Hoe leer ik mijn 3jarige zijn rugspieren te ontwikkelen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bacchus

Hoe leer ik mijn 3jarige zijn rugspieren te ontwikkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 12:57

Hallo,

Ik heb een fries van 2 jaar en 11 maanden. Ik heb recent een boomloos zadel en bitloos hoofdstel gekocht en ben nu rustig bezig hem te laten wennen aan iemand op zijn rug en er een stuur op te krijgen.

Nou gaat dit echt heel makkelijk met een fries en vraag je gauw te snel, terwijl ik van mening ben dat mijn friesje nog te jong is om echt hard aan het werk zetten. Momenteel longeer ik hem 5x per week zo'n 10 tot 20 min waarvan ik er 3x daarna even 10 a 15 min. op zit om hem voorwaarts te rijden. Ook ga ik iig 1 x per week een stukje met hem wandelen (en de rest van de familie
Ook ben ik veel bezig met grondwerk na het longeren. En merk ik op dat hij toch zeker beter reageerd als hij mij ziet dan als ik erop zit

Hij heeft de afgelopen 2 maanden een super groeischeut gekregen in zijn achtehand, en omdat ik als hij zo'n 3 jaar en 2 maand is ik er toch wat langer dan 10 a 15 minuten op zil zitten (dan wil ik zo'n 30 min gaan rijden). Leek het mij persoonlijk een goed idee om er nu voor te zorgen dat hij dus wel zijn rugspieren ontwikkelt.

Ik hoorde van de mensen bij mij op stal dat longeren en laag houden de beste optie is, maar....... hij wil niet neerwaarts rijden .
In stap gaat het perfect, zijn neus kan niet verder naar de grond dan zoals hij hem tegenwoordig houd, maar zodra ik hem aanspoor in draf gaat zijn hoofd de lucht in en als ik hem probeer te corrigeren gaat hij in de krul. Dit ziet er natuurlijk heel mooi uit, maar dat was nou niet echt de bedoeling.

Nou begrijp ik dat het best moeilijk is voor zo'n jong paardje om zijn aandacht erbij te houden, ook als ik erop zit dan luisterd hij super naar de hulpen in stap, maar in draf is het net alsof hij moeite heeft met luisteren naar de hulpen, terwijl ze toch zeer duidelijk zijn (als ik mijn gewicht naar het uiterste verplaatst reageert hij liever niet, totdat er een teugelhulp aan te pas komt).

Misschien dat iemand hetzelfde probleem gehad heeft of nog heeft?

Kan iemand mij wat tips geven om zijn rug te laten ontwikkelen?

Alvast bedankt!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:04

Voor dat je met hem gaat werken op stal even zijn buik masseren, dan laat hij nl (als je goed masseerd) zijn rug los en kun je al wat makkelijker met hem werken.
Ik sanp even niet of dat hij niet aan de longe of onder de man neerwaarts wil. Is hij wel voorwaarts genoeg, want dat hoort er natuurlijk wel bij.
Daarnaast vind ik al wel dat je veel doet met een paard dat nog geen drie is. 20 minuten longeren staat gelijk aan 1 1/2 uur rijden. Daarna stap je er nog een kwartier op en dat al drie keer in de week... Hij is extreem jong en heeft maar 1 vrije dag.... Is te weinig voor jong paard.

Bacchus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 13:41

Kris25 schreef:
Voor dat je met hem gaat werken op stal even zijn buik masseren, dan laat hij nl (als je goed masseerd) zijn rug los en kun je al wat makkelijker met hem werken.
Ik sanp even niet of dat hij niet aan de longe of onder de man neerwaarts wil. Is hij wel voorwaarts genoeg, want dat hoort er natuurlijk wel bij.
Daarnaast vind ik al wel dat je veel doet met een paard dat nog geen drie is. 20 minuten longeren staat gelijk aan 1 1/2 uur rijden. Daarna stap je er nog een kwartier op en dat al drie keer in de week... Hij is extreem jong en heeft maar 1 vrije dag.... Is te weinig voor jong paard.

aan de longe is hij meer neerwaarts dan onder de man.
Het longeren stelt ook niet extreem veel voor hoor: het is echt 5 minuten stappen en 5 minuten draven (wel afwisselend) en zo'n 2 x in de week zet ik hem een rondje in galop aan.
Ik kijk niet echt op mijn horloge als ik het doe, en meestal stop ik al eerder met longeren omdat ik dan grondwerk ga doen, achter me aan laten lopen, halthouden, wijken voor druk, tussen twee palen door lopen achter mij aan, de noodrem enz.

