Galop aanspringen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welshcob

Galop aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 15:25

De pony waarop ik rijd heeft de laatste tijd een nieuw "truukje". Als we aan het draven zijn springt ze in de hoeken ongevraagd in de galop. Het is heel irritant, ik pak haar dan gewoon terug en probeer haar weer lekker actief te laten draven maar dan gaat ze het maar steeds opnieuw proberen. De vorige keer heb ik haar toen in galop gezet en echt LANG laten galoperen met allemaal figuren door elkaar. Toen ik dan weer ging draven verminderden de galopsprongetjes. Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit oplossen? En waarom doet ze het? (Test ze me uit? Ze is trouwens 5 maanden onder het zadel).

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:44

Ze loopt waarschijnlijk onder je uit en is misschien te weinig aan je been. (klinkt tegenstrijdig he). Je pony mist waarschijnljik wat ritme en balans.

Veel overgangen rijden aan je been, dus ook bij overgangen terug je pony actief houden.

Rijd niet te lange stukken in hetzelfde tempo en probeer vooral in de overgangen naar voren duidelijk aan je been te rijden. Loopt ze harder dan jij aangeeft met je been (dus als ze meer reactie geeft dan jij vraagt) rustig opvangen, doormiddel van een volte of met je zit --> dus zo min mogelijk met de hand) naar een langzamer tempo zodat je van daaruit weer naar voren kunt rijden. Je pony moet leren "aan jouw hulpen" te blijven en misschien ook nog wat balans vinden, maar dat heeft ook weer met elkaar te maken.

Dus steeds een tempo opzoeken van waaruit je weer een stukje naar voren kunt rijden met je been en dan weer opvangen (als je alleen maar naar voren gaat ga je op het laatst zo hard he). Uiteindelijk kun je dan mooi van achter naar voren naar je hand toe rijden en kan je het ritme beter bewaren en dan zal je ook langere stukken kunnen draven zonder dat je pony in galop valt.

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:32

Ik ben het met wowamigo eens

Wanneer je paard zelf in de galop aanspringt vind hij dat op dat moment waarschijnlijk makkelijker dan het draven wat je op dat moment aan het doen bent. Het is dus ook een beetje ontrekken aan het werk

Veel overgangen, actief aan je zit en been zijn belangrijk bij een pony die nog zo kort onder het zadel is. Als je hiermee aan de slag gaat zul je vanzelf merken dat je meer controle krijgt (ook over het tempo)

Maar let op wat wowamigo zegt! Let erop dat je zoveel mogelijk op je zit rijdt en dus niet met je handen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:45

Komt het misschien doordat je heeeeeeeeeeel vaak vroeger in hoeken aansprong? Ik heb het ook op de oude manege gehad, en je kan als het dat geval is steeds op heel veel verschillende plekken aanspringen

Welshcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 22:15

Bedankt voor de antwoorden!
Het was me al opgevallen dat als ik haar in de stap in het begin haar heel goed liet doorstappen ze het aanspringen in galop ook veel minder deed. Dus erg bedankt voor de tips! Ik dacht ook dat ze misschien voelde als ik wat gespannen zat, ik heb namelijk een zadel waarin ik totaal niet rechtop kan zitten, ik heb totaal geen probleem met rechtop zitten, maar in dat zadel kan ik gewoonweg mijn bekken NIET kantelen en ga ik dus naar voren zitten.
Ik spring ook altijd in hoeken aan, vooral bij de hoeken van a omdat de de bak waarin ik rij naar beneden helt, en de hoeken van c zijn momenteel dus helemaal onder water . Is het al goed voor een jong paard om ze op rechte lijnen te laten aanspringen? Het lijkt me namelijk stukken moeilijker voor ze om dan in de juiste galop te krijgen, zeker op de kant waar ze het iets moeilijker hebben.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:19

Misschien gewoon in een volte aanspringen....als je niewt steeds op dezelfde plek wil aanspringen. Beter nog niet op het rechte stuk proberen...eerst wat meer basis.
en veel kleine tempowisselingen maken

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:24

Ja precies, rechte stukken is nog moeilijk. Pak anders eens de tweede hoek, of op de volte. Paar passen galop - paar passen draf -paar passen galop op de volte is anders ook een goede oefening!