Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Shira2 schreef:Je paard vind het duidelijk moeilijk om met buiging een volte te lopen. Het aangalloperen doet hij/zij om eronder uit te komen, galoperen is dan "makkelijker" voor hem/haar dan in draf die moeilijke volte te lopen. Mijn paard vond het ook moeilijk om met buiging te lopen op de volte en ging dan ook aangaloperen. Je moet dan heel consequent zijn. Je kan 1. een gigantische rotschop geven als je paard aangallopeerd en dan ook echt door laten galoperen in middengalop en nog steeds op die volte. of 2. direct terugnemen uit de galop, niet terug naar stap maar naar draf en direct weer verder draven. Je moet laten weten dat je paard niet onder de oefening uit kan komen. Zodra hij/zij weet dat door aan te galoperen ze de oefening in galop moet doen en dan ook nog eens flink doorgaloperen dan bedenkt hij/zij zich wel voordat ze aangalopeerd. Terugnemen werkt ook maar is voor jezelf iets harder werken. Terugnemen en zorgen dat je paard in draf blijft en ook nog eens op de volte met buiging want dat was je oefening. Je hoeft niet elke keer als je gaat rijden optie 1 of 2 te doen. Je kan de ene keer als je gaat rijden optie 1 proberen, wel consequent blijven uitvoeren of je 1 of 2 doet. En de volgende dag optie 2. Dan kun je zelf bepalen wat je het fijnst vind werken en waar je paard het best op reageert. Heel veel succes, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Shira
Als je met dresseren bezig bent loop je tegen "problemen" aan in de zin dat je paard wat moeite heeft met een oefening. Je geeft een hulp, daar reageren ze op, als hetgene wat je vraagt dan "pijn" doet of moeilijk is probeert ieder paard wel degelijk om een andere reactie te geven dan je eigenlijk bedoelt had, wat naar mijn idee alleen maar logisch is. Ze kunnen niet praten zoals we weten. Rechtrichten is een zeer belangrijk onderdeel van de basis. Als een paard niet recht is, alle paarden zijn van nature niet recht, kan het ook niet makkelijk naar een bepaalde kant buigen. Je moet dus naast rechtrichten ook niet vergeten je paard te laten buigen en soepel te maken aan beide kanten. Alleen een soepel paard kan naar beide kanten goed buigen en recht lopen. Het rijden van achten, kleine voltes, grote voltes en slangenvoltes, daarbij veel overgangen en schijnovergangen rijden, tweede hoefslag rijden, a-c lijn rijden zijn bijvoorbeeld oefeningen die je kunt doen om je paard te leren buigen naar beide kanten. Als je stelling vraagt hoef je helemaal niks te doen met je buitenbeen of buitenteugel. Stelling zit in het gedeelte van de schoft tot de neus van je paard. Als je zoals ancksunamun schrijft, stelling vraagt en je buitenbeen naar achteren doet om de achterhand naar binnen te krijgen ben je met een traver achtige oefening bezig. Ik zou dit niet doen, maar juist schouder voor rijcen. Daarbij is je probleem nog niet opgelost van het aangalloperen en dat was je vraag volgens mij. Ik blijf bij wat ik in mijn eerste post heb gezet. Kijken wat voor jou het beste werkt, door laten galloperen en daarbij gewoon doorgaan met de oefening vragen of juist direct terug naar draf en verder gaan met de oefening. Veel oefenen en bij mij werkt het ook altijd erg goed als er iemand meekijkt met me als ik aan het rijden ben, zodat ik niet zelf aan het tobben blijf en degene aan de kant kan zeggen waar ik nu weer mee bezig ben. Soms zit je hoofd zo vol van alles waar je aan moet "denken" tijdens het rijden dat je af en toe even wat laat schieten. Vol blijven houden, een keer stap je op en denk je he, zo bedoelde ik het.