paard wil niet :|

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Princess_

paard wil niet :|

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 17:30

ik rij sinds zaterdag een nieuw paardje, een frans volbloedje, preciese leeftijd weet ik niet maar tis nog een jong ding.
Zaterdag ging het wel goed, maar vandaag reageerde die totaal niet op been, ik rijd met zweep maar kan hem niet aantikken ermee omdat hij dan volledig door het lint gaat, zei de eigenaresse.
hij stond op een gegeven moment stil, en kreeg hem met geen mogelijkheid meer vooruit, ja hoogstens drie stappen en dan stond meneer weer stil, ik kon been geven wat ik wou maar t haalde niks uit.
wat kan ik hieraan doen?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 06-12-05 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo in titel

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:33

misschien kun je eerst eens gaan oefenen aan de longe en gebruik hierbij je stem in combinatie met je beenhulp. of laat iemand in het midden die de longeerlijn vasthoud, met de stem commando's geven en jij geeft daarbij de behorende beenhulp.

Princess_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 17:35

ik geef al steeds commandos met mijn stem, maar hij luisterd gewoon niet. missschien dat hij nog aan mij moet wennen ofso, want bij de eigenaresse doet hij t wel goed, en ik ben de tweede persoon die ooit op m heeft gereden

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:36

Hoe probeer je hem vooruit te krijgen? Ik denk dat hij je uittest. Zou hem toch een keertje goed op z'n donder geven (met de zweep) Misschien dat het dan razendsnel is afgelopen. Dan moet hij maar een keertje door het lint gaan?

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:39

Blijkbaar doet hij je wel even uitproberen (net kinderen)

Zou idd even gaan longeren en goed op je stemhulp laten luisteren

En rijden met iemand erbij die met de zweep erachter kan lopen als dat nodig is....

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:42

kan de eigenaresse je niet uitleggen hoe zij rijd? als hij bij haar wel gewoon normaal luistert..misschien doe je iets verkeerd...? verder zou ik gewoon even oefenen aan de longe...en inderdaad moeten jullie even wennen aan elkaar, maar zorg er wel voor dat jij de baas bent! succes hoor!

Princess_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 17:43

nou zaterdag reed ik precies hetzelfde toen deed ie t wel goed. dus dat ik nu iets verkeerds doe lijkt mij sterk, ik verander nie per dag kwa rijstijl

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:45

Nee,, lijkt me ook niet Misschien had hij z'n dag niet? Maar ik denk eigenlijk dat hij je echt uitprobeert. Ik zou echt een keer goed he op z'n donder geven, ookal klinkt het niet zo aardig..

Princess_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 17:49

oke ik ga t morgen maar even bekijken ben wel bang dat ie uit zn plaat ga als ik boos word maar goed, cap op en gaan met de banaan

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:06

oke, laat em aanstappen dus he, en zodra ie ook maar probeert 1 stap te zetten haal je de druk weg en relax je even zo'n 20 seconden, dan doe je in fases de druk weer omhoog, dus bijv. fase 1= 2 seconden, en is been aanleggen, fase 2= 2 seconden en is beetje meer druk, fase 3= hakken beetje erin ofterwijl fase 4 is het alleruiterste en daarmee MOET hij gaan, dus je moet er voor zorgen dat hij gaat denken als 'alles behalve fase 4!'' als hij dat doorheeft dan zal hij het steeds sneller doen, maar let er dus ook op; langzaam drukopbouwen, en met elke poging DIRECT loslaten! en dan kun je steeds een stapje meer gaan vragen en na een tijdje gaat ie rustig rondjes door de bak. ik verzeker je, dit gaat helemaal werken; (kheb ervaring) kheb zo ook een beessie het geleerd en die doet et nu super vertel je ons hoe het zal lopen?

Princess_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 18:12

oke ik zal het proberen, maar het is niet zo dat ik druk op de teugels had toen ik verder wou, ik liet ze zelfs erg los maar hij wou gewoon niet, maar ik ga alles even proberen

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:17

Je heb wel een goede instelling! Het is misschien even moeilijk ja, maar ik denk dat het wel helpt!

valynca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:59

Wij hebben ooit paard op stal gehad die dat ook deed, maar die deed het puur omdat ie te gespannen was. Zodra hij blokkeerde dus stil stond, gaven hem ff een klopje om op zn gemak te stellen, dat gaf hem weer vertrouwen en ging weer verder. Jullie kennen elkaar ook nog niet zo goed dus misschien kwestie van gewenning.Misschien is dat iets wat je kunt proberen, maar goed je hebt ook t type paard die gewoon brutaal is en ik zou die dan ook een beste schop verkopen, desnoods tik met zweep erbij wat dan lijkt het me dat ie je gewoon aan het uitproberen is. En voor de rest deze opmerking vind ik beetje ongepast van El_vis: ik verzeker je, dit gaat helemaal werken; (kheb ervaring) kheb zo ook een beessie het geleerd en die doet et nu super . Ieder paard is anders en zal anders reageren dus denk niet dat je iemand kunt verzekeren dat dat gaat werken omdat het toevallig goed uitpakte bij jou paard of zie ik dat verkeerd?

Princess_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 10:50

bedankt voor je reactie. Ik heb nog niks uit kunnen proberen want toen ik gister met m aan het poetsen was deed hij heel gespannen en maaide met zijn voorbenen, dat ging een paar keer goed maar de laatste keer raakte die me vol op de knie. aangezien ik al zwakke knieeen heb kan ik nu dus een poosje niet rijden...erg jammer maar goed. Ik heb al jullie tips opgeslagen in me koppie

Jolieka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:12

Het kan van alles zijn?!

Inderdaad, het kan zijn dat het paard je aan het uit proberen is, maar er kunnen ook andere dingen zijn.

Zoals dus het voorbeeld dat het paard bang kan zijn.

En alles vergt uiteraard een andere aanpak.
Moeilijk ook, want niet elke aanpak is dus juist en dan komt er ook nog bij dat geen dag en geen reactie dus hetzelfde hoeft te zijn.

Maar ik wil nog een optie operen.
Het is misschien helemaal niet zo, dus ik zou me niet gelijk zorgen maken, maar ik heb ooit een paardje gehad en die staakte ook soms zomaar, en dan zat er geen beweging meer in. Uiteindelijk zijn we ook tot slaan over gegaan, maar dat bleek totaal onterecht!

Het paard had namelijk een probleem: de knie (in het achterbeen) schot steeds op slot. De ene dag wel en de andere dag niet en soms dus zomaar een paar keer............
Achteraf voel je je dan mooi rottig hoor!
Het paard is geopereerd en heeft nooit meer last gehad. Wedstrijden tot de M2 en het is nu al 20 jr. en loopt nog steeds.
Het zegt dus allemaal niets.
Het hoeft natuurlijk helemaal niet het geval te zijn, laten we hopen van niet! Maar ook deze optie wilde ik je graag meegeven.
Oh ja, ik geloof dat het paardje toen een jaar of 4 was. Jong dus ook nog!

Kijk het rustig aan, vraag desnoods hulp en denk eraan: slaan is niet altijd DE oplossing?!