Zoo overdreven druk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Zoo overdreven druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 20:32

Heewj allemaal...
Ik heb sinds ongeveer 2 maanden een arabische volbloed..
Ik rij ermee gewoon overstraat [woon in een zeer klein dorpje dus kan zo de polder in], maar nu is het probleem dat Khadya , de arabier dus, echt super snel loopt en niet normaal kan galoperen (Dan zit ze gelijk al weer in rengalop).
Weten jullie hier iets op, of moet ik gewoon in de bak in de buurt gaan rijden?

Kus Marije

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:32

les nemen
Eerst in de bak rijden, jij bent de baas, hij niet

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 20:39

Ja, dat snap ik wel, 't lukt ook wel als ik zeer stil zet en de blaren in me handen staan, maar weten jullie niet is dat ze d'r helemaal mee stopt?

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:50

Als ze harder gaat dan jij wilt, laat je haar halthouden. Laat maar wachten, jij bent de baas. en niet alleen gaan reageren als ze in rengalop zit, maar ook als ze te hard stapt. Keer desnoods een keer om en ga een stukje terug.
Een goede instructrice kan je hier ook bij helpen.
En blaren in je handen is nooit goed, meer zit en minder handen gebruiken. Vaak gaan ze juist rennen als je te hard in de mond trekt (die van mij in ieder geval wel)

Sily

Re: Zoo overdreven druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:24

Als je een bak in de buurt hebt die je kan gebruiken zou ik daar eerst onder begeleiding gaan oefenen, dit soort dingen kunnen buiten levensgevaarlijk zijn.

En idd als je blaren er aan overhoudt reageerd het paard niet voldoende op je zit, hier kan een instructrice je ook mee helpen.
En ben het met Flapper eens, hoe meer jij trekt hoe harder zij er tegenin zal gaan, daarom is dat terugnemen met je zit en eventueel stem zo belangrijk.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 23:05

zoals de voorgaande reacties, heel erg consequent zijn. als ze nog maar een tikkeltje te snel loopt terugnemen op zit. wel goed in beweging houden, maar veel draven, heb de ervaring dat arabieren behoorlijk heet worden in de galop.

voor de galop zelf gewoon rustige handgalop en daar in houden, als je dat echt goed kunt en je kan terugnemen op zit, dan kan je rustige stukjes middengalop opbouwen en dan telkens terugnemen.

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:13

Ik zou haar in ieder geval niet halt laten houden.. heb heel erg de ervaring met drukke paarden dat als je dat probeert, dat je dan rare acties krijgt: steigeren, achteruit, springen met 4 benen in de lucht..
Maar inderdaad vooral niet gaan trekken, dat verergert het vaak. Meer werken met (duidelijke!) ophoudingen

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 21:22

Ohkee!
Bedankt allemaal, zal er aan gaan werken

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 01:04

Ik heb zelf een arabisch volbloed en een bijrijpaard arabisch volbloed.

Ik zal eerst een tijd in de bak rijden volgens je profiel heb je het paard niet zo lang.
Wat ook kan helpen naast les nemen is om het paard onder zijn tempo laten lopen zo leert het te wachten.

Ga anders voor meer advies naar het arabische volbloeden forum.
Daar zijn allemaal mensen die of fokker zijn een trainningstal hebben of eigen AV....

www.arabischevolbloeden.com/forum

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:42

hay marije Je kiest ook niet voor het gemakkelijkste paard. Een volbloed arabier is van nature uit al geen sloom paard natuurlijk.Ik zou als ikjou was zowiezo proberen les te nemen,zodat je paard je hulpen gaat begrijpen.Als je de blaren in je handen hebt staan,moet je er al flink aan hebben getrokken.Een paard gaat alleen maar harder naarmate jij harder trekt.Nu kan ik me best wel voorstellen dat je er niet vandoor wilt gaan buiten,maar als je hem niet kunt houden is het wel een beetje gevaarlijk.Een goede instructeur vinden zou ik zeggen heel veel succes

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:53

wat doet ie als je hem gewoon loslaat in de galop? (zoek dan wel een goed lang stuk uit dat rustig is)

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 18:06

Dan schietie d'r vandoor...

Ik heb trouwens geinformeert bij de bakken in de buurt en daar krijg ik nog een telefoontje over en ik heb goed naar jullie geluisterd... Het gaat nu bijna perfect..
'K kan d'r nou makkelijk inhouden zonder veel getrek enzo...
Wel zweet ze nou veel meer, maar daar hebben we dekens voor!
Hardstikke bedankt iedereen!

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:20

aerdenhout schreef:
hay marije Je kiest ook niet voor het gemakkelijkste paard. Een volbloed arabier is van nature uit al geen sloom paard natuurlijk.Ik zou als ikjou was zowiezo proberen les te nemen,zodat je paard je hulpen gaat begrijpen.Als je de blaren in je handen hebt staan,moet je er al flink aan hebben getrokken.Een paard gaat alleen maar harder naarmate jij harder trekt.Nu kan ik me best wel voorstellen dat je er niet vandoor wilt gaan buiten,maar als je hem niet kunt houden is het wel een beetje gevaarlijk.Een goede instructeur vinden zou ik zeggen heel veel succes

Heb niet altijd met ras te maken hoor die van mij beide zijn eerder sloom dan actief...

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:29

Mijn merrie is ook vreselijk hectisch. Kan er niet echt mee in mijn eentje erop naar buiten trekken, want dat is gewoon niet vrij van risico's. MAar in de bak tijdens de dressuur kan ik het nu mannen. De hectiek van haar probeer ik via mijn eigen lichaam af te vloeien door zelf los te blijven en soepel in mijn lichaam en heel rustig. Dat valt niet mee, want een hectisch paard gebruikt vaak de rug niet waardoor je een beetje in het zadel geschud wordt en dus heel erg gaat storen in de rug van het paard. Maar dat moet je oefenen en je hebt er al veel invloed op door goed in en uit de ademen. En dan wordt zij ook rustiger in het lijf en vervolgens in het hoofd. Jij bent de intiatief nemer. Jij moet dus er dus mee beginnen en het over proberen te brengen. MAar dat is moeilijk hoor...