Paard loopt rechtsom met al zijn gewicht op links!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

desleen

Paard loopt rechtsom met al zijn gewicht op links!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 17:27

Heey,
Ik ben sinds een paar weken fanatiek aan het dressuuren geslagen, en het gaat nu goed in het voorwaarts-neerwaarts. Nu heb ik het probleem dat ze links wel goed loopt, maar rechts loopt ze over de buitenschouder weg en ik ga steeds scheef zitten. ik merk nu dat mijn pony haar gewicht vooral op haar linkerbenen heeft, hoe kan ik dit verhelpen? ik denk zelf door wat meer linkerstelling aan te nemen op de rechtervolte, en dan rustig recht stellen. hebben jullie tips?

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:37

Rij is een paar rondjes per uur met buitenstelling.. Zo worden de korte spieren meer opgerekt en ontwillelen ze zich zelf. Rechtrichten.. Misschien les van iemand die verstand heeft en zicht verdiept in rechtrichten. Succes

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:44

ik zou het bovenstaande anders omschrijven:

elke keer op de lange zijde je paard in de linker stelling laten lopen, niet door te trekken maar met je buitenbeen op te rijden naar binnen teugel, buitenteugel van de hals en gewoon ontspannen... Het tempo moet je dan regelen met je binnenteugel. Voor de bocht maak je hem weer recht en stel je naar rechts... de volgende lange zijde weer opnieuw..

dit moest ik van mijn instructeur doen, ik had hetzelfde probleem.. bij mij hielp het heel goed, ieder paard is anders natuurlijk

Alocasia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:45

Dat moet ik op het moment ook doen! Hoop dat het werkt

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:00

[quote="Casca"]i
elke keer op de lange zijde je paard in de linker stelling laten lopen, niet door te trekken maar met je buitenbeen op te rijden naar binnen teugel, buitenteugel van de hals en gewoon ontspannen... Het tempo moet je dan regelen met je binnenteugel. Voor de bocht maak je hem weer recht en stel je naar rechts... de volgende lange zijde weer opnieuw..

Mee eens. Rechtrichten dus. Kun je ook op de volte doen door hem op de volte iets naar buiten te laten kijken. (Leuk he, rechtrichten op de volte kan ook). Ik vind het al goed dat je voelt dat hij over de buitenschouder weg loopt (sommigen voelen dat niet eens). Maar goed, denk erbij dat je altijd de voorkant voor de achterkant brengt. Goede oefeningen voor het rechtrichten zijn ook, schouder voor en schouder binnenwaarts (met begrenzing aan de buitenkant natuurlijk). Dat kun je natuurlijk niet met een los teugeltje, niet trekken, maar wel begrenzen.

desleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:42

dankjewel, zo zij mijn instructrice ook al. Schouderbinnenwaarts ben ik nog niet aan toe, maar stellingen moet wel lukken.