Durven rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maayke

Durven rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 20:48

Ik krijg altijd te horen dat ik te kies keurig ben..Dat ik PRECIES op de bordjes wil rijden en er geen centimeter naast wil zitten..Dan doe ik het net zo lang totdat ik er precies op zit...Allen iedereen zegt dat ik moet leren durf te rijden..Het kieskeurige los laten en durven rijden..

Hebben jullie dit ook of hebben jullie dit gehad..???
Wat hebben jullie gedaan om het te verbeteren...???

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:45

Ik snap niet wat er mis is met op de bordjes rijden?
Dat is meestal in een proef al het kwart van je punten! Snap niet zo goed wat ze met durven rijden bedoelen....?

Maayke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 21:46

dat het wat flitsener word...inplaats van zo dood

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:47

Ik rij ook op de bordjes, is nl erg belangrijk in een proef en rij wel met impuls en dus niet dood....

Tien

Re: Durven rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:21

Op de bordjes rijden moet nog steeds in de proeven...
Vanaf 1 april is dat niet meer zo streng.

Maar ik snap niet helemaal wat er beedoeld wordt met durven rijden...

Bij een overgang van bijv stap naar draf, moet het paard direct reageren (flitsend), rond blijven en ontspannen.
Van bijv. draf naar stap, moet je blijven rijden tot ie stapt, zodat ie goed op de achterhand blijft

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:32

Ik ben jaloers op je Ik ben namelijk ontzettend slordig in het proefgericht rijden, iets teveel van 'gaan met die banaan'

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:50

Bij mij is het zo dat ik te veel durf te rijden en minder let op de bordjes. Met durven rijden wordt bedoeld dat je echt je paard aanpakt. Niet zo maar beetje rijden en figuurtje hier en daar. Maar je paard daadwerkelijk aan het werk zet en niet bang zijn om te straffen als het nodig is. Durven rijden wil dus gewoon zeggen: aanpakken.
Tenminste, zo vat ik het op

bokkenootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:53

Als je durft te rijden, gaat je paard vaak veel mooier lopen, hij gaat showen, krijgt meer schwung! Eigenlijk komt daardoor de training van je paard veel meer tot zijn recht. Anders krijg je weliswaar hele nette maar wel zeer brave proefjes. De kunst is natuurlijk om een combinatie van beide te rijden.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:59

Ik denk dat ze vooral bedoelen dat je te graag wil dat een overgang of oefening precies op de goede plaats wordt gereden, en dan misschien met wat wringen en niet helemaal fijn, dan dat je gewoon een goede oefening wilt rijden, lekker los, met impuls, technisch goed, maar misschien wel een halve meter te vroeg of te laat.
Ik zeg ook altijd in het lesgeven: de manier waarop je iets doet is belangrijker dan op welke plaats. Dus technisch moet je steeds verbetering willen krijgen in je rijden (dus in overgangen en oefeningen) Nog losser, nog expressiever, nog actiever, nog flitsender. Zonder daar echt bij na te denken of het wel PRECIES bij A was...
Dus meer de keuze of je (technisch) je rijden (en dus je paard) wilt verbeteren of dat je gewoon netjes wilt rijden, zonder bijzonderheden.
Persoonlijk werk ik altijd van het een naar het andere: eerst (en ook steeds tussendoor) technisch je paard verbeteren, dus sneller aan de hulpen, losser krijgen etc. Is dat in orde of verbeterd zoals ik dat wilde, dan ga ik weer wat meer correct rijden, wat betreft het 'op de bordjes' rijden. Dat vind ik minder belangrijk dan de uitvoering op zich.

tamara_15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:04

ik vind dat je zo moed rijden als je zelf wil en niet zo als een ander het doet hoe jij het doet is priema want dan weet je ponny ook wat hij foud doet maar ik vint als ik dit zo lees dat je keurig rijt maar er zijn mensen die denken er anders over maar ik niet

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:28

Ik ga met Renes mee. Waarschijnlijk, als je steeds dat commentar krijgt, rijdt je teveel "tuttelproefjes". Ga meer voor een goed uitgevoerde oefening, probeer je paard goed aan de hulpen te krijgen zodat je EN gedurfd kunt rijden EN het ook nog eens op de letter kunt doen. Dressuur gaat over het verbeteren van je paard, niet over het exact op de letter uitvoeren van iets ten koste van.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:26

tamara_15 Heb je dislectie dan sorry, maar je hebt wel heel veel gekke fouten in je berichtjee.. Ik denk dat het helemaal niet een slechte eigenschap is dat je goed op de bordjes rijd!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:53

Iets meer ´durven´rijden is niet erg. Het is gewoon de balans zoeken tussen netjes op de bordjes rijden en toch je paard goed actief de oefeningen laten doen.
Een oefening halthouden precies bij de A uitgevoerd, waarbij een paard als een plumpudding stilvalt vind ik persoonlijk minder dan een nette actieve overgang uitgevoerd en stilstaan maar dan net na het bordje.

Tuurlijk is op die bordjes rijden belangrijk, maar daar buiten om wat er gebeurt ook. Ik denk dat als je die overgangen netjes en goed onder de knie heb, dat het op de bordjes rijden (als de ruiter er maar aan denkt) geen probleem is. Daarentegen kan iemand perfect op de bordjes georienteerd zijn, maar die nette overgangen (mede daardoor) niet onder de knie hebben.

Is dat niet de reden dat in een B proef overgangen tussen de bordjes mag rijden en later pas de oefeningen correct op de bordjes af worden gevraagd?!