HELP! longeren!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

HELP! longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 19:29

ik moet vrijdag les geven aan een 5 jarig jongentje,

die pony moet gelongeerd worden, nou moet ik bekennen dat ik nog nooit heb gelongeerd met iemand erop

k vind t eigenlijk best wel spannend,

nu had ik dus enkele vraagjes, (het is voor mij alweer iets meer dan een jaar geleden dat ik heb gelongeerd)

hoe maken jullie de longeerlijn aan het bit vast?
ik weet al wel dat ze daar geen tussenstukje voor gebruiken,
of moet het gewoon aan de binnenste bitring vast?? gewoon heel simpel?

en nog een vraagje!

de longeerlijn vasthouden. ik had geleerd dat je dat van kleine lussen naar grote lussen in je hand moest houden.

of was het nou eerst grote lussen en dan kleine lussen??

wie helpt mij???

en nu ik toch bezig ben...

wie weet er nog oefeningen om te doen. hij is dus 5 jaar. is doof (maar heeft een gehoorapparaat) en daardoor een niet zo'n goede balans. dus het moet niet te gek worden.

haha als ik dit zo lees denk ik: waar ben ik aan begonnen.

foutje hij staat er 2x op

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:02

Poeh.......ik moet stiekem wel een beetje lachen!

Je gaat een jongentje leren paardrijden, maar je weet zelf eigenlijk nog niet hoe je moet longeren. Laat staan de lijn aan het bit te bevestigen???

De lijn kun je op verschillende manieren bevestigen. Ik ken drie manieren:

1: Doe de lijn door de bitring (van buiten naar binnen), ga vervolgens met de lijn achter de oren van de pony langs om hem aan de andere zijde aan de bitring met de musketon te bevestigen.

2: Doe de lijn door de bitring (van buiten naar binnen) onder de kin van de pony door en bevestig de musketon aan de bitring.

3:Doe de lijn door de bitring (van buiten naar binnen) onder de kin van de pony door en bevestig de musketon weer aan de longeerlijn. (bijna het zelfde effect als een bitstukje).

Ik longeer altijd met het uiteinde van mijn lijn in grote lussen. (let er eigenlijk niet zo op )

Tip: Ik kan niet uit je verhaal opmaken of je de bewuste pony kent, maar longeer hem anders eerst een keer zonder het bijzijn van het jongentje om te weten wat je aan de pony hebt, wat hij kan en hoe hij reageert.

Voor de eerste les zou ik lekker stappen en het jongetje vertrouwd maken met de pony. Kleine stukjes draf en misschien een aantal zit oefeningetjes!Denk dat je heel gericht aan evenwicht moet werken.

Vayo

Re: HELP! longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 14:30

Hoi,

Je kunt gewoon het beste de longeerlijn door de binnenste bitring (de kant van het hoofd dat jij ziet als je longeert) halen onder de kin door aan de buitenste bitring vastmaken. Als je de lijn enkel aan de binnenste bitring vast maakt heb je kans dat je het bit door zijn mond heen trekt. Ik heb iemand eens zo zien longeren en het paard had de buitenste bitring in zijn mond.....absoluut geen fijn gezicht Als de pony erg fel is kun je de lijn achter de oren langs halen zoals linda_arnold zegt, dit geeft meer druk achter de oren als de pony trekt. Maar als de pony fel is lijkt mij deze niet geschikt om een 5 jarig beginnertje mee te longeren.

Ik neem aan dat de pony vaker gelongeerd wordt. De tip om eerst de pony te longeren zonder het jongetje erop zou ik zeker gebruiken!!! Kijk zo eens hoe de pony op het stemcommando's en de longeerzweep reageert.

Is er verder niemand die kan longeren zodat jij kunt toekijken en ervan kunt leren? Het lijkt me heel lastig om voor het eerst te longeren en gelijk les te geven. Toch veel succes

LittleKathy

Re: HELP! longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:39

Nooit de lijn alleen aan de binenste bitring maken, zo kun je het bit door de mond trekken en dat is niet bepald prettig voor je paard. Je kunt de lijn door de binneste ring halen en hem dan aan de buitenste vastmaken, of over het hoofd en dan aan de buitenste ring vastmaken, maar je kan ook een verdeelstukje kopen, z'on ding kost niks. Fijn is ook om handschoenen aan te hebben en de longeerlijn niet om je hand draaien, maar op z'on manier dat je er niet over struikelt, maar ook niet dat de lijn om je hand kan strak trekken.

Don_Zhivago

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:04

ik vat het ook niet egt...

waarom ga je dat jongentje leren rijden als je nog geen eens weet hoe een longeerlijn vast moet...

zoals ze al hadden gezegd zou ik het doen... door de binnenste ring...onder de kin naar de buitenste ring..

je zegt dat je weet dat ze er geen tussenstukje voor gebruiken.....
hoezo niet :S ik longeerde altijd met zo'n ding

en ze kosten bijna nox zoals ook al was gezegd...

dat lijkt mij het makkelijkst...

succes

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:38

Promessa schreef:

je zegt dat je weet dat ze er geen tussenstukje voor gebruiken.....
hoezo niet :S ik longeerde altijd met zo'n ding

en ze kosten bijna nox zoals ook al was gezegd...

dat lijkt mij het makkelijkst...

succes

Omdat je het risico loopt bij zo'n ding dat als er spanning op komt te staan, de bitringen naar beneden getrokken worden en dus de punt van het bit (als je een enkel geborken bit hebt wordt het een punt bij het "vouwen") in het gehemelte gaat prikken. net als bij rijden; als je rijdt komen nooit de bitringen onder de kin bij elkaar, je kan beter de lijn door de binnenste ring, over de nek weer aan de andere kant naar beneden en aan de buitenste ring vastmaken. Als je een dubbelgebroken bit hebt, heb je het probleem van de piek niet, maar dan nog is het onnodig om de bitringen naar elkaar te brengen door druk op de lijn naar beneden toe.

Kost nog minder, niet zo'n ding gebruiken!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:50