Ik kan namenlijk een paard waarvan gezegd wordt dat het telgang heeft. Maar het paard stapt soms bijna 30 cm over... Is dit mogelijk? Ik zou denken dat dit niet gaat als een paard telgang heeft of ben ik er naast?
Een paard dat telgangt brengt linksvoor en linksachter of rechtvoor een rechtachter gelijk naar voren. Het lijkt mij niet dat een paard in telgang kan overstappen. Dan zou zijn achterbeen verder naar voren moeten gaan dan zijn voorbeen. Zou er erg grappig uitzien denk ik Wel kan een paard dat de telgang beheerst ook 'gewoon' stappen en draven en dan wel overstappen. Misschien dat ze dat bedoelen
mijn paard valt regelmatig in telgang als ik hem niet actief voorwaarts laat stappen ( dus als hij sloom loopt ) Als ik hem daar uit wil laten komen moet ik hem in de middenstap laten lopen waardoor hij dus weer gewoon goed overstapt en dan terug nemen naar arbeidsstap en als ik geluk heb loopt ze dan weer in een gewone stap nee een paard in telgang stapt niet over
Een telgangend paard stapt niet over. Omdat hij zijn benen aan dezelfde kant optild en wegzet.
Mijn paard telgangt alleen als je naast hem loopt. Hij heeft niet zo;n goed evenwicht en dat komt door zijn Ataxtie. Mijn paard stapt in telgang natuurlijk niet over, maar in gewone stap soms wel 30 cm of meer. Alleen is dit bij mijn paard niet zo goed en ben ik hard bezig om dat minder te laten worden. Hij stapt namelijk vreselijk uit elkaar en is moeilijk bij elkaar te rijden. Het lijkt wel alsof hij te lange achterbeen spieren heeft want hij schuift zo ver onder dat hij daardoor weer wankel wordt.
De meeste paarden lopen niet maar voortdurend in telgang, in de normale stap kan het dus weldegelijk overstappen. En als het in telgan niet mte zijn achtervoeten in het spoor van de voorvoten loopt zou he took nog kunnen maar dat lijkt me verre van gezond.