Eigenlijk wil ik hem eerst goed neerwaarts krijgen aan de longe, en later (volgend jaar) wil ik meer met hem aan het werk terwijl ik erop zit.

Alles wat ik doe, probeer ik op een paardvriendelijke manier te doen, zonder dwang. Soms wordt er zelf over mij gelachen op stal aangezien ik zo "rustig"aandoe.

Het voorwaartse wit er nu goed in en hij heeft er zelf ook behoorlijk veel zin in.

En wat bedoel je met een vrije dag? Is lopen in het bos met hem en zo om de 500 mtr. lekker stoppen en grazen ook werken? Ik ga niet op het zadel met hem naar buiten, maar we nemen hem gewoon mee tijdens een lekker boswandeling met de familie.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:33

Lopen in het bos is geen werken mits je genoeg rust pauzes in brengt en niet teveel heuvelop en af stapt. Ik heb een vaste dag in de week dat ik aan de hand met mijn paard het bos in ga en een uur ga wandelen, hij is na zo'n wandeling bezweter en veel moeier dan na een half uur intensief rijden.
Waarom laat je je paardje ook niet één dag in de week lekker de hele dag alleen maar in de wei staan? Vinden ze ook heerlijk.

Als hij voorwaarts genoeg is, dan komt dat neerwaartse ook wel. Heb je een hulpteugel om bij het longeren? Probeer anders eens een elastiek op zijn lost, dan oet hij zijn rug goed gebruiken en zijn achterhand ook, wat weer resulteerd in spieropbouw in zijn rug...

droebel

Re: Hoe leer ik mijn 3jarige zijn rugspieren te ontwikkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:59

Ik zou persoonlijk nog een paar maanden blijven longeren en er helemaal nog niet opgaan. Vooral als hij net nog een groeispeurt heeft gehad. lekker voorwaarts longeren. af en toe balkjes lopen en veel overgangen proberen te maken. evt. kun je hem met een pessoateugel longeren of met dubbele longe als je hier ervaring mee hebt.
Ik heb zelf ook een fries en heb al van meerdere mensen te horen gekregen dat een fries wat later klaar is met groeien dan andere rassen. Ik zou er dus pas mee gaan rijden als hij 4 jaar is en echt uitgegroeid. Bij mijn paard zijn ze achteraf gezien ook te vroeg begonnen met erop zitten en rijden. Hij heeft er nu rugklachten van.

Bacchus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 09:51

Dank voor de tips,

Dio (mijn fries zijn roepnaam) staat zowieso 1x in de week alleen maar in de wei. Hij wordt elke dag in de wei gezet van 7 tot 19 uur en het meest vervelende voor hem (denk ik) is dat hij apart staat in een eigen grote wei naast die van de andere paarden. Ik zie hem ook zo vaak jaloers kijken naar de spelende andere paarden
De stalhouder heeft er zijn eigen theorie over; hij denk dat Dio te lomp ,groot en sterk is en dat hij zich nog wel eens kan beschadigen bij de kwpn-ers. Hier kan ik dus niks aan doen, maar daarom heeft hij ook weinig bewegin in de wei (het enige wat hij doet is staren naar de anderen en heen en weer rennen als zij ook in de weides gezet worden (Dio wordt door de stalhouder altijd als eerste in de wei gezet, door ook weer die angst)

Ik ben het helemaal eens met het niet op een paard zitten als hij een groeispurt heeft. Heb zelf een friez zadelmak gemaakt voor een eigenaar, waar ik het eigenlijk niet echt mee eens was vanwege de leeftijd (2,5jaar) Ik heb er nog steeds alle dagen spijt van dat ik niet naar mijn gevoel heb geluisterd ipv naar die mensen.
Daarom zit ik er ook niet zoveel op, maar voornamenlijk longeren. Wel stap ik nu een rondje en draaf ik een keer aan, maar daar laat ik het nu bij.

Zit zo'n pessoa niet vast aan een bit? aangezien ik hem eigenlijk geen bit in wil doen, maar dus niet weet hoe ik zonder hulpen waarbij een bit nodig is hem neerwaarts krijg?

En Kris25 kun je misschien uitleggen wat je bedoeld met een elastiek om zijn borst?

Ik kreeg ook van de lerares van de stal te horen dat het misschien toch beter is om hem dan wel te longeren met een bit in en dan een touwtje (zoals pessoa) spant.

