Sporen : wel of geen wieltjes ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marianne1971

Sporen : wel of geen wieltjes ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 08:48

Sinds een paar maanden heb ik een paard te rijden van een meisje, ik start M2 dressuur met hem.
Zijn vorige amazone reed hem altijd met een spoor met grof wiel, terwijl ik een dunne stompe spoor gebruik. Volgens mijn instructrice zou ik er ook over kunnen denken om met een wieltje te gaan rijden, omdat zo'n spoor net iets meer impuls kan geven. Als je ermee rolt i.p.v. prikt kunnen ze ook geen kwaad.
En als je toch bang bent dat ze te scherp zouden zijn, kan ik overwegen een zogenaamd "glad wiel" te nemen, die zijn helemaal rond en hebben geen punten ofzo.
Wat is jullie mening ?
Het lijkt me heel fijn om wat meer impuls te hebben, aan de andere kant wil ik niet met wielen gaan rijden omdat ik straks nu eenmaal Z ben. Bovendien moet ik dan toch wel weer gaan leren om met zulke sporen te rijden, want je moet er net weer even anders mee omgaan als met een knopspoor of een stompe spoor.
Volgens mijn instructrice is een hamerspoor of een visbekspoor véél scherper dan een grof wiel, dat zou kunnen denk ik.
Graag jullie meningen en ervaringen !

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:24

Een grove wiel is idd niet scherper dan een gewoon een stompe knop. Ik zou dit denk eerder nemen dan een gladwiel. Zelf heb ik de ervaringen met een grove wiel wat mij opviel was dat de wiel niet altijd draaide, waardoor die wel scherper word..

Je kan het gewoon proberen en kijken hoe je paardje erop reageerd. Dit is het belangrijkste!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:39

Wat dacht ja van de minst scherpe spoor? En gewoon gaan trainen op reactie van het paard op je been?

Sjel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:28

Kris25 schreef:
Wat dacht ja van de minst scherpe spoor? En gewoon gaan trainen op reactie van het paard op je been?

Gut, wat een gezeik weer.
Dat is de vraag toch helemaal niet.

gianlucka

Re: Sporen : wel of geen wieltjes ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:30

Kris25 schreef:

Dit soort reacties vind ik nou altijd zo jammer

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:32

ik zou er ook geen 1 gebruiken, maar ja als hij niet luistert kan je het proberen, maar ik zal geen scherpe gebruiken, maar het beste is natuurlijk helemaal geen eentje gebruiken

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:43

Hoezo zeik ik wanneer ik vind dat ze met de minst scherpe spoor moet gaan rijden?
Dat is niet zeiken, dat is positive kritiek!
Ik heb ook paarden in de M gestart en met een klein knopje kun je een heel eind komen hoor!
Wat als je geen respons meer krijgt op je wieltje? Gaan stampen met je spoor met wiel?

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:44

Kris25 schreef:
Hoezo zeik ik wanneer ik vind dat ze met de minst scherpe spoor moet gaan rijden?

Niemand zei dat je zeikt, de manier waarop het er staat komt nogal negatief over.....

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:52

Citaat:
Kris25 schreef:

Gut, wat een gezeik weer.

Daar staat toch duidelijk dat ik zeik! Wat nogmaals nog steeds niet zo is....

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:55

Oh sorry, daar had ik overheen gelezen, ik dacht dat je het over mijn reactie had....

Maar de manier waarop je het schrijft komt heel defensief over....
Dat kunnen anderen dan behoorlijk verkeerd interpreteren

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:59

Als je met een wielspoor rolt zijn ze idd niet scherp. Imo zelf zachter want je prikt er niet mee in de huid maar rolt er over.
Je moet er echter wel mee leren/kunnen rijden.
Om meer impuls te creeëren zou ik eerder met je instructie er aan werken het paard beter aan de hulpen te krijgen. Ik zou niet zo snel kiezen voor iets wat voor jezelf nieuw is en waar je mee moet leren rijden, ik zou kiezen om aan het rijtechnische aspect van gebrek aan impuls te werken

vuilnisbakje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:00

Kris25 schreef:
Dat is niet zeiken, dat is positive kritiek!
Ik heb ook paarden in de M gestart en met een klein knopje kun je een heel eind komen hoor!
Wat als je geen respons meer krijgt op je wieltje? Gaan stampen met je spoor met wiel?

Met een klein knopje is het enige wat je kunt doen prikken.
Ik heb zelf een spoor van 2,5 cm met een fijn wieltje eraan. Het voordeel van een langere spoor vind ik dat je hem voor de zijgangen tegen je paard kan leggen zonder te prikken. De druk van de spoor voelt het paard beter dan een hele kuit waardoor de hulp evrfijnder kan worden.
Wieltjes zijn minder scherp dan gewone sporen omdat ze meerollen over de huid.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:02

@gianlucka Dit is echt niet de bedoeling...
Ik ben gewoon bang dat het paardje niet meer op been reageerd, hij loopt pas in de M en wordt nu al met een scherp wieltje gereden. Dus is mijn tip, de minst scherpe spoor en wat meer aan het been proberen te krijgen

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:05

@ Kris25 Dat begrijp daarom zeg ik het ook, het is gewoon een tip naar jou toe, niet om lelijk te doen ofzo!

Ik snap wel wat je bedoelt
er zijn zoveel mensen die met sporen gaan rijden om het paard vooruit te laten lopen terwijl dit (naar mijn idee) niet de bedoeling is van sporen.... het is een verfijning van de hulpen.. maar als je in de M rijdt, verwacht ik wel dat zo iemand enigszins met sporen om kan gaan en ze op een juiste manier gebruikt.... zo niet, dan vraag ik me ook af hoe het met de instructies zit....wij krijgen ook altijd te horen als we met de tenen te ver naar buiten reden ofzo

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:06

Ik weet niet of dat wel waar is, een wieltje minder scherp dan een knopje.... Waarom rijdt dan niet iedereen met een wieltje ipv een knopje?
En ook in de M kun je bij iedere pas je paard "per ongeluk" pikken met je spoor.

