Grote borst spieren een probleem...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jadee

Grote borst spieren een probleem...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 23:32

Ik hoorde dat grote borst spieren van een paard kunnen zorgen voor het moeilijker naar beneden rijden van een paard..?

Weet iemand dit verhaal te bevestigen..?

Mijn pony is een haflinger en is vrij moeilijk naar beneden te rijden ik moet best lang rijden voor dat ze nageeft..

De meeste haflingers hebben enorme borst spieren..Mijn haflinger in ieder geval wel.. (Omdat het onder andere ook een trek paard is.. )(Dat zou dan een reden van mijn probleem, kunnen zijn als het verhaal klopt)

En heeft er iemand tips om een paard minder snel omhoog te laten komen (ze komt als maar een stukje omhoog als ze naar beneden loopt..)

*Nou in iedergeval bedankt..

(sorry als het een beetje verwarrend verhaal is ik heb dyslectie en heb nu 20 minute zitten puzzelen of het allemaal wel klopte..)

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 23:45

nog niemand..?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:50

veel oefenen, overgangen maken, voltes rijden, longeren. heeft zeker niet echt met die borstspieren te maken, de mijne heeft soms wanneer ze in volle training is ook flinke, maar heb nooit problemen gehad.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:50

Ik denk dat je het volgende bedoeld: klasieke paardenrassen als forden, haflingers, friezen ed. hebben een zwaar/groot front. Dit gaat veelal gepaard met een korte en stugge nek, stugge rugspieren en (in verhouding met de borstbespiering) te weinig achterhand bespiering.

Het kan dus soms lastiger zijn om een haflinger op zn achterhand te krijgen omdat die van vore zwaar is en gewend is om op zn voorhand te lopen.

Neem goed les zodat je leert hoe, waar en wanneer welke overgang je moet rijden om zn achterhand te activeren. Ondersteun deze trainingen onder het zadel met oefeningen aan de longe als balkjes lopen, pessao, door het water, bergjes of mul zand om zn achterhand te versterken.

Aan stukjes in jou verhaal denk ik te kunnen opmaken dat je paardje gewoon niet goed los is in zn bovenlijnbespiering. Als je hier elke dag aan werkt zal het na een aantal maanden steeds gemakkelijker gaan. Dit hangt niet zo zeer samen met het ras of de bespiering van zn borst met maar met het werk wat er mee gedaan word..

Succes

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 15:41

Kan iemand me uitleggen waar de borst-spier zit?
en hoe hij loopt?

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 15:49

Ik denk dat je het door elkaar haalt met een onderhals. Want die zorgt er WEL voor dat een paard stug is. Dat zijn gewoon de spieren die aan de onderkant van zijn hals lopen (van de borst omhoog, gelijk aan de keel als het ware).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 15:51

M3isSi3j schreef:
Ik denk dat je het volgende bedoeld: klasieke paardenrassen als forden, haflingers, friezen ed. hebben een zwaar/groot front. Dit gaat veelal gepaard met een korte en stugge nek, stugge rugspieren en (in verhouding met de borstbespiering) te weinig achterhand bespiering.

Het kan dus soms lastiger zijn om een haflinger op zn achterhand te krijgen omdat die van vore zwaar is en gewend is om op zn voorhand te lopen.

Neem goed les zodat je leert hoe, waar en wanneer welke overgang je moet rijden om zn achterhand te activeren. Ondersteun deze trainingen onder het zadel met oefeningen aan de longe als balkjes lopen, pessao, door het water, bergjes of mul zand om zn achterhand te versterken.

Aan stukjes in jou verhaal denk ik te kunnen opmaken dat je paardje gewoon niet goed los is in zn bovenlijnbespiering. Als je hier elke dag aan werkt zal het na een aantal maanden steeds gemakkelijker gaan. Dit hangt niet zo zeer samen met het ras of de bespiering van zn borst met maar met het werk wat er mee gedaan word..

Succes

Wat makkelijk als mensen typen wat je ook zou willen zeggen

Hier sluit ik me dus helemaal bij aan.
en zeker bij het laatste stukje

Palma_Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:58

Mijn haffie is ook super gespierd en loopt ook nog niet goed aan de teugel maar hoe langer ik oefen hoe beter ze het gaat doen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:33

mijn paard is dan geen haflinger enzo, maar heeft soms zo'n gespierde borstkas, dat is echt niet normaal, heb er nooit las gehad zoals ik al zei, sluit me verder met hierboven aan inderdaad

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:29

ik heb een vz hafje maar de eigenaren zijden laatst nog die waren op een grote halfinger stoeterij geweest maar daar mochten ze de haflingers pas aan de teugel rijdden als ze 7/8/9 jaar zijn want anders was het te moeilijk voor ze misschien is het hier het geval? ik probeerde mij vz hafje ook altijd aan de teugle te rijden maar nou doe ik het ook niet meer omdat zij het harstikke moeilijk vindt en ze steeds vervelender wordt
succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:08

wat een onzin

aan de tuegel komt door een ontspannen, goed aan de hulpen zijnde paard, wat van achter uit gereden word.

leeftijd maakt dan niks uit
Het is zelfs beter als hij het meteen goed leert.
want dat wil zeggen dat hij de ruiter beter leert dragen.