Hebben jullie ook ervaring met het ontwikkelen en trainen van de spieren zonder dat het bit erin voorkomt?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:49

Longeer je zonder bit? Als je met kaptoom longeerd, dan kan het elastiek daar ook aan vast hoor.
Een elastiek gaat van de longeersingel naar het bit, over zijn hoofd. door het bit aan de andere kant en weer naar de singel aan die kant.
En een chambon wil ook nog wel eens heel erg helpen.

maaykuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:42

longeren is een goede optie! lekker lang en laag instellen, dan moet hij zijn rug wel gaan gebruiken. gewoon bijzetten met touwtjes en anders met dubbel longe longeren!

posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:58

De rugspieren kunnen niet getraind worden, maar de buikspieren.
Deze moeten korter worden en om dat voorelkaar te krijgen moet je het paard wat lager instellen.... ja, ook een fries .
En daar moet je wel een bit voorgebruiken dat namelijk nooit met een halster. Een kaptoom is misschien wel een optie, maar dan moet je nog een bit gebruiken. Maar de longeerlijn bevestig je dan aan de kaptoom. Een paard die door zijn bouw zijn hoofd wat hoger heeft moet je langzaamaan steeds een stapje naar beneden zien te krijgen. Niet meteen in de krul dan krijg je vaak dat een paard tegen het bit gaat werken en een onderhals gaat ontwikkelen. Laat hem langzaam aan zelf achter laten komen dat het neusje iets naar beneden voor hem prettiger is. Dat zijn lichaam beter in balans hij komt er dan achter dat het werk op die manier makkelijker is.

Succes!

Bacchus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 13:06

Kris25 schreef:
Longeer je zonder bit? Als je met kaptoom longeerd, dan kan het elastiek daar ook aan vast hoor.
Een elastiek gaat van de longeersingel naar het bit, over zijn hoofd. door het bit aan de andere kant en weer naar de singel aan die kant.
En een chambon wil ook nog wel eens heel erg helpen.

Hoe strak zal zo'n elastiek moeten zitten?
Friezen hebben nogal de neiging hun nek in de krul te leggen, waardoor, als ik de uitleg goed begrijp, het elastiek wat over zijn nek gaat waarschijnlijk er afkan glijden.

Ik kan het natuurlijk verkeerd inzien, maar ik wil het wel graag een keer proberen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:14

posbank schreef:

Succes!

Helaas, fouter kun je niet zitten. Ondanks dat sommigen dat soms roepen, heeft een paard nauwelijks buikspieren. Onder de singel nog enkelen maar verder is et dun gezaaid met de buikspieren. Je ziet de GP paarden ook nooit een gespierde buik hebben. Simpelweg omdat dat niet kan.

Sla je anatomie boek er maar op na en kijk maar eens goed naar de plaatjes van de spieren.

Stuur desnoods iemand op de faculteit Utrecht maar eens een mail, die zullen mijn verhaal bevestigen, mocht je me niet geloven.

Dus niet zomaar iedereen napraten he, eerst zelf nadenken. De mensen die zeggen dat zijn buikspieren getraind moeten worden hebben zich duidelijk niet goed in het wezen paard verdiept.

DUs TS: gewoon je op de rugspieren richten!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:33

Eleatiek zit op het kopstuk, achter zijn oren. Dit kan hier nooit wegglijden ofzo. Zit daar goed vast

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:49

Citaat:

Helaas, fouter kun je niet zitten. Ondanks dat sommigen dat soms roepen, heeft een paard nauwelijks buikspieren. Onder de singel nog enkelen maar verder is et dun gezaaid met de buikspieren. Je ziet de GP paarden ook nooit een gespierde buik hebben. Simpelweg omdat dat niet kan.

Sorry maar, een paard die een geen sterke buikspieren heeft kan nooit en dan ook nooit zijn achterhand laten zakken en zijn achterbenen onderbrengen. Daarvoor heeft hij zijn buikspieren nodig. Hoe moet hij dat doen met zijn rugspieren? Daar ben ik er nieuwsgierig naar.
Je hebt 3 soorten spieren: Kringspier(nvt), strekspier en trekspier. Als een paard zijn achterhand moet gebruiken dan strekken zijn rugspieren en trekken zijn buikspieren. Vraag je fysio maar eens.

