Verzameling

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Waventy

Verzameling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 20:18

Hoi hoi,

Ik ben nu met mijn haflinger M dressuur. Alles gaat echt super en in de draf is hij perfect te verzamelen, kan fantastisch uitstrekken en alle oefeningen in de draf zijn goed.
Alleen krijg ik die galop niet verzameld. Hij blijft druk, niet echt controleerbaar.
Nu heb ik al:
kleine voltes
overgangen
druk aan de buitenteugel.
shoudervoor
eigelijk het meeste wel geprobeerd..

Iemand nog Tips?

gr Lara

Manou

Re: Verzameling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:29

degene die je daar het beste bij kan helpen is een goede instructrice. Die kan zien zien wat je pony doet en je dan adviseren welke oefeningen helpen.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 20:46

ja dat zijn dus deze oefeningen, maar ik heb niet echt het idee dat het helpt... Hoe wel hij meestal wel gelijk heeft

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:47

Ik heb je topic verplaatst naar RT.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 20:48

Ja idd sorry mijn fout. THnx

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:41

Dit kan een balansprobleem zijn. Rijd je ook veel overgangen draf-galop-draf? En dan ook op de grote volte? Je zegt dat de draf goed is en dat ie ook goed verzamelt in draf, probeer dan vanuit de verzamelde draf op de volte aan te springen in de galop en ga na 3 sprongen weer op je zit terug naar draf. Dan weer naar galop etc. Dit veel herhalen en geen lange stukken achter elkaar galopperen, daar kan de galop vlak van worden. Goed op je zit terugrijden en proberen om controle te houden. Dit kost wel even tijd hoor. Succes.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:03

Draf is goed dus meer galopperen. Geef het de tijd. Er rust inbrengen. Oefeningen: welllicht vanuit stap aanspringen (evt met een paar pasjes draf). Leuke oefening is ook slangevolte in galop, terugnemen omstellen aangalopperen etc. Goed voor soepel maken, balans en verzamelen. 8-tjes galopperen, van de ene hand op de andere. Volte vergroten en verkleinen in galop etc..

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 20:22

idd die heb ik nog nooit gehoord..
Van de stap in galop of halt naar galop is geen probleem, doen we dus ook geregeld en terug naar draf of stap of halt.. maar die overgangen zijn helaas altijd iets rommelig doordat hij niet verzameld.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 08:33

brengt je paard het hoofd iets omhoog op het moment dat je een overgang maakt naar de galop?

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:05

Draf-galop-draf-overgangen om hem sterker te maken in zijn achterhand waardoor hij beter kan dragen.
Daarnaast tempowisselingen in de galop waarbij je hem wel moet kunnen blijven controleren.

Probeer als je van stap in galop wilt aanspringen de achterbenen erg actief te maken en laat hem dus in stap een klein dribbeltje maken van achteren.
Zet hem daarbij wat schoudervoor, galoppeer drie passen en maak dan weer de overgang terug.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 12:00

oosterhoff schreef:
brengt je paard het hoofd iets omhoog op het moment dat je een overgang maakt naar de galop?

Ja, hij is heel moeilijk controleerbaar. In de galop heeft hij ook moeite met de aanleunig.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:13

Heel veel galoperen, daarin moet hij sterker worden. Daarbij heel veel spelen in de galop, veel draaien, veel overgangen, ook in de figuren. Dus terugrijden, volte en wegrijden in die volte. Ook gebroken lijnen, middellijnen, etc, en overal eventjes wegrijden en weer terugrijden.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:14

Kitty schreef:
Zet hem daarbij wat schoudervoor, galoppeer drie passen en maak dan weer de overgang terug.

Vergeet niet om dan van de hoefslag af te galopperen als je dat doet (Dus in de richting die het paard kijkt), anders valt hij namelijk op zn buitenbeen en springt verkeerd aan
Is wel een vrij zware oefening btw, k weet niet of je paard hier al wel of niet aan toe is, maar zo te lezen nog niet. Als de galop wat beter bevestigd is, is het een hele fijne oefening

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:17

Valt jouw paard niet wat op de voorhand, een paard dat op de voorhand vat kan heel moeilijk terugkomen in tempo en verzamelen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:14

wjerdo schreef:
oosterhoff schreef:

Ja, hij is heel moeilijk controleerbaar. In de galop heeft hij ook moeite met de aanleunig.

Dan is het een herkenbaar probleem. Een basis probleem. Hij moet in alle overgangen niet met het hoofd omhoog komen. daar moet je geen consesies doen. Dus vanuit het halthouden naar stap, van stap naar draf, van draf naar galop. Je paard moet in die overgangen druk en aanleuning houden zonder onhoog te komen. Als het van halt naar stap lukt kan je dooroefenen van stap naar draf, gaat dit ook goed dan kan je eens proberen aan te galopperen. Blijf daar niet eindeloos op dooroefenen. Ik ben dus ook niet van mening dat het zinnig is om eindeloos te blijven galopperen. Het gaat om de overgang. gaat die overgang goed en gecontroleerd dan kan je het hele rondje ook wel onder controle. Lukt het nou niet ga dan niet door. oefen dan eerst de lagere overgangen en probeer het veel later in de training nog eens of zelfs de volgende dag. Waarschijnlijk gaat je paardje toch teveel in de spanning en dan is het dus helemaal niet nuttig om veel te galloperen.

Dus: 1x proberen aan te galoopperen. lukt dit niet meteen stoppen en de andere overgangen eerst weer goed krijgen. Als door de galopovergang heel veel spanning ontstaat dan meteen terug naar halthouden. na laten geven en weer overgangen maken halt stap halt stap en zo weer verder.

't is de lange weg maar ik heb ervaren wel de beste weg.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 20:10

Thnx, ga het zeker proberen!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:15

Het is echt gedult hebben en echt honderden overgangen maken. Nergens toegeven. als hij met het hoofd omhoog komt niet gaan trekken maar je rug lang maken en je schouders vast zetten. hierdoor trekt hij jou in het zadel ipv dat jij het hoofd naar je toe trekt. Hij begrijpt dat snel genoeg en dan zal je merken dat het makkelijker wordt.
hierbij is het natuurlijk wel van belang dat de achterhand eronder wordt gehouden. Als dat niet voor elkaar is dan merk je dat doordat hij achter de teugel gaat lopen. zorg er dus altijd voor dat de overgang met aan leuning gebeurt!!
Ik ben benieuwd of het gaat lukken!!!

Mijn paard moest helemaal opnieuw leren galloperen, ze was zo verzameld dat ze steeds ging omspringen. straf je paard dan niet af want juist dan is ie recht en verzameld. probeer op dat moment teugel te geven, te ontspannen en licht voorwaarts te drijven!!!
Stel hij gaat dan toch rennen, dan weer terug naar af.

Veel plezier ermee