Doe je het (zoals helaas zo veel) door alleen maar aan die voorkant te frutten
Ja, dan heeft hij gelijk dat je het niet moet deon.
Maar ook niet als ze ouder zijn, want dan is het altijd schadelijk.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:39

Mss bedoelen ze dat een haf langer moet uitgroeien, en dat het daarom niet goed is om ze zwaar aan het werk te zetten op jonge leeftijd.
maar dit los je niet op door ze eerst 4 jaar te laten sterrenkijken, en dan plots rond te rijden.
maar wel door ze ofwel een paar jaar langer te laten uitgroeien, en niet te rijden.
of door je trainingen aan te passen een en stukje intensief rijden afwisselen met een stukje stappen aan lange teugel.

maargoed, terug ontopic
het ene paard heeft gewoon lanegre tijd nodig om op te warmen dan he andere
het is eigenlijk een kwestie van het juiste knopje vinden.
mijn paard bv (belgisch trekpaard) kan ik het beste op de volgende manier losrijden:
eerst 10 minuten langs de weg stappen (op weg naar de piste)
gewoon laneg teugel, op haar tempo, kwestie van de spieren los te maken.
daarna in de piste werk ik een minuutje of 5 op buiging en stelling, rij ik een paar figuren, verander wat van hand,beetje stelling.
paar keer overgang sta-draf, en daarna ga ik over naar galop.
ik rij enkele toertjes in een vlotte galop,op beide handen.
en daarna ga ik ze in galop wat meer verzamelen (lees: iets trager galoperen en letten op mij )
daarna rij ik overgangen stap-galop.
en dan is het tijd om aan dat koppie te werken, gewoon in draf, volte vergroten en verkleinen, en ze komt vanzelf.

let wel, ik rij ongeveer 3 kwartier per keer, maar het is dus 40 minuten losrijden en wat vechten, en dan loopt ze de laatste minuten goed.
nu staat ze praktisch stil wegens dachtigheid.
maar volgend jaar neem ik haar weer op en zal ik meer aan conditie gaan werken, en de tijd van het goed lopen opbouwen.
maar ik zal zowiezo wel een halfuur moeten losrijden voor ze goedloopt.
dat hoort erbij...

FloortjeM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:46

Jadee, even helemaal off-topic, maar ik wil je even complimenteren met hoe je schrijft. Je schrijft dat je dyslectie hebt, maar je schrijft met minder stijl- en grammaticafouten dan de meesten hier!

Palma_Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:58

bando schreef:
ik heb een vz hafje maar de eigenaren zijden laatst nog die waren op een grote halfinger stoeterij geweest maar daar mochten ze de haflingers pas aan de teugel rijdden als ze 7/8/9 jaar zijn want anders was het te moeilijk voor ze misschien is het hier het geval? ik probeerde mij vz hafje ook altijd aan de teugle te rijden maar nou doe ik het ook niet meer omdat zij het harstikke moeilijk vindt en ze steeds vervelender wordt
succes

Palma had dit ook die werd ook steeds vervelender en ook opgefokt met rijden ze is nu 11.
Ik heb het een tijd niet gedaan en nu ben ik weer bezig het een beetje op te pakken omdat ze soms wat onstuurbaar is lossere teugel.
Maar ik ga er niet voor vechten ik heb zoiets van doet ze het is het goed en doet ze het niet en gaat ze vechten dan stop ik ermee en rijden we weer relaxt verder.

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 18:30

FloortjeM schreef:
Jadee, even helemaal off-topic, maar ik wil je even complimenteren met hoe je schrijft. Je schrijft dat je dyslectie hebt, maar je schrijft met minder stijl- en grammaticafouten dan de meesten hier!

Hahaha bedankt heb het laten controleeren en zelf heel lang na gekeeken zo als ik vaak doe ..`"ik schaam me er voor..

Maar bedankt vor jullie reactie's..

Het aan de teugel rijden gaat ook best goed alleen..Ze blijft niet goed naar beneden elke keer stiekem een klien stukje omhoog komt ze..

Maar het zal dus niet alleen aan de spieren liggen zoals jullie zijden wel een beetje maar niet alles ook een deel aan mij zelf denk ik...Ik moet zelf ook heelll lang in rijden voor dat ze egt los komt..!

Het is wel zo dat Veel haflingers en breed gebouwde paarden Moeilijker zijn..(denk ik )

Bedankt voor jullie reactie's allemaal..