te sterk...hoe oplossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda123

te sterk...hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:13

Hoi hoi,

Sinds enkele weken ben ik de eigenaar van een fjordenmerrie van 8 jaar. De eerste weken ging alles oke! Nu alleen echt niet meer, alles zit tegen lijkt wel. Het kan natuurlijk met het weer te maken hebben, en uitproberen van mij. Maar echt leuk is het zo niet meer.
Ze is super sterk....met longeren (met hoofdstel) rukt ze me door de hele bak heen, of ze rukt zich los en loopt dan vrolijk met het touw achter zich aan. Op straat is ze niet te houden, want ik moet dan over straat om bij de bak te komen. Met rijden is ze nu ook al zo.
Ze draaft meteen aan, geen houden aan (hoofd omhoog en gaan met die banaan) en wil daar niet langs en daar niet, etc zelfs in de bak. Ook schrikt ze iedere keer. Na het rijden heb ik echt pijn in mijn handen.
Maar als ik de teugels meer ontspan, is ze meteen weg en ben ik alles kwijt. Ik baal hier echt van, want heb juist gezocht naar een lieve, betrouwbare pony waar ik zo op kan stappen en lekker ontspannnen mee kan rijden en dan het liefste buiten. Nu heb ik een draak waar ik zelfs in de bak niet op kan. Ik rijd haar nu met een dubbelgebroken bit met dik tussenstukje. Verder geen hulpteugels of iets.
Wie heeft tips om deze problemen op te lossen???
Alles is welkom, en zeker het proberen waard!

Bedankt alvast

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:13

hier lijkt mij goede les een raadzaam iets

linda123

Re: te sterk...hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:32

ik heb al wel een keer les gehad, maar toen ging alles nog goed. Daarna even niet omdat ze ziek was (de pony)
Nu is de bak vaak te nat om echt te rijden, maar zal het zeker weer gaan oppakken.
Kan het er niet mee te maken hebben, dat ze eerst 24 uur buiten stond en nu s'nachts en met slecht weer op stal?
Ook krijgt ze nu een handje brok? En eerst ook helemaal niks?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:51

Goede les nemen en probeer eens wat grondwerk. Je fjord heeft duidelijk geen respect voor je en speelt een spelletje.....

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:43

uhm.. een ander bit gebruiken? bijvoorbeeld een stang.. misschien helpt dat? en anders als ze haat hangen, haar een tik geven met de zweep op de schouder?

Maastricht17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 00:05

Je fjordje was een betrouwbaar netjes opgevoed paard zoals ik zo lees. Maar ik denk dat je te lief en mss een beetje onwennig met haar geweest bent.
Je moet gewoon in alles laten zien dat je de baas bent en dan zal ze in de omgang beter worden.
Ook wat je beschrijft over het rijden, ze zit nu duidelijk in een uitprobeerfase. Neem regelmatig les en probeer wat strenger voor je pony in de omgang te zijn, en de pony zal merken dat je slimmer bent als haar (want sterker lukt toch nooit)

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 00:39

Ga alsjeblieft niet met een stang rijden of zo. Staat ze op stal of loopt ze buiten? Als ze op stal staat eerst maar even losgooien of longeren. Dan gaat de frissigheid eraf.
Zo te horen heeft ze nog niet veel geleerd of heeft ze geen respect voor je. Dus moet eerst de "rem en het gas" erop. Grondwerk:longeren of aan de hand kan ook. Daar begint het al. Ga met de pony naar je les lopen. Aan de hand. Dan moet ze achter je schouder blijven. Zet ze een paar pasjes teveel naar voren zet je haar stil en achteruit. Zweepje mee. Zo laat je haar weten dat ze jou moet volgen. Rijden zou ik nog even niet zonder instructie doen. Het lijkt me een slimme pony. Dan moet jij slimmer zijn. Ben je in de bak aan het rijden en ze wil geen halthouden, gebruik je toch gewoon het hek? Slimmer zijn dan je pony en consequent, maar vooral les nemen.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 00:40

Ga alsjeblieft niet met een stang rijden of zo. Staat ze op stal of loopt ze buiten? Als ze op stal staat eerst maar even losgooien of longeren. Dan gaat de frissigheid eraf.
Zo te horen heeft ze nog niet veel geleerd of heeft ze geen respect voor je. Dus moet eerst de "ho" erop. Grondwerk (longeren) of aan de hand kan ook. Daar begint het al. Ga met de pony naar je les lopen. Aan de hand. Dan moet ze achter je schouder blijven. Zet ze een paar pasjes teveel naar voren zet je haar stil en achteruit. Zweepje mee. Zo laat je haar weten dat ze jou moet volgen. Rijden zou ik nog even niet zonder instructie doen. Het lijkt me een slimme pony. Dan moet jij slimmer zijn. Ben je in de bak aan het rijden en ze wil geen halthouden, gebruik je toch gewoon het hek? Slimmer zijn dan je pony en consequent, maar vooral les nemen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 00:57

Ik zou idd gaan lessen, en niet alleen op je paard, maar ook naast je paard, voor het longeren bv.

Trek sowieso altijd handschoenen aan, alletwee mijn paardjes hadden de tik om zich los te rukken (zowel aan de longe als met wandelen) en na een paar au momenten en loslopende paarden trok ik gewoon altijd handschoenen aan, tegenwoordig niet nodig maar tijdens die fase zulke fijne dingen.
Neem met wandelen een zweepje mee om voor de borst van je paard te houden, wil die toch doordrammen tik je haar even zachtjes aan.

Niet met stangen en andere hulpmiddelen gaan rijden, ze deed het hiervoor ook op deze manier neem ik aan dus probleem ligt ergens anders.