Hoe krijg je je paard aan de teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juul_picasso
Berichten: 120
Geregistreerd: 24-12-09

Hoe krijg je je paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 21:44

Hee,

Ik heb een probleempje:

Ik zou mijn paard graag aan de teugel willen rijden. Ik hoor ook veel verhalen dat dat beter voor ze is en als mijn pony dat doet is ze ook veel lichter in de hand.
Mijn vraagje is hoe ik haar nou aan de teugel moet krijgen?
Ik doe het nu als volgt:
buitenteugel kort, binnen teugel wat langer en dat spelen, ondertussen doorlopen en veel figuren rijden.
Soms heb ik haar heel even maar dat laat ze al heel snel gelijk los. Ik blijf gewoon doorspelen met de teugels als ze aan de teugel rijd. Alleen dan gaat ze meestal achter de teugel rijden. Hoe kan ik dit nu het beste oplossen?

bedankt

kehdraJarig

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe krijg je je paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:47

Ik vrees dat je heel veel reacties met een zucht gaat krijgen.

rechtsbovenaan deze pagina staat het woord 'zoeken' , klik daar eens op, en typ aan de teugel.
Je zal zien dat er nog 100 anderen deze vraag ook gesteld hebben, en ieder werd verwezen naar het centrale topic, zo ook jij want ik heb getemt.

Hoop dat je eruit komt. kleine tip van de sluier, hou op met het 'spelen' met je teugels, en ga eerst leren ontspannen te rijden, aan de teugel komt dan vanzelf. En neem Goed les.

Saartje87
Berichten: 151
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:50

kehdra schreef:
Ik vrees dat je heel veel reacties met een zucht gaat krijgen.

rechtsbovenaan deze pagina staat het woord 'zoeken' , klik daar eens op, en typ aan de teugel.
Je zal zien dat er nog 100 anderen deze vraag ook gesteld hebben, en ieder werd verwezen naar het centrale topic, zo ook jij want ik heb getemt.

Hoop dat je eruit komt. kleine tip van de sluier, hou op met het 'spelen' met je teugels, en ga eerst leren ontspannen te rijden, aan de teugel komt dan vanzelf. En neem Goed les.


Ik wou net hetzelfde zeggen :)

[RT-P] [centraal] Problemen met aan de teugel...

juul_picasso
Berichten: 120
Geregistreerd: 24-12-09

Re: Hoe krijg je je paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 22:18

Ja dat had ik al gedaan maar er staan telkens problemen enzo, maar niet HOE je je paard aan de teugel krijgt.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Hoe krijg je je paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:19

HOE je je paard aan de teugel krijgt dat ga je niet leren uit een boek, tijdschrift of advies van mensen hier op Bokt.
Al bestaat de uitleg zo uitgebreid mogelijk en uit 200 kantjes bij wijze van, dit is werkelijk iets wat je in de praktijk moet leren van een goede instructrice. Het is een gevoel dat je moet ontwikkelen en dat kun je nooit uit een boek leren.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:20

Ik heb ook geTeMd. Hoe je dit doet, is niet vanaf een scherm uit te leggen of te leren. Vraag het je instructeur :j

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Hoe krijg je je paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:23

Ik ga helemaal mee met alle andere reacties. Hoe lang rijd je al, heb je les, wat kan de pony, dat zijn ook factoren die meespelen. Een dier dat nooit gewend is geweest, zal echt niet een twee drie aan de teugel komen, en als je zelf dan ook nog eens niet weet hoe het moet, wordt het helemaal lastig...

corina21
Berichten: 6306
Geregistreerd: 13-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:24

1 ding kan ik je meegeven je moet het paard van je been na je hand toe rijden.
dus je rijd hem van achter na voren,
als hij goed voorwaarts is voor je been kun je hem voren met een lichte druk rond vragen,zodra het paard nageeft dan moet jij ontspannen met je hand,
niet losgooien maar geen druk meer,
is moeilijk uit te leggen vanaf hier eigenlijk.

