naar ontspanning ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roosbananas

naar ontspanning ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 22:47

ik heb al veel topics gelezen , maar het probleem is dat ik geen eigen paard heb en 1 keer op een manege rijd en de in de week op m'n verzorgpaard , maar dat is niet wekenlijks.
Vroeger reed ik 2 keer per week maar aangezien ik nu werk gaat dat niet meer.

Nu rijd ik meerstal op m'n 'verzorgpaard' op de manege .
Heel tof paardje .. alleen moeilijk naar ontspanning te rijden.
Waarschijnlijk ga ik volgend jaar (niet zo ver meer weg ) privélessen er mee rijden. Toch had ik graag al wat tips gehad om hem meer naar de ontspanning te krijgen , in stap loopt hij meestal naar ontspanning , maar in draf en galop . hij gooit z'n hoofd in de lucht en begint onregelmatig te lopen + op de voorhand. Het onregelmatig lopen krijg ik opgelost( bij andere mensen loopt hij wel onregelmatig dus ik ben al ergens )

Ook gaat hij soms op m'n handen leunen. ik heb al gelezen dat dat een teken is dat hij niet op zijn eigen benen loopt en dat ik dan m'n teugels moet lossen en dan weer opnemen. anders been ik bij. Dit komt niet meer zoveel voor .

ik weet dat het een manegepaard is en dat ik e rmaar 1 kee rop rijd en dat het dan moeilijk valt , maar toch heb ik graag tips.

bedankt

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:59

Ik denk toch dat het heel moeilijk is met een manegepaard.. Een manegepaard heeft in een week tijd zoveel verschillende mensen op zijn rug, bij de een mag hij dit en bij de ander mag hij dat

Misschien kan je het is met je lesgever erover hebben, als hij aan je handen hangt wat je het beste kan doen.. Mijn oplossing is niet terug trekken en naar voren schoppen...

Veel succes

roosbananas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 23:05

Olympia schreef:
Ik denk toch dat het heel moeilijk is met een manegepaard.. Een manegepaard heeft in een week tijd zoveel verschillende mensen op zijn rug, bij de een mag hij dit en bij de ander mag hij dat

Misschien kan je het is met je lesgever erover hebben, als hij aan je handen hangt wat je het beste kan doen.. Mijn oplossing is niet terug trekken en naar voren schoppen...

Veel succes

Ik heb nooit gezegt dat ik hem terugtrek of naar voor schop.
ik heb 't er al eens met m'n lesgever over gehad en die zei dat hij niet actief genoeg was en ik met m'n zweep tikjes achter m'n been moest geven om hem wakker te maken.
Hier op bokt heb ik gelezen dat je moet loslaten en later weer moet opnemen zodat hij op z'n benen loopt en niet op mijn handen.

ik weet dat het moeilijk is omdat het een manegepaard is en dat had ikook al gezegt , maar toch wil ik proberen
en ik rij nu zondags.. die lesgeefster stelt echt niets voor dus daaraan heb ik niets.. ( eerdere lesgever dat ik vernoemt heb is eena andere/betere lesgever)

tips?:P

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:08

Ik bedoelde ook niet dat je dat niet deed, maar dat het wel een oplossing is om niet terug te trekken en je paard gewoon naar voren laten lopen, op die manier bedoelde ik het.. En natuurlijk veel figuren helpen..

roosbananas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 23:11

Olympia schreef:
Ik bedoelde ook niet dat je dat niet deed, maar dat het wel een oplossing is om niet terug te trekken en je paard gewoon naar voren laten lopen, op die manier bedoelde ik het.. En natuurlijk veel figuren helpen..

hmm.. probeer ik ook , maar het is moeilijker omdat je bij veel oefeningen even in tegengestelde richting moet rijden , en de mensen in mijn les denken dat ze heel goed kunnen rijden , maar als je even iets anders doet gaan ze panikeren
maar ik probeer wel veel wendingen te rijden en rijd veel op de binnenhoefsleg zodat hij zich niet kan vasthouden aan de hoefslag.

roosbananas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 16:58

niemand meer

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:18

Jij geeft zelf inderdaad al aan dat dit wel een lastig karwei is omdat het hier gaat om een manegepaard. Zo'n paard heeft heel wat mensen op ijn rug en iedereen doet net even iets anders.

Om je paard op eigen benen te krijgen moet je gewoon met een kontaktteugel rijden en met je been naar je hand toe. Veel overgangen en schakelen in tempo (paar passen weg en weer terug) Hierdoor maak je hem sterker op het achterbeen en fijner aan je hulpen. Veel binnenhoefslag (zoals jezelf al aangeeft), dan kan hij geen steun vinden aan de bakrand en moet dus op eigen benen lopen. Als je bijv. een volte doorgaat haal dan alleen je binnenhand iets van de hals af en je buitenhand bij de hals en eraan. Blijf ten aller tijden met je been naar je hand toe rijden en probeer niet je paard puur op je teugels de volte door te rijden. Je zal merken dat de voltes in het begin nergens op lijken en dat je paard slingerend de volte doorgaat. Blijf hem op dat moment voorwaarts rijden en het hem zelf een beetje uit laten zoeken. Zodra je paard dalijk sterker is zal je merken dat hij minder op je handen hangt en zijn hoofd niet helemaal wegdrukt naar boven. Als het achterbeen goed ondertreed en het paard zijn rug los gaat laten komt hij vanelf in de juiste aanleuning en gaat daar dan ook vanelf ontspannender lopen.

Succes

roosbananas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 18:33

hardi schreef:
Jij geeft zelf inderdaad al aan dat dit wel een lastig karwei is omdat het hier gaat om een manegepaard. Zo'n paard heeft heel wat mensen op ijn rug en iedereen doet net even iets anders.

Om je paard op eigen benen te krijgen moet je gewoon met een kontaktteugel rijden en met je been naar je hand toe. Veel overgangen en schakelen in tempo (paar passen weg en weer terug) Hierdoor maak je hem sterker op het achterbeen en fijner aan je hulpen. Veel binnenhoefslag (zoals jezelf al aangeeft), dan kan hij geen steun vinden aan de bakrand en moet dus op eigen benen lopen. Als je bijv. een volte doorgaat haal dan alleen je binnenhand iets van de hals af en je buitenhand bij de hals en eraan. Blijf ten aller tijden met je been naar je hand toe rijden en probeer niet je paard puur op je teugels de volte door te rijden. Je zal merken dat de voltes in het begin nergens op lijken en dat je paard slingerend de volte doorgaat. Blijf hem op dat moment voorwaarts rijden en het hem zelf een beetje uit laten zoeken. Zodra je paard dalijk sterker is zal je merken dat hij minder op je handen hangt en zijn hoofd niet helemaal wegdrukt naar boven. Als het achterbeen goed ondertreed en het paard zijn rug los gaat laten komt hij vanelf in de juiste aanleuning en gaat daar dan ook vanelf ontspannender lopen.

Succes

Dank je voor je tips.