Linkergalop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janinetjjj

Linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 12:35

Ik rij een arbeidsdraf op de hoefslag en zit door, leg in een hoek mijn binnenbeen op de singel en mijn buitenbeen achter de singel en drijf aan. Verdorie.. Rechtergalop. Zo gaat het dus vaak. Dus probeer ik het ook weleens op een volte. Ik maak een volte van ongveer 15 meter in draf en 2 meter voor de hoefslag drijf ik weer op dezelfde manier aan. Nee dus.. Weer verkeerd!

Hoe los ik dit op, ik ben nu al weer bijna een halfjaartje mee bezig, daarvoor had ik er weinig problemen mee.

Ik merk ook dat ze nu veel sterker is geworden op de rechterhand ( de rechtergalop dus, deze doet ze goed, kan mooi verzamelen in de rechter en mooi vlot galoperen op mijn been. In de linker kan ze, als ze eindelijk in de linker zit maar één tempo: sneller dan arbeidsgalop. Ik laat haar dan gewoon een beetje gaan, teugels ietsje losser en probeer ontspannender te zitten. Ik ben dan al blij dat ze goed aanspringt..

Ik longeer haar iets van 3x in de week erbij, en rij 5/6x in de week. Met longeren zonder pessoa heb ik hetzelfde probleem. Vaak doen we dan even dat iemand anders erop gaat ( op de longeersingel) en dan ge hulpen even voor Diana duidelijk maakt mbh. het been of een zweepje. met pessoa galoppeer ik niet.
Ik les 1x in de week, en zet dan ook altijd door met de linkergalop, maar ik vind het toch wel een beetje lastig..

Liefs Janine

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:18

Hoi,

zo te horen denk ik dat je paardje wat scheef is en/of geen goede balans heeft. Omdat hij moeilijk links aanspringt en als hij links aanspringt hard gaat. Hij zoekt de hand op die voor hem het makkelijkste is, de linker dus. Je zult je denk ik moeten gaan concentreren op het rechtrichten van je paard en oefeningen doen waarvan hij losser in zijn hele lijf wordt en zijn balans beter wordt. Je hebt één keer per week les, maar heeft je instructrice wel eens gekeken of je paard scheef is en heeft ze het probleem van eventuele balansproblemen wel eens aangehaald? Wellicht kan zij jou helpen om je paard zijn balans te laten vinden. Als ze jou er niet mee kan helpen zou ik eens gaan kijken naar een andere instructrice. Succes!!!

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 11:39

Niemand meer?

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:34

Probeer het eens door verkeerde stelling te nemen. Dus echt rechterstelling vragen ipv linker. Klinkt raar, maar helpt vaak echt.
Ik denk ook wel dat het een probleem is wat door een verkeerd aangeleerde hulp komt. Je zult consequenter moeten zijn met je hulp. Om dit op te lossen zou ik goede instructie zoeken, en niet 1 die je alleen maar door laat zetten met die linkergalop. Ook zal je pony niet helemaal recht zijn (moeite met aanspringen op 1 kant), ook dit kan je met GOEDE instructie oplossen. 1x in de week clubles valt bij mij niet onder goede instructie, hoe goed de instructrice ook is.

GabberGill

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:39

ik heb wel een oplossing
rij een gebroken lijn met overdreven stelling na de gebroken lijn spring je metteen aan in galop paard kan niks anders dan zijn linkerbeen naar voren te gooien laat me even weten of het werkt

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:48

gabyfedde schreef:
Probeer het eens door verkeerde stelling te nemen. Dus echt rechterstelling vragen ipv linker. Klinkt raar, maar helpt vaak echt.

Dat klopt wel in die zin dat je dat eerst even op de volte doet. Dus, als hij linksom moelijk galoppeert, rij je eerst in draf op de volte en stel je hem recht en iets naar buiten. Daardoor moet hij het binnenachterbeen onder zetten. Zorg dat je een actieve draf hebt en spring daarna ergens in de hoek aan. Daarbij is je binnenhand ontspannen zodat het binnenachterbeen ook goed naar voren kan.
Doordat je paard nog wat scheef is zal hij bij teveel stelling nemen over de buitenschouder weg willen. Valt hij naar binnen als je stuurt, dan zet hij het binnenachterbeen buiten de massa. Probeer het dus op de kant waar hij het het moeilijkst heeft het niet nog moeilijker maken door teveel te vragen. Probeer het paard recht te richten door consequent de voorhand voor de achterhand te zetten. Stuur daarbij met je buitenbeen en teugel.
Het is goed als heel het paard (voor jouw gevoel) aan de binnenkant van jouw buitenkant loopt. Het kost best enige tijd voordat je zult merken dat hij meer in balans komt en dan dus ook makkelijker (en langzamer) kan galopperen

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 20:52

Hmm.. Ik zal het morgen even proberen, vandaag heb ik alleen even gedraafd en gestapt.

Lisanne_

Re: Linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:48

Dat kan me Tinker ok niet ik heb nou les en hij kan het wel maar heeft er schijt aan hij was nog niet sterk genoeg in ze achterhand waardoor die het niet onder ze massa kon zetten...
Hij is nu wel sterk genoeg en kan het wel maar ik moet nog wel oefenen want hij doet het nog niet goed ik ben nog heel erg bezig...
Hij deed het ok niet door stelling te vragen verkeerde been lichtrijden enz...
Ik zal les nemen...

Veel succes in ieder geval

Groetjes

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:20

Ben het met bovenstaande adviezen eens. Maar de oorzaak kan ook een vastzittende rug zijn. Zeker als een paard naar 1 kant geblokkeerde lendewervels heeft, heeft hij moeite met die galop. Zeker als het eerst goed ging, maar nu niet meer, zou er een medische oorzaak kunnen zijn. Haal er eens een osteopaat bij, om naar zijn rug te kijken!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:38

En hoe ben je zelf? houdt je zelf ook vast op een kant? dat doe ik nl weleens en dat merk ik gelijk (eerst jezelf rechtrichten en dan pas het paard bedoel ik, het kan er zo insluipen hoor, die scheefheid)
goed te controleren op de slangenvolte

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:35

mijn paard heeft dit ook. Rechter galop gaat gewoon helemaal foutloos...maar de linkergalop gaat meestal fout. Heb van alles geprobeerd, heb nu een beetje het idee dat ik goed bezig ben omdat het steeds vaker goed gaat. Ik merk aan m'n paard dat ze als ze in de linkergalop mag ze gewoon heel anders gaat lopen, liefst hoofd omhoog en merk ook dat ik meer stelling moet vragen. Rijd haar nu nagevelijk totdat ik in galop zit, als ze begint te drammen (ze word dan meestal erg druk en wil nog een keer aanspringen) neem ik haar terug, als ze haar eigen gang gaat springt ze toch altijd fout aan.
Heb het een paar keer in stap geprobeerd en dan aanspringen in de hoek, dat werkt bij mijn paard het beste.
ik heb haar zelf scheef gereden, ik deed te weinig met de rechterkant en nu loopt ze dus door m'n rechterhand en been...

Heb je al les? als je dat nog niet hebt zou ik ze wel gaan volgen.