Oefeningen in halve bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Oefeningen in halve bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 14:11

Hallo,

aangezien onze bak erg slecht is in deze natte dagen, is hij maar te berijden over een halve breedte en de bak zelf is al heel klein.

Om mijn bijrijdpaard toch in vorm te houden wil ik wel proberen nog zoveel mogelijk te trainen.

Ik rijd dus eigenlijk continu op een volte. Behalve de volte openen en sluiten dmv wijken, kennen jullie nog meer goede oefeningen om het paard soepel te houden die ik dus kan doen op een halve breedte?

Graag tips! ik heb geen inspiratie !

Winnylover

Re: Oefeningen in halve bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:14

Hey hey,

Ik heb nog wel wat tips, ik rij momenteel ook maar in een halve bak omdat dat nu veiliger is omdat mijn pony aan de andere kant spoken ziet en ik eerst weer vertrouwen in haar wil krijgen.
Met rijden doe ik inderdaad ook veel oefeningen als openen en sluiten, voltes 10m, Sjes rijden en 8jes, verder kun je van de ene hoek naar de andere van hand veranderen en door je 8 om te draaien kun je een slangevolte met 2 bogen maken.

Liefs Angéla

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:28

Je kan ook zelf verzonnen figuren rijden, probeer zo min ogelijk op de hoefslag te komen en rij veel (schijn) overgangen te rijden.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:18

Idd, keiveel overgangen rijden! Bijvoorbeeld op een volte vier keer een overgang van draf naar galop en weer terug maken. Pasje achterhand naar binnen, keertje stelling naar buiten, vierkante voltes rijden (heb je maar een klein stukje om hem recht te maken, wordt je snel van!)

eekhoornerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 17:26

thanks voor de inspiratie!

vierkante volte??? hoe gaat dat in zijn werk?

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:48

Euh nou ja, je wendt gewoon vier keer af . Dus in plaats van dat je een rondje rijdt, rij je vier rechte lijnen aan elkaar. Lijkt logisch, maar dat doe je toch niet vaak langer dan 1x achter elkaar normaal gesproken, ik tenminste niet. Ik merk dan vaak dat ik mijn paard niet snel genoeg recht en op twee teugels krijg voor de volgende hoek en dat ie wat onder me uit wil lopen voor de hoek. Geeft mij altijd weer genoeg stof tot nadenken zeg maar!

Dus een paar keer achter elkaar doen, je merkt dan bijvoorbeeld dat je paard goed op het achterbeen moet blijven om steeds goed de volgende wending door te komen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:03

Vierkante volte dmv wending om de achterhand.
Achterhand naar binnen en naar buiten drukken op de volte
Schouder naar binnen en naar buiten drukken op de volte
Contrastelling
Wending om de voorhand
Pasje wijken op rechte lijn
Achtjes