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:21

Ik zou beginnen met 3 a 4x in de week trainen en andere dagen rust. Wandelen aan de hand is dan prima. 20 minuten longeren en dan 20 minuten rijden is echt zeker te veel voor een jong paard!! Als er een ruiter op zijn rug zit moet hij zijn onderlijn en bovenlijn aanspannen. Een dag nadat jij er op hebt gezeten krijgt hij spierpijn in zijn bovenlijn en probeerd hij hier straks onderuit te komen. Hij gaat dan zijn verkeerde spieren ontwikkelen en creeer je een holle rug, zeker wanneer je paard niet voorwaarts neerwaarts wil. Longeer werk is ook zeker voor een jong paard hard werken! onderschat dat niet! Ik zou werken met een dubbele longe om je paard goed aan je teugelhulpen te wennen. Zo kan je hem sturen en laten nageven zoals je dat zou dan wanneer je er op zit. Rijd je paard om de dag 15 tot 20 min. Pas na jaar mag je dit opbouwen! Zorg dat je de ene dag de ene spieren traint en de andere keer een andere spiergroep. Wees voorzichtig en doe het rustig aan!

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:14

Je wilt het vooral rustig aan doen en alles zo paardvriendelijk mogelijk aanpakken? Die bewering gaat niet helemaal samen met het feit dat je op een paard dat nog geen 3 jaar is, midden in een groeispurt zit, en van een laat-rijp ras is, 5 keer in de week longeert!

Ik geloof graag dat je het beste met je paard voor hebt, maar ik denk dat je je iets meer zult moeten verdiepen in de ontwikkeling van een jong paard, wat voor invloed rijden, longeren e.d. op die ontwikkeling heeft, hoe zwaar je een paard belast enz. En je zou eens moeten gaan kijken bij iemand die heel veel ervaring heeft in het trainen van Friezen, zodat je daarmee kan praten over specifieke problemen die je bij Friezen tegen komt. (zoals het opkrullen, kort maken in de hals)

Ik zou persoonlijk niet zo'n haast hebben om met zo'n paard aan het werk te gaan. Kan me goed voorstellen dat je graag wat met je paard wilt gaan doen, maar hou het dan gewoon nog even bij grondwerk. Leren jullie elkaar goed kennen, en heb je een mooie basis om aan het werk te gaan. Als je echt wilt longeren zou ik dat echt niet vaker doen als 2 a 3 keer per week een kwartiertje. Je belast je jonge paard daar behoorlijk mee! En verder veel gaan wandelen in het bos, zoals je al doet. en als hij braaf is, er een beetje een rem op zit en je hebt een braaf ouder paard, dan rustige ritjes door het bos. Heel simpel recht uit rijden, zodat hij zijn evenwicht kan vinden.
Het feit dat hij jou niet snapt als je wilt draven, zou er ook heel goed mee te maken kunnen hebben dat hij gewoon nog heel veel moeite heeft om met een ruiter op z'n rug rond te draven omdat hij moeite met z'n balans heeft.

Maar goed, dit alles is geen antwoord op je vraag (al kon ik het niet laten om het neer te zetten). De rug spieren train je voornamelijk in stap en in galop. Zeker van galoperen worden rugspieren sterker. Al zou ik met zo'n jong paard niet heel veel gaan galoperen aan de longe, aangezien dat erg zwaar is. Persoonlijk zou ik een Pessoa teugel (hoewel ik het bij iets oudere paarden een fijne hulpteugel vind) niet bij een jong paard gebruiken dat zijn balans nog moet zoeken. Ik zou lekker met grondwerk aan de slag gaan. Oefeningen waardoor zijn coordinatie beter wordt. Daarna wat oefeningen met balkjes op de grond in een paddock. Daar kan je spelenderwijs allerlei variaties mee bedenken. Aan de longe lang en laag laten lopen, maar niet vastzetten met allerlei hulpteugels als hij zijn balans nog moet vinden. Als je toch al wilt aan rijden, hou het dan heel simpel, geef hem voldoende ruimte in stap, laat hem zo ruim mogelijk stappen en hou hem niet tegen met je hand. En ik zou als je er dan toch opzit gewoon een stukje galop mee pakken. en maak je in het begin geen zorgen om z'n hals houding in draf, hij moet toch eerst weer "opnieuw" leren lopen met een ruiter op z'n rug, dus dat heeft gewoon wat tijd nodig.
Maar goed, even een stapje terug en het rustiger aan doen lijkt me helemaal het beste. (en dan ga je toch niet uit van het commentaar van je stalgenoten, tenzij die toevallig Lammert Haanstra heten)

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 00:51

Suzan schreef :
[/quote]Ik zou lekker met grondwerk aan de slag gaan. Oefeningen waardoor zijn coordinatie beter wordt. Daarna wat oefeningen met balkjes op de grond in een paddock. Daar kan je spelenderwijs allerlei variaties mee bedenken. Aan de longe lang en laag laten lopen, maar niet vastzetten met allerlei hulpteugels als hij zijn balans nog moet vinden. Als je toch al wilt aan rijden, hou het dan heel simpel, geef hem voldoende ruimte in stap, laat hem zo ruim mogelijk stappen en hou hem niet tegen met je hand. En ik zou als je er dan toch opzit gewoon een stukje galop mee pakken. en maak je in het begin geen zorgen om z'n hals houding in draf, hij moet toch eerst weer "opnieuw" leren lopen met een ruiter op z'n rug, dus dat heeft gewoon wat tijd nodig.

