Springen: de waterbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irisamaire

Springen: de waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 15:30

Hallo!
eigenlijk heb ik nooit parcoursen gereden waarin een waterbak voorkomt. Ik ben dan ook al bijna zo'n 5 a 6 jaar uit de wedstrijden, dus het volgende probleem is gewoon persoonlijk.
Bij ons in de buurt ligt een prachtig springparcours gewoon buiten op een weiland. Sindskort hebben ze er een waterbak ingebouwd.
Mijn paard springt alles maar het probleem is dat hij sinds de wedstrijden al zo'n 6 jaar uit de running is en ik praktisch alleen maar met hem buiten rijd, waarbij we in de zomer regelmatig een stuk water meepakken en er doorheen denderen. Je voelt 'm aankomen, hij dendert dus ook door de waterbak. Hij springt soms wel maar omdat hij de essentie van deze sprong natuurlijk niet snapt (raak het water niet) neemt hij altijd een stuk water mee. Het maakt mij niets uit want ik hoef er verder niets meer mee te doen, maar ik vraag me gewoon af hoe je dat eruit krijgt. Je ziet het zelfs bij grote internationale concoursen dat er topruiters zijn die er nog problemen mee hebben.
Is dit dus een punt waar nog geen duidelijke tips of raad voor bestaat?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:38

Een laag steiltje boven de waterbak zetten. Dan moet hij wel springen en gaat het vanzelf snappen!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:40

precies. En een klein hekje ervoor wil ook wel eens helpen.

En ik zou ook sgw gaan starten

Irisamaire

Re: Springen: de waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 15:49

Dan springt hij inderdaad wel. Maar 't is net alsof ie dan alleen voor die sprong springt, want haal je 'm weer weg dan dendert hij er gewoon weer doorheen.
Maar het zal wel een kwestie van veel oefenen en tijd zijn. Maak me er ook verder niet druk om,'vind het alleen wel een interessant vraagstuk omdat zelfs op topniveau hier nog problemen mee zijn!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:01

Oefenen, oefenen, oefenen en heel veel geduld! Succes

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:06

Eerst een steiltje of een hekje voor de waterhindernis.
Springt hij dat goed, dan kun je het steiltje flink verlagen totdat er alleen nog een balk voor en na de waterbak ligt.
Als het goed is valt het kwartje dan wel en zal hij de waterbak ook gewoon gaan springen.

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:59

Op concoursen is het water meestal blauw gekleurd, daar kijken ze meestal al wat meer naar dan gewoon water en springen er dus ook overheen. Oefen met rare sloten met kleurtjes, en blijf uit de buurt van de gewone zonder kleur.
En idd vaak een overbouwde sloot springen.
Maar leg er nooit een balk achter, want daar kunnen ze op landen en zich lelijk bezeren. Zorg ook altijd voor een hekje er voor, op concours zie je nooit open sloten zonder afzethekje.
En probeer niet te veel te oefenen, want dan word het te gewoon, en zal hij er altijd in blijven springen.
succes!

calliou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:02

De internationale springruiters hebben zo hun eigen trucjes.. bv een diepe waterbak graven dat het paard zich door schrikt als hij er diep in springt.. stroom op het water is er ook een van de zovele.. iedere ruiter doet dat op zijn eigen manier

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:09

zeiltje over het water heen doen en laten springen en steeds meer het zeiltje weg halen!! en op laatst het zeiltje er gewoon af.. en goed belonen als hij er over heen springt!!