Wat voor stapoefeningen doen jullie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Wat voor stapoefeningen doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 14:38

Ik loop de laatste tijd tegen een moeilijk probleem aan met rijden. Draf en galop gaat goed maar die stap... Of hij is wat loperig, maar vooral: geen takt, neiging om in telgang te gaan lopen en vooral niet willen ontspannen. Losstappen gaat prima, maar zodra we even aan het werk zijn geweest in draf en dan terug gaan naar de stap, dan voel ik hem veranderen.
Mijn vraag dus: wat voor oefeningen kan ik doen om die regelmaat en rust/ontspanning terug te krijgen gedurende de training?

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:46

Probeer te oefenen met uitschuiven in de hals en weer korter maken. Verder stukjes opvangen (naar bijna halt) en weer verruimen. Wendingen om de voor- of achterhand rijden. Schouderbinnenwaarts en wijken, probeer hem gewoon lekker aan het werk te zetten en veel controle over zijn stappen te krijgen. Hij moet vlot vooruit stappen als je je been aanlegt en ook actief kunnen verzamelen. Succes!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 14:56

Wendingen om achterhand/voorhand rijd ik nog niet, schouderbinnenwaarts ook nog niet. Hij is net ruim een half jaar onder het zadel. Eerst maar eens gewoon rechtuit oefeningen doen. Ik heb zelf het idee dat er vooral in de stap heel veel spanning optreedt, drukt zijn rug wat weg. Voorbeeldje: als ik hem wat langer laat, wordt de stap wel regelmatiger maar loopt hij te veel op de voorhand en overstapt (hij heeft van nature een enorme ruime stap) zich dan. Zodra ik hem wat meer opvang, voel ik direct spanning komen. Eergisteren veel korte overgangen draf-stap-draf gereden, toen ging het goed. Gisteren totaal niet meer. Hij heeft het vooral aan het eind van de training.

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:01

Ik zou dan toch proberen om veel met de lengte van de hals en het tempo te gaan oefenen. Opvangen en zodra je voelt dat er spanning komt weer wat meer voorwaarts neerwaarts rijden. Zelf zou ik niet veel draf erdoor doen omdat hij dan misschien nog meer gespannen wordt, maar als het werkt kan je dat natuurlijk wel doen.

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:03

En ff vergeten: korte stukjes oefenen en tussendoor gewoon ff lekker aan de lange teugel laten stappen

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:07

Ik zou niet te veel rommelen in die stap. Eerst maar zorgen dat je paard inde andere gangen lekker gaat lopen. De stap is het makkelijkst te verkloten en als je zo'n jong paard niet lekker op eigen tempo kunt laten lopen, heb je straks kans dat hij het nooit leert. Lekker lang teugeltje in de stap en pas op pakken in de draf.
En dan over een jaar kijken of z'n vertrouwen wat groter is om aan die stap te gaan werken. Nooit téveel ingaan werken in de stap.

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:26

ik ben het gedeeltelijk met sammie eens..

Bij een paard wat nog zo kort onder het zadel is, is het belangrijk dat je de zuiverheid van de gangen bewaart. Stapt je paard alleen ontspannen aan een lang teugeltje? ga je dat gewoon eerst weer een tijd doen. Dan pak je haar langzaam aan steeds weer een beetje korter maar zonder dat er spanning ontstaat. Ontstaat er wel spanning meteen weer af laten vloeien. Half rondje weer lang en ruim laten stappen en weer opnieuw proberen

maar ga dit (nog) niet forceren. Als je paard wat langer onder het zadel is komt dit ook vanzelf wel.
En dat ie zo'n ruime stap heeft moet je alleen maar van genieten! Laat hem maar lekker ruim over stappen! Zolang de stap maar wel zuiver blijft!!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 16:27

Zou het dan toch een vertrouwenskwestie zijn? Dat idee had ik namelijk ook. Hij voelt zich comfortabeler in draf en galop dan stap vind ik. Ik heb altijd het idee gehad dat hij stappen helemaal niet leuk vind, ondanks dat hij van zichzelf een hele goede stap heeft. Eerlijk gezegd: een lange teugel tussendoor doe ik eigenlijk nooit (ook bij vorige paard niet gedaan maar die was veel ouder). Zal eens met mijn instructeur overleggen of dat zou kunnen helpen in de ontspanning.

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:33

Idd niet teveel rommelen aan de stap.