Hehe, eindelijk iemand die ook nadenkt over het wezen paard dat ineens een paar bewegende, zwabberende, storende kiloos op zijn rug moet zien te dragen ! De tijd geven om zelf zijn eigen evenwicht hierin te laten zoeken.. ??
Als ie dan ook nog meteen in zijn mond (en daarmee in zijn balans-stok = hoofd en hals !) wordt 'gecorrigeerd' wordt het dubbel moeilijk.

Ik zou zeggen ; blijf van die teugels af en geef het paard de tijd om zich te dúrven ontspannen onder de ruiter. Dan gaat het hoofd en de hals vanzelf zakken. En daarmee ontspant ie ook de rug (of buik, net wat je wilt.. )

Bacchus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 09:35

ditchie schreef:
Ik zou beginnen met 3 a 4x in de week trainen en andere dagen rust. Wandelen aan de hand is dan prima. 20 minuten longeren en dan 20 minuten rijden is echt zeker te veel voor een jong paard!! Wees voorzichtig en doe het rustig aan!

Wow 20 minuten longeren en 20 minuten rijden, dat doe ik ook niet hoor, het is tezamen niet meer dan 20 min. op een dag en max 5x per week als je wandelen niet meerekent.

Bedoel je met trainen ook het grondwerk? Ik begrijp dat hij nog te jong is om hard aan eht werk te gaan op zijn rug.
Daarom heb ik ook besloten om mij meer te gaan focussen op het grondwerk (NH en longeren en 2 a 3 x per week er ff 5 a 10 min. op te zitten.) maar dat maakt mijn vraag nog steeds niet overbodig...

Je hebt gelijk met het rustig aan doen, mijn vragen zijn ook natuurlijk niet alleen a la minuut gericht, maar wel degelijk met oog op de toekomst.

Bacchus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 09:58

Suzan schreef:
Je wilt het vooral rustig aan doen en alles zo paardvriendelijk mogelijk aanpakken? Die bewering gaat niet helemaal samen met het feit dat je op een paard dat nog geen 3 jaar is, midden in een groeispurt zit, en van een laat-rijp ras is, 5 keer in de week longeert!

Ik geloof graag dat je het beste met je paard voor hebt, maar ik denk dat je je iets meer zult moeten verdiepen in de ontwikkeling van een jong paard, wat voor invloed rijden, longeren e.d. op die ontwikkeling heeft, hoe zwaar je een paard belast enz. En je zou eens moeten gaan kijken bij iemand die heel veel ervaring heeft in het trainen van Friezen, zodat je daarmee kan praten over specifieke problemen die je bij Friezen tegen komt. (zoals het opkrullen, kort maken in de hals)

Ik zou persoonlijk niet zo'n haast hebben om met zo'n paard aan het werk te gaan. Kan me goed voorstellen dat je graag wat met je paard wilt gaan doen, maar hou het dan gewoon nog even bij grondwerk. Leren jullie elkaar goed kennen, en heb je een mooie basis om aan het werk te gaan. Als je echt wilt longeren zou ik dat echt niet vaker doen als 2 a 3 keer per week een kwartiertje. Je belast je jonge paard daar behoorlijk mee! En verder veel gaan wandelen in het bos, zoals je al doet. en als hij braaf is, er een beetje een rem op zit en je hebt een braaf ouder paard, dan rustige ritjes door het bos. Heel simpel recht uit rijden, zodat hij zijn evenwicht kan vinden.
Het feit dat hij jou niet snapt als je wilt draven, zou er ook heel goed mee te maken kunnen hebben dat hij gewoon nog heel veel moeite heeft om met een ruiter op z'n rug rond te draven omdat hij moeite met z'n balans heeft.

