Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
renes schreef:1/Welke stang kan je volgens jullie het beste nemen..?
Met zo kort mogelijke scharen om te beginnen! Doordat de stang een hefboomwerking heeft, kun je dit effect zo minimaal maken door de scharen zo kort mogelijk te houden.
Tyrza schreef:renes schreef:1/Welke stang kan je volgens jullie het beste nemen..?
Met zo kort mogelijke scharen om te beginnen! Doordat de stang een hefboomwerking heeft, kun je dit effect zo minimaal maken door de scharen zo kort mogelijk te houden.
Dit is niet waar. Integendeel: de hefboomwerking wordt alleen maar groter, omdat de stang een kleinere boog heeft om in te werken.
Sjel schreef:Hoeveel kost het dan ongeveer?
Als we het hebben over een hele duit..

Tyrza schreef:renes schreef:1/Welke stang kan je volgens jullie het beste nemen..?
Dit is niet waar. Integendeel: de hefboomwerking wordt alleen maar groter, omdat de stang een kleinere boog heeft om in te werken.
Maar ik zit al heel lang met deze vragen.. Delphi schreef:
Hmmm volgens mij klopt het wat Tyrza zegt, ik heb ook geleerd dat hoe korter de scharen zijn hoe minder groot hefboomeffect je hebt. Vergelijk het eens met een sleutel om moeren los te draaien. Als je aan het einde van het handvat vasthoud kun je de moer goed losdraaien (grote hefboomwerking) als je verder naar voren pakt moet je meer kracht zetten om de moer los te kunnen draaien (kleinere hefboomwerking).
Maayke schreef:dus dan moet je zo lang mogelijke scharen..? tjsa ik rij nog maar B hoorMaar ik zit al heel lang met deze vragen..

Citaat:Nee, juist niet met lange scharen en als je wel langere hebt zover mogelijk naar boven ingespen. Hoe langer de scharen zijn hoe minder kracht er nodig is om het hefboommechanisme in werking te stellen.
Dus hoe langer de scharen hoe fijngevoeliger je hand moet zijn!
Tyrza schreef:
Een kleine schaar heeft een kleinere diameter en lijkt vriendelijker omdat hij minder lijkt in te werken. Ik heb juist het idee dat er juist DAN minder kracht nodig is om de scharen te laten doorslaan?
Ik heb zelf nooit echt een klein schaartje gehad en mijn eigen stangen gebruik ik nooit extreem. Voor mijn gevoel hoef ik er daarom eigenlijk geen kracht in te leggen 

, ik schat ook iets van 7 cm. Tyrza schreef:Wat betreft een fietswiel: een klein wiel gaat sneller draaien. Geldt dus in feite ook voor een kleine schaar: die slaat sneller door.
Ik was er idd zelf niet zeker van of er meer of minder kracht nodig was voor een grote schaar, maar ik stel jullie in het gelijkIk heb zelf nooit echt een klein schaartje gehad en mijn eigen stangen gebruik ik nooit extreem. Voor mijn gevoel hoef ik er daarom eigenlijk geen kracht in te leggen
Maar als een klein schaartje sneller doorslaat, dan is de inwerking zeker niet fijner. Wel lichter, niet fijner.