Welke Dressuurstang en trens..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maayke

Welke Dressuurstang en trens..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 18:44

Hallo..

Als je nu Z bent met je paard en je wil graag met stang en trens gaan rijden..

1/Welke stang kan je volgens jullie het beste nemen..?

2/En wat voor zin heeft het om een stang en trens bij je paard in te doen..?

3/ Wat houden de scharen in..?

4/En kan een stang en trens bij alle mond types..?
b.v Kleine mond

Geeft jullie mening en alsjeblieft ook antwoorden op me vragen

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:02

ik zou luisteren naar je instructrice op dat moment

maar enfin,

1. stang hangt af van paard zelf
2. nageeflijkheid blabla
3. hefboomwerking
4. in principe wel

Zwelgje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:47

Om te beginnen neem je als stang en onderlegtrens het meest standaarde wat er is.
Probeer eerst even te lenen voor je gaat kopen want het kost een hele duit.
Ik heb eerst een half jaar met de S&T van mijn instructrice gereden om zeker te weten of het bij mijn paard zou passen.
Ik heb nu een "gewone" stang met normale tongboog en "gewone" onderlegtrens er in hangen.
Eerst even testen voor je iets gaat kopen.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:57

Met zo kort mogelijke scharen om te beginnen! Doordat de stang een hefboomwerking heeft, kun je dit effect zo minimaal maken door de scharen zo kort mogelijk te houden.

2/En wat voor zin heeft het om een stang en trens bij je paard in te doen..? Ik zie dit meer als controlemiddel: om te kijken of je je paard in een goede aanleuning hebt (op trens). Heb je je paard fijn nageeflijk, op 2 teugels, al mooi verzameld, op eigen benen: dan zal het in de meeste gevallen geen problemen geven (behalve even wennen dan). Verder heb je net even een andere inwerking op je paard: ook met de stang. Hier is ervaring en verstand van de ruiter nodig, omdat je ook veel kunt verpesten (door bv teveel met de stang te rijden).

3/ Wat houden de scharen in..?
Zoals gezegd heb je net even een andere inwerking, mede door de hefboomwerking. De kans bestaat dat het paard afbuigt op de stang, dit is dus verkeerd. Probeer dan ook, zeker in het begin, de stangteugel wat los te laten hangen.
De stang zorgt er voor dat de hulpen die je geeft, net even duidelijker doorkomen. Je kunt je eigen hulpen dus verfijnen, je hoeft minder te doen .Want doe je teveel, dan kan dit negatieve gevolgen hebben voor je paard.
4/En kan een stang en trens bij alle mond types..?
b.v Kleine mond. Ja, in proncipe wel. Bij een kleinere mond gebruik je natuurlijk ook een kleinere trens en dunnere/kleinere stang: alles in verhouding. Sommige mensen gebruiken het liefst een zo dik mogelijke trens, zodat het paard veel in de mond heeft. Maar dit is persoonlijk.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:03

renes schreef:
Met zo kort mogelijke scharen om te beginnen! Doordat de stang een hefboomwerking heeft, kun je dit effect zo minimaal maken door de scharen zo kort mogelijk te houden.

Dit is niet waar. Integendeel: de hefboomwerking wordt alleen maar groter, omdat de stang een kleinere boog heeft om in te werken.

Sjel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:14

Hoeveel kost het dan ongeveer?
Als we het hebben over een hele duit..

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:30

Tyrza schreef:
renes schreef:

Dit is niet waar. Integendeel: de hefboomwerking wordt alleen maar groter, omdat de stang een kleinere boog heeft om in te werken.

Hmmm volgens mij klopt het wat Tyrza zegt, ik heb ook geleerd dat hoe korter de scharen zijn hoe minder groot hefboomeffect je hebt. Vergelijk het eens met een sleutel om moeren los te draaien. Als je aan het einde van het handvat vasthoud kun je de moer goed losdraaien (grote hefboomwerking) als je verder naar voren pakt moet je meer kracht zetten om de moer los te kunnen draaien (kleinere hefboomwerking).

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:44

Sjel schreef:
Hoeveel kost het dan ongeveer?
Als we het hebben over een hele duit..

Het ligt er heel erg aan wat je precies wilt. Ik denk dat je rond de €120,00 een compleet basis S&T hoofdstel kunt kopen incl. RVS bitten.

RVS is over het algemeen goedkoper dan argentan (nikkelvrij 60% koper) en argentan is over het algemeen weer goedkopen dan aurigan (nikkelvrij, 85% koper). Van RVS heb je al dressuurstangen vanaf €33,00, dit is echt een basisstang. De dressuurstangen van aurigan bijvoorbeeld hangen weer rond de €150,00. En natuurlijk heb je nog veel duurdere

Bij de onderlegtrensen is het ook weer afhankelijk per bit en van het materiaal. Een basis onderlegtrens van RVS heb je al voor € 13,95, maar er zijn er ook weer van €50,00 - €70,00.

Maar wat het duur maakt is dat je een dressuurstang, een onderlegtrens EN een stang en trens hoofdstel moet kopen. En een S&T hoofdstel heb je van rond de €60,00 maar ook van €800,00. Kijk eens op een online paardenshop (bij. Divoza).

