wachtoefeningen voor loperig paard???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

wachtoefeningen voor loperig paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 00:17

Mijn paard is heel voorwaarts en gevoelig op delichte kuithulpen, ik ben veel aan t schakelen om hem goed op de achterhand te krijgen.
Hij is bij de overgang trug alleen drammerig. Dan verlies ik alles en klettert ie op de voorhand. Hoe kan ik dit voorkomen.
Ik heb eerst van licht verzameld naar midden tempo geschakelt en nu doe ik het minder extreem vanuit arbeidstempo naar licht verzameld of midden tempo, maar het helpt niet veel.
En hij blijft ook niet echt contant in tempo hij is me soms net iets voor in het voorwaarts gaan.
Wie kent goede wachtoefeningen???

Soms gaat t wel goed, maar meestal is hij drammerig en niet direct op mijn hulpen terug en zeer direct op mijn hulpen voorwaarts.

b.v.d.
groetjes Danielle

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 01:04

Weet je zeker dat de overgang naar een hogeregang gaat met de juiste aanleuning. Gaat jou paardje misschien licht met het hoofd omhoog als jij voorwarts rijd? Zolang dat zo is kom je niet verder. Dat moet je dan eers voor elkaar krijgen. Ik ben er nu ook mee bezig. Het is lastig maar het resultaat is er wel naar. Maak een schijnovergang van stap naar draf waarbij je een halve ophouding maakt. komt ze goed onder dan kan je na een keer of 5 een overgang maken naar de draf. Zorg er daarbij dus voor dat het hoofd niet omhoog komt. ook niet een heel klein beetje. gebeurt dit wel ga dan niet draven. Lukt het dan draaf je een stuk en gaat weer in stap. Heb jij het idee dat je het met hele lichte aanleuning voor elkaar hebt kan je een keer meer voorwaarts rijden. als het goed is wacht ze op jou. druk niet bij elke pas aan. een hulp moet genoeg zijn als ze op jou wacht, jij geeft de hulp en sluit weer als je wilt stoppen (sluiten op zit niet teveel met de hand) moet het goedkomen.
Succes

LindyH

Re: wachtoefeningen voor loperig paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 01:14

In de western doen we het zo: Als je paard te veel voorwaarts is wend je van de hoefslag af, je rijdt een half cirkeltje en je gaat weer schuin terug naar de hoefslag in tegengestelde richting. Dit doe je elke keer als je paard naar jouw zin te hard gaat. Hij leert zo dat het geen enkele zin heeft om te rennen, want dan gaat hij juist de andere kant op; de kant waar hij van weg rende. Door het kleine cirkeltje verzamel je je paard en komt hij terug in tempo. Als hij op de hoefslag meteen weer uit elkaar valt en wegrent, wend je hem gelijk weer af... enz.

BailyKarlos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 10:58

oosterhoff schreef:
Weet je zeker dat de overgang naar een hogeregang gaat met de juiste aanleuning. Gaat jou paardje misschien licht met het hoofd omhoog als jij voorwarts rijd? Zolang dat zo is kom je niet verder. Dat moet je dan eers voor elkaar krijgen. Ik ben er nu ook mee bezig. Het is lastig maar het resultaat is er wel naar. Maak een schijnovergang van stap naar draf waarbij je een halve ophouding maakt. komt ze goed onder dan kan je na een keer of 5 een overgang maken naar de draf. Zorg er daarbij dus voor dat het hoofd niet omhoog komt. ook niet een heel klein beetje. gebeurt dit wel ga dan niet draven. Lukt het dan draaf je een stuk en gaat weer in stap. Heb jij het idee dat je het met hele lichte aanleuning voor elkaar hebt kan je een keer meer voorwaarts rijden. als het goed is wacht ze op jou. druk niet bij elke pas aan. een hulp moet genoeg zijn als ze op jou wacht, jij geeft de hulp en sluit weer als je wilt stoppen (sluiten op zit niet teveel met de hand) moet het goedkomen.
Succes

Het licht niet echt aan geen aanleuning, want die pakt hij heel mooi. Ik laat hem ook alleen vetrekken als hij op zijn eigen benen en mooi in aanleuning is, maar bij het terug nemen hij gewoon drammerig dan gaat alles verloren. Dan dondert ie uit elkaar. Of ik nou een paar passen of een hele zijde vooruit rij. Hij wil bijna altijd dat stukje je meer dat ik niet wil.

bedankt voor de tips!!!

Fielychi

Re: wachtoefeningen voor loperig paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:29

LindyH schreef:
.. je paard te veel voorwaarts is wend je van de hoefslag af, je rijdt een half cirkeltje en je gaat weer schuin terug naar de hoefslag in tegengestelde richting. Dit doe je elke keer als je paard naar jouw zin te hard gaat. Hij leert zo..

kijk, dit vind ik nog eens een nuttige opmerking.
Rij al aardig lang, maar dit heb ik zelf nog niet verzonnen, terwijl het o zo logisch is!
Inderdaad: hij leert zo. Je bent niet met grof geweld bezig hem bij je te houden, maar maakt er gewoon iets heel anders van dan waar hij mee bezig was.