Maar goed, dit alles is geen antwoord op je vraag (al kon ik het niet laten om het neer te zetten). De rug spieren train je voornamelijk in stap en in galop. Zeker van galoperen worden rugspieren sterker. Al zou ik met zo'n jong paard niet heel veel gaan galoperen aan de longe, aangezien dat erg zwaar is. Persoonlijk zou ik een Pessoa teugel (hoewel ik het bij iets oudere paarden een fijne hulpteugel vind) niet bij een jong paard gebruiken dat zijn balans nog moet zoeken. Ik zou lekker met grondwerk aan de slag gaan. Oefeningen waardoor zijn coordinatie beter wordt. Daarna wat oefeningen met balkjes op de grond in een paddock. Daar kan je spelenderwijs allerlei variaties mee bedenken. Aan de longe lang en laag laten lopen, maar niet vastzetten met allerlei hulpteugels als hij zijn balans nog moet vinden. Als je toch al wilt aan rijden, hou het dan heel simpel, geef hem voldoende ruimte in stap, laat hem zo ruim mogelijk stappen en hou hem niet tegen met je hand. En ik zou als je er dan toch opzit gewoon een stukje galop mee pakken. en maak je in het begin geen zorgen om z'n hals houding in draf, hij moet toch eerst weer "opnieuw" leren lopen met een ruiter op z'n rug, dus dat heeft gewoon wat tijd nodig.
Maar goed, even een stapje terug en het rustiger aan doen lijkt me helemaal het beste. (en dan ga je toch niet uit van het commentaar van je stalgenoten, tenzij die toevallig Lammert Haanstra heten)

Ik rij nu zo ongeveer 6 jaar jonge friezen die nog niks weten, af en toe reed ik ook nog wel eens koppige oude friezen die niet helemaal goed begrepen werden en daarom werd er gezegd dat het aan zijn de rijstijl van de vorige ruiter lag. Ook ben ik op de hoogte van de tijdsduur dat het kost tot alles volgroeid is.

Dit wil natuurlijk nog niet zeggen dat ik een paarden expert ben, en aangezien er zooooveeeeel verschillende manieren zijn om iets goed te krijgen dacht ik: ik maak er een topic van.

Iedereen heeft gelijk over zijn leeftijd, heb ff die bevestiging nodig dat hij echt nog jong is, maar zoals in mijn andere antwoord: we gaan rustiger aan doen

Ik probeerde al een beetje te peilen of grondwerk de beste oplossing is, maar jij denkt dus ook van wel. Dit is mijn eerste eigen paard en op de andere friesen reed ik gewoon zoals de baas wou, maar met mijn eigen paardje wil ik het toch wel anders doen.

Persoonlijk denk ik dat grondwerk nu heel belangrijk is, maar ik las ook al dat rechte stukken rijden ook erg van belang is (zelf galopperen),
Wat is belangrijker, stappen of galopperen om te gymnastiseren?

in de stap is hij superr ruim, zo ruim dat je haast moet oppassen dat hij niet met zijn voorbenen over zijn achterbenen struikelt. Zelf als ik erop zit, heeft hij totaal geen geforceerde stap. Wat mij wel opviel (toen ik overgehaald was toch eens een bitje in te doen) is dat hij zich naar 2 x een bit in gehad te hebben zich zo ging forceren en helemaal niet meer ruim stapte, hij was compleet gespannen, en toen ik het bit weer uitdeed kwam met een zucht al de spanning er weer uit. Dan vraag ik mij af of een bit voor zo'n jong paard wel goed is?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:47

yarrah schreef:
Citaat:

Sorry maar, een paard die een geen sterke buikspieren heeft kan nooit en dan ook nooit zijn achterhand laten zakken en zijn achterbenen onderbrengen. Daarvoor heeft hij zijn buikspieren nodig. Hoe moet hij dat doen met zijn rugspieren? Daar ben ik er nieuwsgierig naar.
Je hebt 3 soorten spieren: Kringspier(nvt), strekspier en trekspier. Als een paard zijn achterhand moet gebruiken dan strekken zijn rugspieren en trekken zijn buikspieren. Vraag je fysio maar eens.

DIe fysio heeft het fout. Vraag het maar eens aan Hillary Clayton van de Universiteit van Michigandan, of lees eens een goed anatomisch boek. Daarin zul je lezen dat de buikspieren aanspannen om de rug omhoog te krijgen niet kan. Zij heeft ook uitgebried onderzoek hiernaar gedaan.
Dat je fysio zulke dingen zegt geeft te denken over zijn kennis
Overigens is er een trend geweest dat mensen die zich er niet in verdiept hadden het oer buikspieren hadden, omdat zij dat vertaalden vanuit de anatomie van de mens. Een paard een mensn komen echter niet volledig overeen in dat vlak.

Het paard moet zijn rugspieren niet opbollen, maar stevig houden, zodat het beide kanten op kan veren. Dus aanspannen zonder strakheid.

Het is leuk dat je zegt dat een paard ze aan moet spannen, maar als het niet kan dan kan het niet. De theorie klinkt aannemelijk maar blijkt gewoon fout.