Maayke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 14:43

Tyrza schreef:
renes schreef:

dus dan moet je zo lang mogelijke scharen..? tjsa ik rij nog maar B hoor Maar ik zit al heel lang met deze vragen..

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:04

Nee, juist niet met lange scharen en als je wel langere hebt zover mogelijk naar boven ingespen. Hoe langer de scharen zijn hoe minder kracht er nodig is om het hefboommechanisme in werking te stellen.
Dus hoe langer de scharen hoe fijngevoeliger je hand moet zijn!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:53

Delphi schreef:

Hmmm volgens mij klopt het wat Tyrza zegt, ik heb ook geleerd dat hoe korter de scharen zijn hoe minder groot hefboomeffect je hebt. Vergelijk het eens met een sleutel om moeren los te draaien. Als je aan het einde van het handvat vasthoud kun je de moer goed losdraaien (grote hefboomwerking) als je verder naar voren pakt moet je meer kracht zetten om de moer los te kunnen draaien (kleinere hefboomwerking).

Ik weet het wel zeker. Kracht x arm. De kracht blijft hetzelfde dus je kan varieren in de arm. Is de arm lang dan moet jij je kracht minimaliseren om het juiste effect te hebben. Als je net begint is de kans groot dat het nog wat moeilijk is te doseren. Neem daarom een stang met korte scharen zodat je geen overbodig geweld in de mond legt.

Over de keuze. Tegenwoordig zijn er veel mensen die een behoorlijke tongboog in de stang hebben. Dit scheeld wellicht ruimte voor de tong maar het gaat ten koste van andere ruimte. vaak werkt zo'n bit dan veel in op de lagen. Dit moet je dan dus goed afwegen. Hoe meer druk op de tong hoe minder op de lagen. Als onderlegtrens kan je dan weer wel makkelijk voor een dubbelgebroken bit kiezen en dan ook weer niet te dun. Hierdoor houd je het heel vriendelijk. Alles is paard afhankelijke. zoals anderen al hebben gezegt. Probeer het even uit. Leen het van iemand. en laat iemand goed instructie geven over hoe je het precies moet vastmaken en afstellen. Het ligt nogal precies. Is je kinketting te los dan is het effect opde mond veel te groot en het effecht op de lagen en de nek veel te klein. De mond gaat dan ook open. Is de kinketting te strak dan werkt de stang veel te grof in.
Wanneer de stang en trensteugel in gevoel zijn genomen, moet de hoek van de schaar van de stang met de mond ongeveer 45 graden zijn.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 01:18

Maayke schreef:
dus dan moet je zo lang mogelijke scharen..? tjsa ik rij nog maar B hoor Maar ik zit al heel lang met deze vragen..

De scharen mogen uberhaupt maar max 10 cm lang zijn

Maar nadeel van lange scharen is dus dat het behoorlijk kan irriteren aan de lippen van het paard, en bovendien vind ik het persoonlijk geen gezicht. Lijkt bijna of je een soort hackemoor aan je paard hebt hangen

Citaat:
Nee, juist niet met lange scharen en als je wel langere hebt zover mogelijk naar boven ingespen. Hoe langer de scharen zijn hoe minder kracht er nodig is om het hefboommechanisme in werking te stellen.
Dus hoe langer de scharen hoe fijngevoeliger je hand moet zijn!

Hoe bedoel je, lange scharen hoger ingespen? Je bedoelt aan de bakstukken? Ligt er natuurlijk maar net aan hoe het in de mond hangt.

Een kleine schaar heeft een kleinere diameter en lijkt vriendelijker omdat hij minder lijkt in te werken. Ik heb juist het idee dat er juist DAN minder kracht nodig is om de scharen te laten doorslaan?

Wat je wel hebt is bij lange scharen is dat het lijkt alsof je fijngevoeliger moet inwerken, omdat het doorslaan gewoon veel sneller te zien is.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:23

Tyrza schreef:

Een kleine schaar heeft een kleinere diameter en lijkt vriendelijker omdat hij minder lijkt in te werken. Ik heb juist het idee dat er juist DAN minder kracht nodig is om de scharen te laten doorslaan?

De natuurkunde zegt dat dat dus niet waar is!!! Wat ik al eerder zei. kracht x arm =..... dus als of de kracht groter wordt. of de arm groter wordt. of allebei groter worden is de uitkomst dus groter!!!!!

Zie het als een stapmolen. Als jij binnenin gaat staan en dan de molen probeerd te draaien, dan heb je een hele buld kracht nodig (want dan is de arm kort). sta je echter aan de buitenkant en je pakt het daar beed dan heb je maar een klein beetje nodig!!!

Als je dus langere scharen hebt dan heb je minder kracht nodig en zijn je hulpen dus heel klein!!!!! Als je net begint zijn je hulpen vaak nog niet zo klein dus dan werk je heel hard in. Je kan dan dus beter een stang nemen met kleine scharen.

Probeer het anders eens met je fietswiel!!!

