Ik rij teveel van voren.... wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keat

Ik rij teveel van voren.... wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 17:26

hallo hallo,

Mijn paard kan erg lastig zijn en die moest ik er ook altijd erg bij rijden. Nu ben ik alleen op het fijt gestuit dat ik haar teveel vcan voren ben gaan rijden. Ik wil dit veranderen maar dat blijkt nog niet zo makkelijk te zijn als ik dacht. Ook is mijn paard natuurlijk best wat contstante druk gewend en omdat ze die nu niet altijd meer krijugt gaat ze lopen flierefluiten. Ik ben al wel bezig haar veel meer op mijn been te sturen maar af en toe gaat dat daardoor gewoon niet... dan moet ik ook echt wat meer teugel erbij gebruiken. Als ze eenmaal ontspannen loopt gaat het wel beter.

Weet iemand misschien een goede oefening om minder op je teugel te gaan rijden en je paard ook beter te laten luisteren?

alvast bedankt

groetjes kayleigh

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 17:28

goed met je zit werken, en anders jij erop zonder teugels, en je paard aan de longeerlijn bij iemand anders, jij moet hem terug zien te krijgen op je zit. en weer in beweging zien te krijgen. Tijdens het rijden kan je proberen weinig met je hand te doen. als ze lastig wordt, goed laten weten dat jij er ook bent, en dat dus wel de teugel gebruiken. vervolgens weer weinig met je hand....

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:57

Probeer iedere keer op het moment dat je paard nageeft, en jij kunt ontspannen, zo stil mogelijk te zitten. Handen netjes weer bij elkaar, en probeer op dat moment allebei je handen even 1 a 2 cm naar voren te steken. Gewoon even wat druk van de teugels afhalen.
Probeer dan iedere keer steeds sneller naar dit moment toe te werken, doordat je sneller kunt reageren en je paard dit beter begrijpt. Dit kun je doen door dit iedere keer te herhalen.
Nadat je deze ontspannings-oefening hebt gedaan, moet je ook proberen om de nieuwe ophouding(en) die je maakt, dus nadat je even 'niets' hebt gedaan, steeds kleiner te maken. Dus het eerste contact na een 'rustmoment' wat minder abrupt en hard maken. Door hier consequent en rustig in te oefenen, kun je met seeds kleinere hulpen rijden. Succes!

monsera

Re: Ik rij teveel van voren.... wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 00:37

keat schreef:
Ook is mijn paard natuurlijk best wat contstante druk gewend en omdat ze die nu niet altijd meer krijugt gaat ze lopen flierefluiten.

Door dit stukje heb ik het gevoel dat je haar nu te veel ruimte geeft.Je moet geen constante druk hebben maar je moet wel een constant contact met de mond van je paard hebben.Dit is best moeilijk omdat je goed moet voelen wanneer je goed contact hebt met de mond van je paard.Probeer hier heel veel aandacht aan te schenken in de les dan kan iemand je begleiden en zeggen wanneer je het goed doet.

jarrah

Re: Ik rij teveel van voren.... wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 08:16

Gewoon contact houden en lekker voorwaarts figuren gaan rijden. Dat zijn de beginselen, verder zou ik zeggen: zoek een goede instructeur. Die kan jou leren dat vanbzelfsprekende gevoel te krijgen, dat kunnen wij niet vanaf de computer!
Suc6 ermee!!!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 08:28

Laat maar flierefluiten, als jij deze stijl wil veranderen en het paard blijft verder rustig, moet je daar juist doorheen zonder teugelruk.

In draf gewoon druk van de teugels afhalen en heel rustig blijven en een overgang naar stap inzetten, desnoods stuur je recht op de bakrand. Als ze dan de overgangmaakt( of stilstaat) belonen en zonder teugelhulp wegrijden. Het zal weken zo niet maanden duren voordat je omgeschoold bent, je moet heel secuur blijven. Pas als je zonder teugels trekken je paard echt aan je zit en je been hebt kun je weer gaan denken aan een kleine ophouding.

Als je dat ervoor over hebt, zeker doen en een instructie zoeken die je erbij begeleidt.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:22

Licht contact houden met de mond, iig niet helemaal los, want als het echt een pittige is, dan gaat hij daar enorm van profiteren (doet de mijne ook). Verder, zitten, zitten, zitten.. Desnoods iets meer naar achter dan je gewend bent. Veel figuren en overgangen (maak je zwaar) rijden. Wel voorwaarts houden! Instructie erbij halen... Veel succes

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:46

Veel met je zit terug werken en vooral overgangen rijden.. zorg dat ze goed aan het been is. pas dan kun je er verder aan werken. Vraag het ook even aan je instructrice.

keat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 03:55

dank jullie wel voor de reacties. ik ben vandaag naar de binnebak geweest en het ging al een stuk beter. het rare was wel dat ze in de linker galop heel netjes liep zonder enkele druk en in de rechter galop ging ze er gewoon lekker van profiteren en flink versnellen. maarja we komen er wel.

groetjes kayleigh