Swift vs. Wanless vs. TT-Jones vs. Moffett????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Swift vs. Wanless vs. TT-Jones vs. Moffett????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 18:06

Wie legt mij dé verschillen uit tussen Sally Swift, Mary Wanless, Linda TT-Jones en Heather Moffett?? Mbt hun rijstijl/zit dan.

Vast bedankt.

HC

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:51

Hmm.. ik ken ze allemaal niet, sorry

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:03

ik ken alleen linda TT jones en dan ook alleen maar van de massages..dus kan je ook neit helpen..

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:00

Er is een boekje in de handel waarin diverse methoden worden uitgelegd, wellicht dat is lezen?
Centered Riding is rijden vanuit je midden; Rijden met gevoel heeft ook veel oefeningen en Moffett hanteert ook weer andere uitgangspunten. Heel veel verschilt het m.i. niet van elkaar, maar als je het precies wilt weten zou ik de boeken gaan lezen. Van Moffett is er oook een website.

succes

Askja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:19

Heather Moffet, Sally Swift en Mary Wanless zitten wel een beetje in dezelfde hoek wat betreft hun benadering van paardrijden. Zij richten zich vooral op het verbeteren van het rij-gevoel en de zit van de ruiter. Moffet zit hierbij het dichtst bij de klassieke benadering, Swift en Wanless zijn wat holistischer. Het boek van Mary Wanless, Rijden met gevoel, vind ik een aanrader. Ze draaft soms wat door, maar haar boek biedt heel nuttige en originele aanwijzingen voor het ontwikkelen van je lichaamsbewustzijn en rijgevoel.
Linda Tellington-Jones richt zich in het algemeen meer op het paard dan op de ruiter. Persoonlijk vind ik haar soms wat zweverig met haar TTouch-methode, maar het schijnt wel goed te helpen bij gestresste, geblokkeerde paarden (en ruiters).

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 16:29

pantarhei schreef:
Er is een boekje in de handel waarin diverse methoden worden uitgelegd, wellicht dat is lezen?
Centered Riding is rijden vanuit je midden; Rijden met gevoel heeft ook veel oefeningen en Moffett hanteert ook weer andere uitgangspunten. Heel veel verschilt het m.i. niet van elkaar, maar als je het precies wilt weten zou ik de boeken gaan lezen. Van Moffett is er oook een website.

succes

Ik héb de verschillende boeken van henzelf over hun eigen methode gelezen en zie allen een verschil in het verhaal; andere tekst op hetzelfde melodietje. Ik kijk echter logischerwijze vanuit míjn ervaring en het is dus heel goed mogelijk dat een ander vanuit een andere hoek ander dingen ziet.

Linda Tellington-Jones biedt inderdaad meer dan een rijmethode alleen in haar programma.
TTouch werkt inderdaad prima en ik gebruik dat als een uitbreiding van de friendly game, die twee tezamen als een alternatief van het wasritueel van Kikuli.
Ook heb ik érg veel gehad aan de uitleg van TT-Jones over het rijden met de halsring al rij ik daar nu zelf heel anders mee.
Om die dingen gaat het mij echter niet: de rijstijl en zit van TT-Jones is in mijn perceptie ook weer hetzelfde uitgekauwde hoofdstroommelodietje in een fleurig jasje.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:26

Ik denk inderdaad dat ze allemaal over het zelfde hebben maar het anders beschrijven. (Al kan ik over Moffet weinig zeggen, want haar boek heb ik niet gelezen).

Uit de boeken van de overige dames heb ik al heel wat nuttige weetjes gehaald. Zo moet je het mijn inziens ook gebruiken: uit de verschillende methodes (holistisch, klassiek, e.d.) die dingen oppikken die bij jou en je paard passen.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:41

ik heb ook alle boeken en lees er nog regelmatig in net als in Parelli, Hempfling en roberts (net de nieuwe gekocht) en ook boekjes als grondwerk, lange lijnen, klassieke dressuur (net voor mijn verjaardag gekregen) en nog veel meer oa haanstra, bonhof, Van Baalen/Hinnemann etc

Allemaal leuk en leerzaam. Uit alles haal ik wat en bij elkaar mijn eigen stijl