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 13:48

Natuurkundig gezien ga ik mee met Oosterhoff. Wat er precies gebeurd binnen de mond durf ik niet te zeggen, wel dat je met langere scharen minder druk hoef uit te oefenen om toch een grote hefboomwerking te krijgen.
Ik heb een S&T hangen met scharen van 7 cm, nauwelijks tongboog en gemiddeld van dikte. Misschien had ik liever een dunnere stang gehad omdat Patos een erg iel mondje heeft, maar ik rijd toch maar zelden met S&T. Wat ik dus bedoel te zeggen: dik is niet áltijd beter. Verder zou ik niet een te dunne onderlegtrens nemen, als je het goed doet, rijdt je daar het grootste gedeelte van de tijd op. Ik heb een ponytrensje als onderlegtrens, dikker dan de gewone onderlegtrensen, maar met kleine bitringen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:04

Wat betreft een fietswiel: een klein wiel gaat sneller draaien. Geldt dus in feite ook voor een kleine schaar: die slaat sneller door.

Ik was er idd zelf niet zeker van of er meer of minder kracht nodig was voor een grote schaar, maar ik stel jullie in het gelijk Ik heb zelf nooit echt een klein schaartje gehad en mijn eigen stangen gebruik ik nooit extreem. Voor mijn gevoel hoef ik er daarom eigenlijk geen kracht in te leggen

Maar als een klein schaartje sneller doorslaat, dan is de inwerking zeker niet fijner. Wel lichter, niet fijner.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:06

Wat heb jij voor lengte scharen dan, Tyrza?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:11

Goh, ik heb ze eigenlijk nooit opgemeten

Ik zal zo eens even in stal kijken, als ik mijn lunch heb genuttigd

Hier heb je iig een klein fotootje, maar daar kan je weinig aan zien: Afbeelding

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:18

Zo goed zijn mij ogen idd niet , ik schat ook iets van 7 cm.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:51

Tyrza schreef:
Wat betreft een fietswiel: een klein wiel gaat sneller draaien. Geldt dus in feite ook voor een kleine schaar: die slaat sneller door.

Ik was er idd zelf niet zeker van of er meer of minder kracht nodig was voor een grote schaar, maar ik stel jullie in het gelijk Ik heb zelf nooit echt een klein schaartje gehad en mijn eigen stangen gebruik ik nooit extreem. Voor mijn gevoel hoef ik er daarom eigenlijk geen kracht in te leggen

Maar als een klein schaartje sneller doorslaat, dan is de inwerking zeker niet fijner. Wel lichter, niet fijner.

Dan heb je het dus toch nog niet begrepen. Of ik begrijp jou niet. Wanneer gaat volgens jou het wieltje hader draaien? De versnelling binnenin is namelijk even groot als aan de buitenkant. stel het aantal omwentelingen per minuut. de buitenkant is dus even snel rond als de binnenkant. Als je een tik geeft aan een groot wiel dan zal deze langer door blijven draaien dan als je dezelfde tik geeft aan het kleinere wieltje. (vrijving buiten beschouwing gehouden.)
Misschien begrijp ik niet wat jij bedeold met doorslaan??

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:56

Met sneller doorslaan bedoel ik dat door de de kleinere diameter van de hoek van de schaar, de kleine schaar veel sneller naar achteren getrokken kan worden.

Ik ben het verder helemaal met je stelling eens, oosterhoff. Een klein wiel beweegt vaker in het rond dan een groter wiel. Om het in vakjargon te houden: een volte 10 m is sneller klaar dan een grote volte

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:12

Haha een nadenkertje. Maar volgens mij heb ik wel gelijk, als ik zeg dat wanneer je lange scharen hebt, je makkelijker inwerkt. Als je ook maar een kleine beetje aan de teugels zit, draait de stang bijna meteen. Heb je korte scharen, dan moet je meer moeite doen om in te werken. En is dus de kans dat je 'per ongeluk' inwerkt ook kleiner.
De draaihoek is wel korter bij kleine scharen, dat is wat je bedoelt Tyrza. Maar dat betekent niet dat je ook makkelijker inwerkt.
Maar ik denk dat het uiteindelijk persoonlijk is. De een rijdt liever/fijner en beter met korte, de ander met langere scharen. En och, wat maken dan die 2 cm nog uit. (je hebt immers geen stang van 20 cm, gelukkig maar..)

Zwelgje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:20

Ik heb een aurigan stang en die kostte 165 euri's en daarbij een aurigan onderlegtrens voor 85 euri's...vond ik een hele duit want daar zat het hoofdstel nog niet bij... .
Maar ik wil wel graag goed en degelijk materiaal en aurigan bitjes heb ik altijd gebruikt en daar rijd ik al mijn paarden mee.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:35

De sterkte van de stang wordt mede bepaald door de lengteverhouding tussen de boven en onderboom. Hoe groter dat verschil hoe scherper de stang. Ook hoe langer de bovenboom hoe meer druk er op de nek komt. Echter een stang waarbij de verhouding 1:1 is werkt vaak te plotseling en snel in.

(Even grof samengevat uit : hetpaard, het bit en de ruiter van Gertrud Jetten pag. 68)