Dus zoek het na en als je niet voor paal wil staan zou ik het niet meer verkondigen.
Laatst bijgewerkt door Venetia op 08-12-05 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:50

Ten eerste vind ik het véél te veel, 5x per week onder het zadel

Mijn paard moest zijn rugspieren leren ontspannen van de osteopaat. Ik moet haar longeren met enkel een halster om en dan rustig laten draven. Uiteindelijk (na 2 weken) liet ze haar hoofd steeds meer en verder zakken en loopt ze nu redelijk netjes over haar rug. Rijden is voorlopig even afgeraden en gaat voor de eerste keer onder begeleiding van de osteopaat.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:55

TS beweerd dat ze er maar drie keer per week even op zit (is ook al veel te veel voor ene paardje dat nog geen drie is) en heeft al beloofd om rustiger aan te doen.

Ook zou ik op zoek gaan naar andere stalling, waar hij wel gewoon lekker in de wei met maatjes mag staan. Alleen is idd niet leuk...

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:59

Ik heb niet alles gelezen..

Maar longeren is ook best zwaar voor een paard, constant op de volte..
Kan je er ook niet een dagje opstappen zonder longeren?

Ik zou met rijden idd lekker laag laten gaan in stap en dan aandraven. Dan komt hij dus wsl weer omhoog, even niks van aantrekken. Gewoon zachtjes druk houden (of hoe doe je dat bitloos?.. hoe doe jij dat in stap?) en lekker voorwaarts en een beetje grote voltes maar ook genoeg rechtuit (binnenhoefslag). Als het goed is gaat ie dan op een gegeven moment zakken. Lukt wsl niet binnen 5 minuten maar gaat elke keer sneller..
Lekker wat overgangetjes. Weer even stappen en laag rijden en weer aandraven. Als hij in zn krulletje wil, gewoon die druk blijven houden, niet losgooien want dat is niet wat je wil dat hij doet en gewoon weer goed naar voren rijden. Als het goed is gaat ie dan weer uit zn krulletje..
Het is moeilijk voor mn om zo laag te lopen, hij moet het leren en het komt vanzelf!

En is er niet nog 1 iemand die zijn paard dan wel bij jou wil hebben? Bergijp ik het goed dat jouwe alleen staan en de wei daarnaast een aantal. Kan er niet eentje daaevan bij de jouwe ipv jouwe tussen de hele groep als dat volgens de staleigenaar niet kan?

Succes

Bacchus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 12:59

jongens, ik raak in de war van het verhaal over of paarden nou wel of geen rugspieren hebben, en hoe je het beste iig een paard kan gymnastiseren zodat een mens op het paard kan rijden en het de groei niet belemmerd? De originele vraag was dan ook hoe ik Dio neerwaarts kan laten lopen, zodat hij het gedeelte waar de mens op zit aansterkt dmv gymnastiseren.

De een zegt halster gebruiken met longeren, de ander zegt absoluut niet, gebruikt touwtjes en andere hulpmiddelen.

Dat iedereen een eigen kijk heeft op hoe je een paard behandelt, dat snap ik, anders zouden er niet zo ontzettend veel topics zijn
Maar de anatomie van een paard is toch hetzelfde als elk ander paard? En het lijkt mij dat er toch bepaalde oefeningen zijn om spiergroepen te trainen die bij alle soorten manieren van paardenhouden hetzelfde zijn? (zoals je eigen billen en buikspieren trainen). Ik was van mening dat het neerwaarts rijden is voor mijn Dio, het kan zijn dat er meerdere oplossingen zijn, of varianten, maar volgens mij is de basis gedachte en beweging toch vaak hetzelfde.

Wat ik wel verneem van iedereen is dat lange rechte stukken zeer belangrijk zijn. Als ik er zo over nadenk, dan lijkt mij dat ook, ook wel omdat je een paard dan de tijd geeft na te denken en zijn eigen lichaam te voelen, hij kan zelf ook nadenken over hoe hij zijn benen neer moet zetten etc. Ik ga denk ik dus meer wandelen en minder longeren.

Over de stal: Mijn stalhouder is echt gek met paarden en met alles wordt rekening gehouden, ze weiden de paarden 12uur per dag, mesten uit, voeren zoals ik graag wil en houden de paarden de hele dag in de gaten. De mensen zijn ook echt super, alleen is hun manier van aanpak anders dan die van mij (meer sportdressur gericht en ik meer NH-recreatief gericht). Ik denk dat hij in princiepe redelijk bang is om mijn Dio in en uit de wei te halen omdat hij nogal lomp is tegen anderen, maar ik hoop dat dit met de tijd wel overgaat. Hij staat hier nu 4 maand en ik vraag elke maand hoe mijn stalhouder erover denkt om hem bij iemand in te zetten, hij heeft er een maand een pony bijin gezet, maar die staat nu op het hele grote stuk land voor 24uurs beweiding, dus het betekent gewoon weer aandringen.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 17:47

Venetia schreef:
posbank schreef:

Succes!

