Doorzitten (draf)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolle_

Doorzitten (draf)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 15:40

Het lukt me maar niet...doorzitten in draf!!!
Toen ik voor het eerst draafde op mijn verzorg tinker, was dat doorzitten (ben nameljk pas 4 a 5 maanden aan het lessen) en daarna lichtrijden...maar omdat ik steeds ben blijven lichtrijden is het doorzitten verslapt...ik hobbel en weet niet hoe ik mooi kan doorzitten, kan iemand me helpen? technieken ofzow...

Riannetje02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:24

Mij lukte het ook nooit.. en t is een beetje rare tip misschien.. maar dan moet je eens zijn bewegingen na gaan, en meegaan in zijn/haar bewegingen.. en je moet je heupen ontspannen, anders ben je inderdaad een wannabe stuiterbal, ga anders een zonder zadel rijden, helpt misschien ook wel..

Succes..

Lein_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 18:18

Haha, dat probleem had ik laatst dus ook..
Na 5 jaar op een manege kon ik dus aardig goed doorzitten. Toen veel jonge ponys gaan rijden: niet echt met doorzitten bezig geweest,had wel les. Nu dus verzorgpaard, en 't ging echt niet! Iedere keer kleine stukjes "gehobbelt" zegmaar.. Maar echt, als je eenmaal "mee" kunt zitten en je juist niet teveel vastzet, zit 't heerlijk! Bij mij gaat het ook nog niet helemaal perfect, maar als je het telkens okal is het maar 5 minuutjes oefent, merk je echt dat 't lukt..
Succes ermee !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:46

zonder beugels of zonder zadel rijden...dat helpt. En blijf gewoon lekker ontspannen en druk als het ware je benen zover mogelijk richting de grond.
Vooral ontspannen is heel belangrijk.
Ga ook niet te veel na zitten denken, maar voelen alleen maar voelen

tamara16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:52

vooral ontspannen, en goed blijven ademen door je neus
werd meestal tegen mij gezegt
en dat helpt wel, als je op een bepaald manege paard rijdt

Saskia_

Re: Doorzitten (draf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 23:10

In plaats van je hakken uitdrukken je tenen naar boven trekken zegmaar Dan "druk" je jezelf niet uit de beugels.
En verder een beetje proberen, wat meer naar achter leunen, wat meer naar voren ( vaak moet je meer naar achteren ) en maar steeds kijken wat lekkerder zit. En inderdaad proberen mee te bewegen met je heupen.

Succes ermee!

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 23:52

Probeer eerst te zorgen dat je paard lekker los is en over zijn rug loopt.
Als je gelijk wilt doorzitten stuiter je alle kanten op.
Als hij eenmaal lekker loopt kun je zonder beugels gaat rijden, laat je benen lekker afhangen en let erop dat je niet gaat klemmen.
Het handigste is als je een hulpje hebt die paard aan de longe doet en zorgt dat hij blijft draven.
Laat ook je teugels los (in een knoop) en probeer zoveel mogelijk te onspannen, eventueel kun je kleine stukjes je zadel vasthouden dat je er niet gigantisch afstuitert.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 23:55

Lieke schreef:
Probeer eerst te zorgen dat je paard lekker los is en over zijn rug loopt.
Als je gelijk wilt doorzitten stuiter je alle kanten op.
Als hij eenmaal lekker loopt kun je zonder beugels gaat rijden, laat je benen lekker afhangen en let erop dat je niet gaat klemmen.
Het handigste is als je een hulpje hebt die paard aan de longe doet en zorgt dat hij blijft draven.
Laat ook je teugels los (in een knoop) en probeer zoveel mogelijk te onspannen, eventueel kun je kleine stukjes je zadel vasthouden dat je er niet gigantisch afstuitert.

ja helemaal mee eens, je kan ook ipv zadel eens (als je er 1 hebt of kan lenen) met een voltige singel proberen, zit je toch zonder zadel en je hebt houvast, eerst je vasthouden met 2 handen, dan met 1 hand en ook los.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 01:21

Eeuwig zitlessen. Zonder beugels rijdne, werkt niet zonder begeleiding omdat je je dan toch gaat vastzetten door het lichaam, het paard blokkeerd, loopt heel niet meer. Jij kan niet meer zitten, voor jou niet fijn, voor het paard niet fijn.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:04

zitles kan heel veel problemen oplossen, daarnaast zonder zadel rijden ook. Daar krijg je een onafhankelijke zit van en zonder zadel kan je jezelf ook moeilijker "vastzetten"

Nicolle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 13:46

Dankje allemaal voor de tips, hier heb ik echt veel aan!!!
ga het allemaal eens proberen, denk zlef persoonlijk dat zonder zadel rijden het meeste helpt

Als er nog andere tips zijn, LAAT WAT VAN JE HOREN !!!!!