doei

Berichten: 3606
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:31

- Je houdt beide teugels even lang
- Handen naast elkaar in dichte rechte vuisten (geen pianohandjes)
- Je moet in beide handen evenveel contact hebben
- Pakt je paard 1 kant van het bit vast? Geef kleine kneepjes (niet langer als 1 seconden)... Laat het paard los? Herstel het contact met beide teugels, je hebt weer evenveel in handen.
- Komt het paard omhoog? zet lichte druk op beide teugels. Geeft hij weer toe? ontspan.
- Veel overgangen rijden (stap, draf en weer terug)
- Zorg dat je paard voorwaarts is en actief de overgangen maakt

Houdt dus op beide teugels evenveel contact met de mond (hoeveel contact? alsof je 2 rauwe eieren in je handen hebt).
Zorg dat je paard actief is, is hij dit niet dan kan je van voren weinig vragen, want dan valt hij op de voorhand en gebruikt zijn achterbenen niet.

Je kan ook met pessoateugel gaan longeren, zodat je hem lekker lang en laag over de rug traint.
Zo wordt het rijden ook fijner...

Succes!!!

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe krijg je je paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:15

Neem gewoon les zou ik zeggen, paardrijden leer je niet vanaf een pc.
Ga je ook eens verdiepen in de theoretische kant van het rechtrichten.

doei

Berichten: 3606
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe krijg je je paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:20

Ben ik ook helemaal eens met midgie!
Rechtrichten vanaf de grond zal jullie zeker verder helpen...

Dan wordt jij je bewust van:
- Waarom pakt het paard het bit vast?
- Waarom gaat hij moeilijk door de bochten?
- Druk zetten= ontspannen bij toegeven etc.

En niet alleen het waarom, maar ook hoe train ik het en hoe krijg ik mijn paard recht?

www.paardenbegrijpen.nl

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Re: Hoe krijg je je paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:28

mischien is het handiger omdit te leren.. door de hulp van een gediplomeerde instructrice, dan weet je zeker dat je het goed doet, voor het paard en voor jezelf.. en je hebt gelijkt.. het rijd veel makkelijker en ontspannender.. maar je hebt het niet zo 1,2,3 onder de knie.. daar moet je wel rekening mee houden ;) sucses in ieder geval!

prdnmts
Berichten: 53
Geregistreerd: 29-07-10

Re: Hoe krijg je je paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:29

misschien moet je gewoon op les gaan of het aan je instructrise vragen.. ennee.. hier zijn al zoveel topics over!

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Re: Hoe krijg je je paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:13

offtopic: Jullie hebben wel gelijk dat hierover al heel veel topics zijn geweest, maar hoeveel nieuwe topics worden er wel niet geopend met verschillende vragen die al 100x aan het bod zijn geweest? En het klopt ook paardrijden leer je niet door bokt en het beste door een goede instructrice te hebben. Maar goed, dan zouden we dit forum ook niet meer op bokt hoeven te hebben. Bijna alles is moeilijk te zien op foto's of te begrijpen door een tekst wat iemand tikt om vanuit dat te bepalen. En ja heel veel onderwerpen zijn vanuit hier ook heel moeilijk uit te leggen. Daarnaast rijdt iedereen weer anders en hebben we allemaal andere denkwijzes..

TS: Wat al eerder gezegd is, vooral de achterhand gaan activeren door veel te schakelen, niet te veel met je handen spelen maar het paard zgn uitnodigen om te zakken en te ontspannen, handen netjes stil houden, vergeet ZELF niet om ook heel regelmatig te ontspannen. Wanneer de ontspanning er bij beide is en de achterhand is goed actief en zit er goed onder zou het paard zelf je hand moeten gaan opzoeken.

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: Hoe krijg je je paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:17

les nemen, zorgen dat iemand jou kan uitleggen wat het betekend om je paard van achter naar voren te rijden.
Niet trekken, niet aan de voorkant beginnen maar juist achter.
dit zijn dingen die je niet van internet moet halen maar in de praktijk moet leren met de juiste begeleiding!!!!!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Hoe krijg je je paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:39