Sla je anatomie boek er maar op na en kijk maar eens goed naar de plaatjes van de spieren.

Stuur desnoods iemand op de faculteit Utrecht maar eens een mail, die zullen mijn verhaal bevestigen, mocht je me niet geloven.

Dus niet zomaar iedereen napraten he, eerst zelf nadenken. De mensen die zeggen dat zijn buikspieren getraind moeten worden hebben zich duidelijk niet goed in het wezen paard verdiept.

DUs TS: gewoon je op de rugspieren richten!

idd, een paard heeft geen buikspieren, maar een soort peesplaat onder zijn buik.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:40

Ik begrijp heel goed, dat ook al heb je ervaring met jonge paarden, als je voor het eerst met je eerste eigen paard bezig bent, je alles zo goed mogelijk wilt doen. En daar kan je onzeker van worden. (spreek uit eigen ervaring)
En als je dan om advies vraagt, heeft iedereen het beste advies en dat kan elkaar soms heel erg tegenspreken.

Maar ik denk dat je met zo'n groen paard nog niet zo moet denken aan het trainen van bepaalde spiergroepen. Eerst vertrouwen, bekend maken met de hulpen, balans zien te vinden en rustig aan het lichaam laten wennen aan belasting.
Het grondwerk is heel geschikt voor o.a. vertrouwensband, paard beter zin eigen lichaam leren kennen, gehoorzaam laten worden aan bepaalde hulpen, verbetering van coordinatie enz. En het grote voordeel is, dat je het paard er nauwelijks mee belast. Ideale voorbereiding dus, voor een jong paard.
En vergeet ook niet dat spieren vlugger sterk gemaakt kunnen worden dan pezen, banden en botten.

Het al dan niet hulp teugels gebruiken met longeren, is ook nogal een persoonlijke kwestie. Ik longeer mijn eigen paard altijd met touwtjes of met dubbele longe. Maar dan heb ik het over een volwassen paard van 8 jaar. Toen ik mijn paard ging inrijden, ben ik al vrij snel begonnen met heel licht bijzetten met touwtjes, om aan het bit te wennen. Maar absoluut geen druk erop zetten, aangezien het heel belangrijk is, dat het paard eerst in balans op eigen benen kan lopen. Als je een paard hebt die snel op touwtjes, of wat je dan ook gebruikt gaat hangen, dan zou ik dat nog even achter wege laten. Maar dat is per paard heel verschillend.

Het rijden van lange rechte stukken is er inderdaad voor, dat je het paard fijn de tijd kan geven om zin eigen lichaam te voelen, balans te vinden, zonder dat hij in elke hoek weer uit evenwicht wordt gebracht.

Je schreef dat je paard nogal gestressed reageerde om het bit. Als dat zo is, is het tijd om een stapje terug te doen. Zeker als het ten koste gaat van zijn beweging en een hoop spanning oproept. Dan zal hij zich waarschijnlijk vast zetten in z'n rug en dat is het laatste wat je wilt. De rug moet juist goed bewegen, hoe meer beweging in de rug, hoe beter. Daarom train e de rug ook het meeste in stap en galop, omdat de rug in deze gangen het meeste beweegt. Een bit is helemaal niet slecht voor een jong paard, maar wel als hij het met stress asossieert.
In dat geval zou ik eerst even je paard een paar keer met bit in laten staan en helemaal niets doen verder. Als hij rustig op het bit staat te kauwen, herhaal je dat nog eens en daarna aan de longe. Eerst in combinatie met kaptoom. Longeerlijn aan kaptoom vastmaken. Daarna longeerlijn door het bit en aan de kaptoom. Daarna longeerlijn door de neusriem en aan het bit. En als dat goed gaat, heel licht bijzetten met touwtjes tussen de benen. Zodra je paard ontspant en z'n hoofd omlaag wilt doen, belonen en stoppen. En dat zo steeds verder uitbouwen. Vergeet vooral niet veel te belonen zodra e een goede (ontspannen) reactie krijgt.

Veel succes.
Enne, misschien kunnen we het nog eens over de rugspieren (of buikspieren ) hebben als jullie een jaartje verder zijn.