Ruige galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iepoetjuh

Ruige galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 15:15

hey allemaal,
Ik heb een paardje op een manege genaamd Sanja.
Het is echt een lief paard, met rijden best wel moeilijk (ook wel sloom/niet aan je been) maar met de galop kun je niet echt lekker ontspannen zitten. Dan gaat ze met d'r hoofd naar beneden en heel ze galoppeert gewoon met zoveel geweld. Ik weet niet hoe ik moet handelen als ze dat doet. Ze zeggen allemaal: 'Ja gewoon been geven en dan gaat ze vanzelf wel beter.' maar wat ik ook doe ze blijft zo keihard en ongecontroleerd lopen.
Weten jullie wat ik kan doen?

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:18

Op de kleine volte?
Terug nemen naar draf-stap-halt-achterwaats-stap-draf-galop en dan de hele tijd zo door...wel op je zit natuurlijk!
zorgen dat tie zijn hoofd in de lucht houd en niet tussen zijn benen propt!

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 15:21

Nee niet de kleine volte, want als ik dat doe schieten d'r benen alle kanten op en valt ze om is al bijna gebeurd een keer dus liever niet. Dat andere is wel goed idee dankje

Byron15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:35

Ontspannen, je been er goed aanhouden en niet teveel druk op de teugels.
Misschien is het ook verstandig om het bit na te kijken. Wij hadden ook een pony die dit deed, maar met een ander bit(zachter bit) is ze veel controleerbaarder. Succes

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:38

Aanspringen in galop en voordat ze er van door speert, terugnemen naar draf, als ze rustig draaft weer aanspringen.

Renee__

Re: Ruige galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:41

Idd, tips hier boven en veeeeeeeeeel tempowisseling

Als je op een langzamer paard zit en je begind met veel tempowisseling is stap en draf, kom je al een heel end met een stuk voorwaartser/ aan je been, succes!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:50

die van mij doet dat ook weleens dan gaat ze hangen op het bit en galopeerd dan echt in twee delen en omdat ze zo hangt krijg ik d'r hoofd ook bijna niet omhoog. wat ik bij haar doe is gewoon aan een teugel d'r hoofd eerst omhoog en dan het gewicht op d'r achterbenen zetten door d'r een beetje terug te nemen en de sleutel bij mij is...hoofd omhoog houden van dat dier

Rytir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:04

En ook belangrijk blijf vooral zelf netjes rechtop zitten (met zoveel kracht ben je snel geneigd iets mee te zitten, naar voren dus). En ontspan je handen armen, alles eigenlijk...

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:20

even naar RT gezet

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:55

Iepoetjuh schreef:
Nee niet de kleine volte, want als ik dat doe schieten d'r benen alle kanten op en valt ze om is al bijna gebeurd een keer dus liever niet. Dat andere is wel goed idee dankje

Misschien schuilt hier al een beetje antwoord in. Op de volte merk je dat je pony volledig oncontroleerbaar de volte in draait. Toch balansprobleem, je pony vindt het inbuigen moeilijk. Niet erg onwaarschijnlijk, want dressuurmatig zijn manege pony´s meestal minder los en goed getraind aangereden dan privepaarden waar dagelijsk mee door dezelfde wordt getraind.

Je pony heeft niet beter geleerd dus echt kwalijk nemen kun je het niet, maar wel er meer op oefenen. Vooral zoals genoemd veel overgangen. Ook van draf naar galop en dan na een lange zijde galop weer terug. Liever 5x kort galoperen dan 1x lang. En verder toch die voltes oefenen, ook in galop. En je pony vind buigen op die volte al moeilijk. Dus echt kleine voltes maakt het alleen maar moeilijker. Maar grote voltes bij A , C of E en B kunnen je wel verder helpen. Goed je binnebeen erbij en voorkom dat je een trekwedstrijd gaat beginnen met je teugels.

Veel oefenen, waaronder die voltes. Ook al in stap en draf en met overgangen..

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:09

Ik weet niet of ze nog jong en groot is?
Kan zijn dat ze een beetje aan het 'stoeien' is hoe ze met haar benen moet omgaan.

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:09

Ik denk dat je voorlopig even 2x per week moet gaan longeren. En dan veel overgangen maken. Dan loopt je pony op een volte en wordt zijn balans veel beter, ook zijn achterhand wordtdan goed getraind, zodat het makelijker wordt voor je pony om te galoperen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:45

Iris!
Vooral jíj moet ontspannen blijven en dat geslungel met der benen kun je weinig aandoen, dat heeft ze nou eenmaal Vooral de voltes blijven rijden, goed ontspannen zitten en oefening baart kunst. Alleen 1 nadeel.. het is gewoon niet jouw paard en er wordt iedere dag door een ander op gereden, iedereen doet het weer anders. Vraag het gewoon eens aan Tamara, laat zien waar het probleem zit, vraag niet al stilstaande 'Wat moet ik dan doen?', laat zien wat er gebeurd, wedden dat ze je kan helpen?

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:25

Zitoefeningen, voor jezelf ontspannen dus. Misschien iemand vragen te longeren, terwijl je zelf zonder beugels of zonder zadel (misschien op 'n dekentje ofzo zodat je wat lekkerder/zachter zit evt.), dan niet de teugels vasthouden en zelf overgangen laten rijden (galop nog niet dan ), ondertussen je handen bijvoorbeeld over elkaar houden, maar zo dat je wel 'in kan springen' indien nodig, of je handen recht naar voren, langs je lichaam, omhoog, op je bovenbenen, kijk maar wat je zou willen.
Ik heb 't zelf nog nooit gedaan, maar 't verbetert je zit wel erg, als 't goed gaat. En misschien dat de pony er ook wat meer gebalanceerd gaat lopen. Als het niet je eigen paardje is, mag je dit misschien niet op de manege doen met dit paard... Kijk dan of je in jouw omgeving ofzo iemand vind die 'n eigen paard/verzorgpaard heeft, waarbij je dit misschien zou kunnen doen..?

In ieder geval succes

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 11:38

Vooral jíj moet ontspannen blijven en dat geslungel met der benen kun je weinig aandoen, dat heeft ze nou eenmaal Vooral de voltes blijven rijden, goed ontspannen zitten en oefening baart kunst. Alleen 1 nadeel.. het is gewoon niet jouw paard en er wordt iedere dag door een ander op gereden, iedereen doet het weer anders. Vraag het gewoon eens aan Tamara, laat zien waar het probleem zit, vraag niet al stilstaande 'Wat moet ik dan doen?', laat zien wat er gebeurd, wedden dat ze je kan helpen?

Hey mirt whaha jij geeft mij advies. Bedankt hoor maar ík ben wel ontspannen genoeg. En ze heeft vorige week alleen maar met mij gereden en niemand anders heeft er gereden dus ik mag wel het meest met haar doen. Ik heb die andere tips al geprobeerd met haar hofd omhoog houden en het werkte wel dus bedankt allemaal.
(Sanja is geen pony maar een paard!!)
Tamara zegt trouwens altijd dat het goed gaat dus aan haar heb ik ook niet veel. Blijf vooral tips sturen okaj
XX-Iris