vaak ook vanuit een bocht (die wel te overzien is), omdat ie het nog wel moeilijk vind om aan te springen. Ik oefen wel zoveel mogelijk op de galop. Hij is in het begin dan ook vaak wat heftig en gaat dan met een hupje draven omdat ie zelf in galop wil

Dat stijf lopen heb ik zelf geen ervaring mee, Ofir is vreselijk soepel. Een vriendin had dat wel, maar het paard bleek later ataxie te hebben, zij kwam wel moeilijk door de keuringen heen. En anders een idee om eerst even warm te stappen voor je naar de keuring gaat?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:21

Als je endurance gaat starten, kan je hem dan niet beter hard laten draven ipv. laten galoperen? Dat is iets waar je paard goed in is en wat hem minder moeite kost dan galoperen.
Als hij gekoerst heeft moet hij toch in galop-tempo kunnen hardraven?

Als hij in het begin stijfjes loopt kan je hem vantoren even wat losrijden.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:24

Ik ben volgend jaar ook van plan met mijn draver in de endurance te starten. De mijne heeft het galopperen inmiddels wel goed onder de knie buiten, het zal een kwestie van tijd en geduld zijn.

Ook de mijne loopt niet helemaal als het zou moeten, niet stijf, maar hij maakt met zn ene voorbeen een grotere pas dan met zn andere. Ik verwacht eigenlijk niet dat dit een probleem op gaat leveren.

Blijf dit topic even volgen, interessant, en misschien heb ik er ook wat aan.

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:31

Komt helemaal goed, mijn draver was ook zo'n bosvreter en kon alleen maar hard, Nu maak ik met een gerust hart een buitenrit zonder zadel aan een lang teugeltje in draf

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:05

Ik zou voorlopig gewoon draven op de weddstrijden want dat kost hem toch extra moeite en energie.
de galop kan je altijd wel oefenen, in de bak is t aanspringen makkelijker (in de bocht), buiten is het doorgaloperen makkelijker (recht stuk waar t niet echt veel uitmaakt hoe hard hij gaat)
meestal krijgt je paard uiteindelijk ook wel door dat hij ook langzaam mag

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:49

Sjonniej schreef:
Als je endurance gaat starten, kan je hem dan niet beter hard laten draven ipv. laten galoperen? Dat is iets waar je paard goed in is en wat hem minder moeite kost dan galoperen.
Als hij gekoerst heeft moet hij toch in galop-tempo kunnen hardraven?

Als hij in het begin stijfjes loopt kan je hem vantoren even wat losrijden.

Nou nee Dat draven doen ze max 3 kilometer en valt geen 30 kilometer vol te houden. Daarbij is het ook niet zo lekker uit te zitten, aangezien je het zelf ook nog uit moet rijden. Af en toe wat afwisseling is wel prettig.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:31

wkoekoek: ik denk dta ze bedoelen, als je bv een stukje een galopje inzet, dat je het paard misschien beter kan laten draven op galoptempo, ipv te galoperen, omdat galoperen in dit geval moeilijker is dan iets harder draven.
en het tempo van een gewone handgalop is niet te vergelijken met echt harddraven.
de stukken waar je met een gewoon paard draaft, rij je de draver uiteraard ook in een tragere draf.wat ook logisch is

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:32

ik wil ook gaan starten met mijn draver
de gallop gaat erg hard, dat moet eerst goed in de bak zijn voordat ik een gallopje in het bos ga proberen
als ik met endurance ga starten (eerst kennismaking) ga ik gewoon draven..
ze kan rustig draven, en wie weet doe ik dan allang de gallop in het bos

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:44

Ik heb inmiddels 5 jaar Enduranceervaring met mijn Dravermerrie Navy.
Wat het belangrijkste is, is dat ze leert evenwichtig en gelijkmatig te lopen (steady-state). Niet 1km hard, dan rustiger, ojee, er gebeurd iets spannends en weer 4km snel, maar een constant tempo. Oefen hiermee in je trainingen. Werk ook buiten vw-nw, en aan de basis. Rechtrichten, evenwicht, etc. Bovendien leren ze al doende een hele hoop (Dravers zijn anaeroob gefokt; dat is ons nadeel, maar ook dravers kunnen leren aeroob te lopen en energie te verdelen).