Als hij gespannen gaat lopen als je na het draven weer gaat stappen laat hem dan maar wat langer worden. Als hij weer gewoon regelmatig loopt pak je hem dr weer iets meer bij. Word hij gespannen, dan laat je hem gewoon weer wat langer.

Neem gewoon heel vaak een klein stukje stap mee tussendoor, zodra hij mooi ontspannen loopt draaf je weer aan en doe je het later nog eens.

Voorlopig zodra je gaat stappen hem even een stukje langer laten. Niet zo, dat hij gaat hangen of gelijk zn kop naar beneden douwt zodra je stapt maar mooi met je been een stukje uit laten schuiven.

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:34

Je moet juist tussendoor veel gaan stappen! (ook aan een lange teugel)
Helemaal als je paard er moeite mee heeft. Gewoon telkens even een paar minuten. Hoe vaker je dat gaat doen hoe makkelijker ze ook zal ontspannen in de stap...

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 16:41

Muchos gracias! Ik zal hem eens wat vaker belonen met een lange teugel tussendoor dan alleen lieve woordjes en klopjes/aaitjes over de hals.

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:46

dit probleem is heel goed op te lossen maar dan moet je er wel veel tijd in stoppen. Niet het probleem uit de weg gaan door niet of weinig te geen stappen. Juist wel veel gaan stappen en dan daarbij zorgen dat ie lekker ontspannen blijft!

Maar volgens mij heb je het aardig begrepen! Heel veel succes!!

Maastricht17

Re: Wat voor stapoefeningen doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 17:50

Ik heb hetzelfde probleem maar dan bij een 9 jarige merrie. Het is al een echte merrie die overal bang voor is (maar niet heus). En die kan dus in draf en galop de baan keurig rond gaan. Maar in stap gaat ze overal naar kijken, tegen een bepaald been wegvallen (het been wat zij maar net uitkiest). En als ze dan een beetje moe is gaat ze ontzettend klooien met haar hoofd, ondanks mijn ontspannen en meegaanden hand. Van een 9 jarige mag je toch wel verwachten dat ze zich even mooi gedragen kan houden als in stap en galop.......

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:04

Zoals gezegd: veel stappen tussendoor, gewoon aan een lang teugeltje. Omdat hij nog jong is, zou ik nog niet teveel aan de stap gaan werken. Zodra je paard sterker wordt, en zich (d.m.v. draf en galop) goed ontwikkeld, dan wordt de stap vanzelf beter.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:06

Sammie schreef:
Ik zou niet te veel rommelen in die stap. Eerst maar zorgen dat je paard inde andere gangen lekker gaat lopen. De stap is het makkelijkst te verkloten en als je zo'n jong paard niet lekker op eigen tempo kunt laten lopen, heb je straks kans dat hij het nooit leert. Lekker lang teugeltje in de stap en pas op pakken in de draf.
En dan over een jaar kijken of z'n vertrouwen wat groter is om aan die stap te gaan werken. Nooit téveel ingaan werken in de stap.

Hier sluit ik me helemaal bij aan

in de stap niet teveel doen.
Voordat je het weet is de hele stap weg.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 14:27

Zijn nu een paar weken verder en het gaat al weer een stuk beter. Ik stap nu minder lang dan voorheen tussen de oefeningen door. Halverwege laat ik de teugels lekker lang en dan stappen we echt om even op adem te komen (ik ook!).
Verder ben ik heel veel bezig met mijn eigen houding. Ik heb het er met mijn lesgever over gehad en de meeste spanning komt vanuit mijn schouders/bovenlijn (te vast en te statisch). Door bewuster op mijn houding te letten, gaat het alweer een stuk beter en ontspant hij ook weer makkelijker.
Daarnaast laat ik hem ook aan een lange teugel "uit"draven als beloning. Dit vindt hij fijn.
Dank voor de tips.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:45

strekken, verzamelen, strekken, verzamelen. Errug vermoeiend, maar het helpt wel.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 01:08

Zorg ervoor dat hij jou hand "meeneemt" drijf hem naar je hand toe. Zoiets is heel moelijk uit te leggen... Zoiets moet je voelen. Ik heb dit ook gehad en met lessen ben ik eruit gekomen en gaat het stappen nu perfect:) hij mag in de stap best iets zwaarder zijn... Maar je moet natuurlijk geen 100 kilo in je handen hebben.. In de stap mag hij ook best zn neusje eruit steken. en belangrijk: een stille maar geen "dode" hand. dus wel soepel.