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:08

Tuurlijk kan dat in de M ook, maar dan let je er waarschijnlijk wel meer op.....

Mij is ook altijd verteld dat een wieltje minder scherp is dan een knop of zo'n afgestompte (hoe noem je dat?)

Hercules_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:10

Dat is nu het leuke van de endurance. Verboden om sporen te gebruiken en in volle harmonie met je paard over de eindstreep komen. En dat is ook een goedgekeurde paardensport,.......dus waarom niet een kleine spoortje om even de allertheid te vragen van je paard?

Hercules_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:12

Oja,....vorige jaar heb ik een paard bijgereden die werd bereden met een wielspoortje........De eigenaresse kon ook erg goed rijden,......Z dressuur,maar wanneer ze boos was op het paard gaf ze me toch een beuk met die wieltjes..... }> ......Dat beest werd daardoor nog vervelender, begon te steigeren en te bokken,.....en jullie mogen raden wat daarna volgde. Echt jammer om te zien dat iemand die al zover is gekomen met de dressuur in de training zijn geduld niet kan bewaren......

Moest ik nog even vermelden..........

Hercules_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:13

Maar zo'n wieltje heeft scherpe punten waarmee je de buikwand raakt,......zo'n stompje zal waarschijnlijk een groter gedeelte raken maar minder diep.

vuilnisbakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:14

waarom niet iedereen met een wieltje rijd kan ik je niet vertellen. Ik merk zelf aan mijn pony dat ze minder reageert op een spoor met wieltje, of althans ze reageert zoals ze moet reageren. Als ze niet op kuitdruk reageert dan spoortje erbij en dan wel reatcie. Met een gewone spoor alleen kont naar binnen of met de staart zwaaien.
Nu in de winter helemaal, met die enorme vacht voelt ze een tik van de zweep bijna niet, dan moet ik naar mijn idee een te harde tik gaan geven dus rijd ik liever met een spoortje.

Bij endurance is het doel ook niet je paard bepaalde oefeningen te laten doen. Als ik buitenrij heb ik geen sporen om, dan hoeft ze alleen voorwaarts te lopen.
In de bak echter vraag ik haar of ze wil wijken, schouderbinnenwaarts, keertwendingen, dan kan je met een spoortje je hulp toch duidelijk overbrengen.
Zonder spoor moet ik met been vrij ver terugleggen en met spoor hoeft dat niet waardoor ik stiller kan zitten wat imo alleen fijn kan zijn voor eht paard.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:15

Wanneer je been bijzonder stil houd en idd een rollende beweging maakt, dan is die spoor minder scherp. Dat betekend wel dat je echt een ontzettend goede beenligging moet hebben en je paard moet bijzonder goed aan het been reageren... Helaas is dat in de meeste gevallen niet zo. Ik rij ook in de M en heb mijn benen ook niet altijd even stil. (ik rij overigens nooit met spoor)!
Mijn paard den wijken bijzonder goed voor druk, dus heb ik ook geen spoor nodig bij de zijgangen...

vuilnisbakje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:19

Hercules_ schreef:
Maar zo'n wieltje heeft scherpe punten waarmee je de buikwand raakt,......zo'n stompje zal waarschijnlijk een groter gedeelte raken maar minder diep.

Er is ook al eerder door iemand gezegd dat die daarom niet met grove wieltjes reed, omdat die niet genoeg doorrollen. Een fijn of gald wiel rolt wel door en rolt dan gewoon over de huid wat fijner is dan een gewone stompe spoor.

En zlfs een laars zonder sporen kan ruwer gebruikt worden dan bijv een paar scherpe westernsporen.
Je kunt beter 1 keer iets goed duidelijk maken dan dat je bij iedere pas je paard moet schoppen.

Ik rijd op dit moment twee paarden. Mijn eigen pony heeft een zweep/spoor nodig als ze nietreageert op het normale.
De ander, een fries heeft genoeg aan gewoon een schop ipv alleen kuitdruk, geen spoor/zweep nodig, wordt hij ook alleen opgefokt van.
Het is zo afhankelijk van het paard wat je rijd.
Maar ook die fries kan ik rijden met sporen zonder dat hij opgefokt wordt, gewoon omdat ik ze dan niet gebruik.
En het is ook niet zo dat omdat ik op mijn pony sporen 'nodig heb' dat ik haar bij iedere pas vooruit prik.

Hercules_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:26

Ieder een eigen mening en eigen ervaringen,...nietwaar? Dat is ook het leuke van bokt.

Oja, enne bij de endurance moet een paard geen figuren rijden maar wel gehoorzamen. Dat is toch de basis van de dressuur? Dat een paard moet gehoorzamen naar je been?

Mijn vorige merrie was altijd met sporen gereden en luisterde nauwelijks meer naar de zweep. Toch banketstaaf wanneer je voor de finish in een keer in de achteruit gaat terwijl je geen dressuur rijdt ...veel mensen hebben er lol van gehad......behalve ik

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:28

hahaha ja kan ik me voorstellen
maar ik moet nu toch ook wel even gniffelen

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:21

Kris25 schreef:
Ik rij ook in de M en heb mijn benen ook niet altijd even stil. (ik rij overigens nooit met spoor)!

Hmm, vreemd. Als je M start zijn sporen toch echt verplicht...

Ik rijd mijn paard sinds een maand of 6 met een spoor met een grof wiel. Hij reageert hij een stuk beter op dan op een gewone stompe spoor.