afstanden zien(springen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meisje23

afstanden zien(springen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 01:36

hallo
ik vroeg me af of jullie altijd de afstand zien als je naar een hindernis rijd??
opzich zie ik de afstand wel(dus of ik goed bij de hindernis kom of te klein/te groot)maar toch gaat het wel eens mis, dus dat ik of te groot of te klein kom....ik word hier dan onzeker van en dat merkt mijn paard waardoor zij ook onzeker word...
opzich gaat het springen wel goed, heb al een paar parcoursen gereden en ook in de prijzen, maar vooral als de sprong hoger word ga ik twijfelen en kom ik eerder verkeerd bij de hindernis....
heel verhaal, maar ik ben benieuwd hoe dit bij jullie gaat!!!!
groetjes

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 02:52

erg belangrijk is, dat je dus een grondbalk neerlegt ( zelf de top ruiters doen dit nog) puur om te oefenen en je paard aan leert voelen... in dit geval zal het vooral om je eigen onzekerheid gaan, dus maak gebruik van hulp middelen...9 van de 10 keer is een te vroege of te late sprong fout van de ruiter..dus train op je eigen onzekerheid... druk ook niet door als je je onzeker voelt, met je ogen dicht springen bv heeft niemand iets aan.. begin weer van voor af aan, leer je paard aanvoelen en heb vertrouwen...

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 03:05

Meestal zie ik het wel aardig, maar heb vandaag een keer een volte gereden omdat ik het echt even niet zag naar een flinke oxer toe.

Naar een hindernisje van een meter-1.10 rijd ik dan nog wel toe, dan redden ze zich nog wel en meestal zie ik het dan nog wel op tijd, maar als het hoger wordt dan rij ik in de training liever een rondje van de zaak

Gewoon onder goede begeleiding verder trainen en vooral aan je ritme werken. Als het ritme goed is past het eigenlijk altijd
Het vertrouwen om dan in dat ritme door te rijden als je het eens niet ziet moet je opbouwen. Dat komt vanzelf met de kilometers als je een goede trainer op de grond hebt staan

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 03:39

oke bedankt alvast voor de reactie's!!
baroen: wat bedoel je met een grond balk??een balk onder de hindernis of een balk een paar meter voor de hindernis??
vertrouwen is soms idd nog een probleem, komt denk ik ook doordat het een paar keer mis is gegaan en pablo weigerde hierdoor werd zij onzeker en ik ook, tja dat werkt niet....

gomir: dat heb ik dus ook ik zie de afstand opzich wel maar als het hoger word ben ik gewoon bang dat ze er niet goed bijkomt en stopt en door die onzekerheid van mij word zij ook weer onzeker...
op dit moment heb ik elke week les van een spring ruiter dus spring door de weeks wat minder en alleen laag om te oefenen en in de les richten we ons meer op het springen, als het dan mis gaat kunnen we gelijk kijken wat er fout gaat !!!

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 03:41

oja en daar komt bij dat ik teveel wil regelen voor de sprong....neem haar dan vaak terug.....of los het voorwaarts op...maargoed ik sleutel gewoon teveel denk ik..
groetjes

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 03:50

meisje23 schreef:
oke bedankt alvast voor de reactie's!!
baroen: wat bedoel je met een grond balk??een balk onder de hindernis of een balk een paar meter voor de hindernis??
vertrouwen is soms idd nog een probleem, komt denk ik ook doordat het een paar keer mis is gegaan en pablo weigerde hierdoor werd zij onzeker en ik ook, tja dat werkt niet....

gomir: dat heb ik dus ook ik zie de afstand opzich wel maar als het hoger word ben ik gewoon bang dat ze er niet goed bijkomt en stopt en door die onzekerheid van mij word zij ook weer onzeker...
op dit moment heb ik elke week les van een spring ruiter dus spring door de weeks wat minder en alleen laag om te oefenen en in de les richten we ons meer op het springen, als het dan mis gaat kunnen we gelijk kijken wat er fout gaat !!!

dat kan beide betekenen, een grondbalk een paar meter ( wel de juiste afstand weten dan) voor de hindernis kan jezelf het vertrouwen geven over het aantal passen... een balk onder de hindernis voorkomt meestal noodsprongen..meer prettig voor je paard... ( in combi met jou onzekerheid)

ik lees het en denk er echt bij dat jou onzeker heid "aangepakt"moet worden... maak het jezelf iig niet moeilijker door maar gewoon te gaan springen, doe het met beleid en hulp

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 03:54

meisje23 schreef:
oja en daar komt bij dat ik teveel wil regelen voor de sprong....neem haar dan vaak terug.....of los het voorwaarts op...maargoed ik sleutel gewoon teveel denk ik..
groetjes

ja dat ken ik, erg bekend fenomeen, maar werkt vaak tegen strijdig, je moet uiteraard je paard onder controle hebben... maar teveel corrigeren is ook niet goed, je brengt daarmee je paard uit balans en maakt hem/haar ook onzeker ( nou weet ik even niet of je een ervaren springpaard hebt?)

in ieder geval weet je geloof ik waar jou makken liggen, dat maakt het al een stuk makkelijker om aan te werken...ik ben een grote schijtluis met springen, maar weet wel hoe het moet ( heb ook 1.60 gesprongen hoor)

meisje23

Re: afstanden zien(springen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 11:06

pablo heeft zelf ook weinig ervaring met springen ze is al wel 8 jaar maar niet veel gesprongen, vorig jaar heb ik wel wedstrijden met haar gesprongen en dat ging opzich heel goed (ook in de prijzen)maar ik ben dan zoooo zenuwachtig dus ja dan weet je het wel, maar aan pablo ligt het niet, ze kan echt heel erg goed springen en daar wil ik ook verder in gaan!!
dressuurmatig loopt ze al best heel goed en wat ik ook vaak oefen is gewoon dressuur rijden en dan af en toe een sprongetje tussendor rijden, en dan direct weer oppakken zodat ze rustig blijft...
bij de pony's heb ik ook erg veel gesprongen en ook goed, maar pony's redden zich gewoon makkelijker als ze een keer verkeerd bij de sprong komen, maargoed....
ik moet idd erg hard gaan werken aan mijn onzekerheid...maar dat is behoorlijk moeilijk...'
ik kan misschien ook oefenenen met balkjes in de bak leggen op de volte ofzo en daar overheen galoperen, en dan dus goed bij het balkje komen??
iig weer bedankt!!

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 15:59

is er verder nog iemand die dit herkent???
groetjes