Navy heeft een geweldige galop (buiten; in de bak juist niet) voor een Draver en zij verkiest zelf ook deze gang. Vandaar dat ik mijn afstanden opdeel in 50% draf en 50% galop. De kortere afstanden (zeg tot 50km) hoef je je hier eigenlijk nog niet mee bezig te houden en zou ik puur ervaring op doen. Draf is én blijft voor élk Endurancepaard de meest efficiente gang (warmteproductie vanuit de spieren is in galop te hoog). Zeker met een Draver heb je een stapje voorsprong; ik kan gerust de gehele wedstrijd draven en een toptijd neerzetten. '

laetitia schreef:
2) In het begin loopt ze weleens wat stijfjes (vooral in draf). Dit heeft niets met kreupelheid te maken, is al verschillende keren door DA onderzocht. Maar komt ze dan wel door de keuring heen??

Waar heeft het dan wel mee te maken? Is ze ooit bevangen geweest (tying-up/maandagziekte)? Is ze wat ouder? Rugproblemen? Zadelproblemen? Is ze wel goed recht te richten en rond te rijden? Kom er eerst achter wat de oorzaak is; krijgt ze wel genoeg beweging? Weidegang? Niet teveel brok (f.e: Navy krijgt in het hoogseizoen, dus wanneer we meerdere klasse 4's rijden, HOOGUIT 2kg brok)? Te eiwitrijk kuil?

Antwoord is namelijk simpel; met een stijf paard mag je geen wedstrijd starten. Elk paard is (als het goed is) stijver als het van stal komt, dan wanneer het 10km heeft gelopen (afhankelijk van de snelheid uiteraard ). Advies is dus flink te stappen voor de keuringen en eventueel een kwartiertje te longeren. Niets zo vervelend als afgekeurd worden voor je überhaupt begonnen bent.

Heel verhaal geworden, hoop dat je er wat aan hebt.
Ben zelf overigens van mening dat een beetje meer Draverbloed in de Volbloedjes een perfecte ontwikkeling voor de Endurance zou zijn. Ze zijn toch net wat harder

eekhoornerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:29

Bedankt voor jullie tips! Ik ga dus gewoon beginnen met het op 1 constant tempo leren draven. De galop laat ik even voor wat het is.

Ze is goed vw-nw te rijden en laat haar rug los.
Dat stijfe had ze eerst omdat ze haar rug niet goed los liet. Ze heeft er nu haast geen last meer van omdat ze veel onstpannender is (mede door naar andere stal te verhuizen) en haar rug niet meer wegdrukt, maar ze wordt natuurlijk wel weer gespannen op zo'n wedstrijdterrein!
Dat heeft ze nog nooit meegemaakt...Ik ben daarom bang dat ze zich weer vast gaat zetten de eerste paar keer dat ze op de wedstrijd komt.

Iemand tips???

Navy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 01:19

Heeft ze ooit gekoerst? Mijn Draver is echt helemaal anti-stress wat vreemde terreinen betreft; dat leren ze op de baan wel. Die kan ik desnoods elke nacht verhuizen en ze kijkt niet op of om..

Anders; veel oefenen. Neem 'r eens mee naar een (gewone?) wedstrijd om de drukte te leren kennen, etc.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 01:43

NaVy! schreef:
Wat het belangrijkste is, is dat ze leert evenwichtig en gelijkmatig te lopen (steady-state). Niet 1km hard, dan rustiger, ojee, er gebeurd iets spannends en weer 4km snel, maar een constant tempo. Oefen hiermee in je trainingen. Werk ook buiten vw-nw, en aan de basis. Rechtrichten, evenwicht, etc.

En dat gelijkmatige tempo klinkt zo simpel en is zo moeilijk. Ik probeer dat ook tijdens mijn trainingen met wisselend resultaat. Wat bij mij goed helpt is een rustig liedje in mijn hoofd te nemen en haar op dat ritme te laten draven. Mijn draver is namelijk expert in het ongemerkt, dus beetje bij beetje, te versnellen Inmiddels ben ik zo ver dat ik bij 30 minuten non-stop in 1 rustig tempo kan draver. Ik merk ook dat ze bij het rustige tempo vanzelf zakt met haar hoofd.
Ik heb trouwens ook het voordeel van een draver met een redelijke galop die ook haar voorkeur heeft.
Wat betreft die stijfheid. Je zou haar voor de keuring los kunnen stappen. Staat je paard trouwens veel op stal? Weidegang zou dan een oplossing kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 02:06

Ik heb mijn tempo leren te regelen in draf door als maar 1,2,1,2,1,2 hard op te zeggen.Dat was een tip van mijn instructrice.Ik heb helemaal geen draver alleen dat weet mijn paard nog niet.Ze kan dus ook giga hard draven.Dus toen ik les kreeg heb ik haar met mijn 1,2 een tempo leren bepalen en overgangen naar stap dat helpt ook.Een paar passen draf en dan naar stap en dan weer een paar passen stap.
.

