Shetlander inrijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aur0ra_h0rse

Shetlander inrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 14:19

hallo allemaal,
ik ben nu bezig met een shetlander inrijden.
ze laat toe dat ik op de rug mag zitten maar als ik haar aanspoor dan snapt ze niet dat ze moet lopen. Alleen als iemand der mee trekt maar gister had ik een zweep mee genomen (nattuurlijk niet om mee te slaan dat heb ik niet gedaan)om t ekijken of ze het egt neit snapte of omdat ze eigenwijs was. Toen liep ze wel....zelfs in draf...
Snapt ze het nu wel of niet? en hoe moet ik het anders duidelijk maken?
En hoe kan je het beste duidelijk maken dat ze in galop moet? daar is het nu nog eeen beetje vroeg voor...
Alvast bedankt,
groejes aurora

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:55

Ik zou nog niet gaan galoperen, lijkt me nog wel vroeg ja. Ze moet de kuithulp nog leren. Ik zou geen zweep erbij pakken, maar ik zou iemand ernaast laten staan en dan op het moment dat de persoon naast je gaat lopen dat jij gelijk de kuithulp geeft en zo vaak opnieuw. Ik zou eerst gewoon lekker veel figuren stappen, van hand veranderen enzovoort. Dan stukjes draf en zo verder langzaam opbouwen.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:28

Hoi,

Heb je de shetlander al eens gelongeerd? Ik denk dat het erg belangrijk is dat je dat eerst kunt. Als je het haar nog moet aanleren, kun je het beste een cirkel afzetten met strobalen en een helper haar eerst laten begeleiden. Met het longeren is het erg belangrijk dat je duidelijke (en altijd dezelfde) stemcommando's geeft. Leer haar de commando's stap, drrrraf, gaaalop en hoooo. Als ze aan de longe goed naar jouw stemcommando's luisterd is dit heel makkelijk voor onder het zadel.

Zodra ze de commando's snapt kun je haar door iemand laten longeren en kun jij zelf erop zitten. Gebruik hierbij ook je stemcommando's. Als je wilt gaan draven geef je het commando drrrraf en tegelijkertijd kuitdruk. Gaat ze draven beloon je haar en rijd je door. Doet ze het niet probeer het dan nog eens overnieuw en laat dan de longeerder de pony in draf gaan met de longeerzweep (tegelijk met jouw stem- en kuithulp). Als ze het niet doet geef haar dan niet of d'r donder, want ze zal het in het begin nog niet snappen. Als de pony doet wat je vraagt moet je haar goed belonen. Zo moet je dit gaan uitbouwen. Als het zo goed gaat en ze reageert goed op jouw hulpen kun je los gaan rijden. Dan kun je zelf een zweepje meenemen om haar een tikje achter je kuit te geven als ze niet goed op je beenhulp reageert. Houdt er rekening mee dat ze nog moet leren om haar balans goed te bewaren. Rijd dus in het begin veel rechte lijnen en diagonalen. Maak de 'training' ook niet te lang, zorg dat ze het leuk blijft vinden. Heel veel succes met het beleren van je shet!!!

Mirjam

Re: Shetlander inrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:42

Goed advies, Delphi!

Met ons shetje zijn we begonnen met mennen (na longeren) en op de stem kan je haar in alle gangen (heen en terug) krijgen. Omdat ze toch wat klein is voor het mennen en we een buurmeisje hebben die als allerliefste wens een pony wil, hebben we er een zadeltje voor gekocht. Zo'n schattig ieniemienie zadeltje
Twee,drie keer hebben we de stem gebruikt en de vierjarige amazone verteld dat ze beendruk moest geven en nu reageert de pony al! Ze moeten het inderdaad snappen.

aur0ra_h0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 20:34

oke hartstikke bedankt. longeren kent mijn shetlander al alleen ze is nog wel erg eigenwijs maar ik heb in het weekend geoefend en het ging hartsikke goed toen iik der met me stem deed ging ze gelijk...en we hebben vandaag ook een kar gekocht ...ze vind het prachtig voor de kar en nu gaat het rijden ook beter. heeft iemand tips om der in galop te laten gaan het is og te vroeg maar ik wil het alvats weten voor als ze der klaar voor is. en ik kan dat niet doen aan de longeerlijn want we hebben geen bak alleen land en het lans is nu te drassig ik heb dre ook buiten ingereden maar dankjullie wel voor jullie advies!!!