hoe conditie nog meer verhogen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dela

hoe conditie nog meer verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 10:56

Ik kreeg gisteren tijdens oefenspringen om de conditie van mijn paard te verhogen...
Dit is mijn schema:
Maandag: Rustdag ivm met school
dinsdag: Les of half uur aan de pessoa teugel
woensdag: 1 uur rijden
donderdag 1uur rijden + springen
vrijdag: 1 uur rijden
zaterdag: 1 uur rijden + springen
zondag: wedstrijd of buitenrijden 1,5u of gewoon een lichte training

per dag krijgt ze 2 a'3 kilo brok ( basisbrok PAVO) en 1kilo Muesli en 2 plakken hooi en weidegang?

kan ik hier iets aan veranderen?

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:01

Conditie verbeteren doe je (vooral) door intervaltraining. Dus wel veel stappen tussendoor, en iedere keer opnieuw weer oppakken. Een uur doorkachelen heeft alleen maar negatieve effecten op een paard. Verder kun je bv in het bos (zeg iedere week een keer) iedere keer sprintjes trekken. Dus galopje, 5 min stappen, weer 5/10 min galloperen, en weer stappen. Door dit te herhalen moet het paard iedere keer alles uit de kan halen, en kan hij vervolgens weer bijkomen. Hierdoor bouw je conditie en kracht op bij het paard.

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 11:26

het is niet zo dat ik 1 uur constant bezig ben met rijden, tussendoor wordt er ook gestapt en wordt er verschillende tempo wisselingen gereden.
maar je idee. vind ik goed.... dit kan ik zeg maar tijdens een buitenrit toepassen...

kreta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:59

ik denk dat je rijschema zo wel goed is, maar kijk uit dat het niet te saai word!!
ik denk dat als je meer oefenparcoursen gaat rijden, dat haar conditie ook beter word..
en wnnr je buiten rijd langs het kanaal, meerdere tempowisselingen rijden en weer tijd geven om te herstellen.....
zoals Renes beschreven heeft...

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:49

maar net niet genoeg tijd om compleet te herstellen
tot ze bijna gewoon op adem zijn, en dan weer vertrekken.
tussendoor kun je ook eens helemaal op adem laten komen, en dan een rustig handgalopje inzetten voor een km, weer op adem, en dan weer wat sprintjes.

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:38

Mijn paard traint elke dag volle uur ( of ze moet het zo goed doen dan wat korter ) en krijgt 4 kilo sportbrok 1 kilo muslie en extra kuil/hooi

maar ik vind dat kan je niet zo maar gaanvergelijken want het ene paard is groter en heeft het veel harder nodig dan het andere.

maar wel netjes toch alleen hoe groot is je paard???

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:49

mijn paard is ongeveer 1.65... zie voor een foto profiel --> revenge

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:52

spring je vaak wedtsrijden?? dat is natuurlijk een hele inspanning!!

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:59

ben er op dit moment weer mee begonnen.... een tijd gehad waar wel thuis werd gesprongen, maar meer intensief dresuur mee gereden... nu minimaal 1x per week oefenspringen op 80/90/100 cm

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:04

Ik zou hem/haar zelf of wat meer basisbrok geven of overgaan op sportbrok. dat is wel voldoende!

hoe oud is ie als het nog een jong paardje is mag ie dat zeker wel hebben maar is ie al wat ouder dan kan je ook zeggen wat meer hooi en het bix zo laten.
jonge paarden moeten vet hebben om het te ontwikkelen naar spieren.

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 00:09

ze is nu 7 jaar!

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:11

ja dan zit ze er een beetje tussen in ik zou haar toch wat extra hooi geven kan nooit kwaad!!!!
maar verder een heel netjes schema!!!!

leuk paard trouwens:D

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 00:13

Dank je voor je tips en aanwijzingen.... zal de staleigenaar vragen of er iets meer hooi kan worden gegeven en eventueel iets meer brok...

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:15

OKeej Sucses verder meid

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 01:20

Weet niet of je een beetje goede uitrijmogelijkheden heb? bv training buiten waarbij je ook wat heuvels pakt in draf/galop als er een meertje/strandje in de buurt is eens door het water draven/galoperen is gelijk wat afwisseling voor beide en ze versterken er de achterhand door.
Verder denk ik dat je wel een aardig schema heb, loop ook eens wat balkjes maar dan niet 3 maar een stuk of 10 achter elkaar (als het op stal aanwezig is).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:08

Je kunt wel een uur rijden maar het is toch maar net hoe je dat uur vult. Verzamelde arbeid is natuurlijk veel zwaarder dan anderhalf uur aan de lange teugel in het bos.
Ik zou in je schema op vrijdag even iets anders inlassen. Als je alle andere dagen echt voluit traint dan heb je die dag nodig om je paard wat meer op adem te laten komen, spieren te laten herstellen waardoor hij op zondag kan pieken met de wedstijd. Lichamelijk gezien moet je juist vlak voor de wedsrijd rustiger aan gaan doen. In jouw schema is je paard voor zondag echt helemaal leeg terwijl je maandag pas rust geeft.