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 02:17

Sterre_Nanza schreef:

Ook de mijne loopt niet helemaal als het zou moeten, niet stijf, maar hij maakt met zn ene voorbeen een grotere pas dan met zn andere. Ik verwacht eigenlijk niet dat dit een probleem op gaat leveren.

Reken daar maar niet te hard op hoor! Als de passen ongelijk zijn heet dit gewoon 'kreupel', dus wordt je wel afgekeurd. Of het moet een zeeeeeeeeeeeer miniem verschil zijn.
Maar ik verbaas me telkens weer dat veel mensen die voor het eerst mee doen, niet door hebben dat de veterinaire keuring zo zwaar is. Veel mensen die voor het eerst komen kunnen ook direct weer naar huis, soms vanwege onjuiste vaccinaties, soms vanwege kreupele paarden of een ander probleem.

(Ik ben veterinair en heb zelf ook endurance gereden).

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:13

carola schreef:
Reken daar maar niet te hard op hoor! Als de passen ongelijk zijn heet dit gewoon 'kreupel', dus wordt je wel afgekeurd.

Je haalt me de woorden uit de mond...

Navy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:38

carola schreef:
Sterre_Nanza schreef:

Reken daar maar niet te hard op hoor! Als de passen ongelijk zijn heet dit gewoon 'kreupel', dus wordt je wel afgekeurd. Of het moet een zeeeeeeeeeeeer miniem verschil zijn.

Kan dit niet 'maaien' zijn? Wat ze probeert te omschrijven?

eekhoornerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 16:21

Ik heb ook gehoord van mijn instructrice die vroeger ook veel endurance heeft gereden dat de keuringen erg streng zijn. Als je paard maar een beetje onregelmatig loopt mag je niet starten....

Ik merk het wel. Ik begin dicht bij huis, als ik dan niet mag starten heb ik tenminste niet heel ver gereden!

Navy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:57

laetitia schreef:
Ik heb ook gehoord van mijn instructrice die vroeger ook veel endurance heeft gereden dat de keuringen erg streng zijn. Als je paard maar een beetje onregelmatig loopt mag je niet starten....

En terecht toch? Maar, ik snap de zorgen hierover nooit zo; thuis stap je toch ook niet op een onregelmatig paard?

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:32

Nee, dat lijkt mij ook!
Alhoewel ik dat toch wel eens zie...
Dan is het antwoord "Ja, maar zo loopt ie altijd"
En dan denk ik "Dan loopt ie nooit goed"!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:21

Eerlijk gezegd snap ik dat niet goed, op het moment dat mijn paard niet goed loopt ,stap ik zelf al af.Onregelmatig is onregelmatig.Meestal zit ertoch wat achter als hij al lang zo loopt .Ik denk dan richting hoefkatrol of atrose.

eekhoornerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 15:57

de draver waar ik op reed was in het begin weleens stijf omdat ze erg gespannen was, dit is echter de laatste maanden niet meer zo omdat ze veel beter in haar vel zit en minder neurotisch is.
ik stap nooit op een paard dat niet goed loopt >;) ! Ik denk dat jullie me daarin verkeerd begrepen hebben.

Natuurlijk ben ik het helemaal eens met de vetinaire controles, het welzijn van het dier staat altijd voorop. Als je zelf de marathon van NYC loopt start je ook niet als je pijn in je voeten of benen hebt.

Maar goed, ik heb gister voor het eerst kunnen oefenen op een wat rustigere draf. Erg moeilijk bij een paard dat alleen maar wil knallen en rennen!
heb haar eerst even laten gaan en daarna ben ik begonnen met telkens overgangen van draf naar stap en terug. Dat ging heel goed! Ze kwam goed terug in haar draf en gaf vanzelf na!

Bedankt voor jullie tips, ik ga er zeker mee door om samen te trainen voor de zomer !