problemen met aan de teugel lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

banjertje

problemen met aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 21:07

Hoi,

Ik rij een paardje wat erg moeilijk aan de teugel te rijden is.
Nou hebben wij geen bak waar wij in kunnen rijden. (moeten altijd buitenrit maken), maar wat nou het probleem is met een buitenrit dan lukt het wel en dan is ze ook veel ontspanner, maar als ik 1x per week les heb wel in een bak dan krijg je haar bijna niet aan de teugel.
Ze maakt zich erg sterk en lang en me vriendin rijd met haar wedstrijden en dan steekt ze haar hoofd hoog in de lucht en krijgt ze haar niet meer rond. Het is ook niet dat ze dressuur niet leuk, want dit vind ze wel leuk zolang ze niet rond hoeft te lopen.
Wat kan ik hier aan doen????
Alle oplossingen zijn welkom

lhOveSs_siDj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:00

Ik had ergens gehoord dat sporen aan doen help, ik had het geprobeert en bij mij had het idd effect.!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:01

Ik denk dat jij je er dan te gespannen op focussed........... gewoon lekker rijden.

en als je pony verder goed aan het been is hoef je zeker geen spoortje te overwegen

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:24

KiWiKo schreef:
Ik denk dat jij je er dan te gespannen op focussed........... gewoon lekker rijden.

en als je pony verder goed aan het been is hoef je zeker geen spoortje te overwegen

Helemaal mee eens..Er komt zoveel meer bij kijken met een paard aan de teugel rijden..

Ik heb pas 1x met een spoortje gereden op Rashida en dit was omdat ze echt maling had aan mn been en zoiets had van, doe het maar lekker zelf, ik doe helemaal niks meer..

En als zij zichzelf sterk maakt, moet je zeker niet proberen terug te trekken, want dit werkt alleen maar averechts..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:49

Niet druk om maken en al helemaal niet teveel willen, dan komt het vanzelf. Niet trekken en aan je been (zonder spoor) voorruit.

banjertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 17:34

Ik rij gewoon op dat paard zoals ik dat ook op andere paarden heb gereden maar bij haar lukt het gewoon niet ze is wel goed aan het been maar wil gewoon niet met de les aan de teugel en op buitenrit wel.
En een vriendin van mij rijd wedstrijden met haar en die rijd op andere paarden in de hogere klassen maar bij dit paard lukt het gewoon niet en zij weet ook niet meer wat ze moet doen.
Maar bedankt voor jullie advies, ik blijf eraan werken en nog meer oplossingen zijn welkom.

banjertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 17:36

oja nog even iets het is een stevig paard die haar bouw ook niet echt mee heeft stevig gebouwt zou dit misschien een oorzaak kunnen zijn?

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:44

misschien pijn in haar rug. misschien kan je er een keer naar laten kijken.

je krijgt haar niet rond als ze niet wil, in ieder geval niet ontspannen.
het is lastig en vergt veel tijd, maar met goed je been eraan en ontspannen handen kom je er vast!

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 20:55

Als ze buiten een fijne goede aanleuning heeft, is het geen medisch probleem. Het ligt rijtechnisch. Waarschijnlijk zit het probleem in het van je been naar je hand toerijden. Buiten heeft jouw paard waarschijnlijk een voorwaartse drang die je van voren op kunt vangen door alleen je handen stil te houden. Door deze voorwaartse drang gebruikt je paard waarschijnlijk zelf zijn achterhand al een beetje en zal hij zijn bovenlijn loslaten en daardoor inzakken (in een krul gaan lopen). In een bak heeft jouw paard deze voorwaartse drang waarschijnlijk niet, en dus moet jij proberen deze ook in de bak erin te krijgen. Ga veel overgangen rijden, hij moet actief worden en goed aan het been. Door veel overgangen te rijden zal hij actiever worden, een voorwaartse drang gaan krijgen. Probeer de voorwaartse drang aan de voorkant een beetje "tegen te houden" - gewoon je handen stil, maar geen boogjes in de teugels, in principe dus contact met de mond houden. en dan zal je paard vanzelf in het krulletje gaan lopen.

(in welke hogere klasse rijd jouw vriendin dan? )

tamara_15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:57

ik kan alleen maar zeggen heb geduld dat help hoor maar knup hem niet vast want daar kom je niet verder mee

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:04

Niet alle paarden zijn even makkelijk, hang er in iedergeval niet het ijzerwerk van de Gamma in of denk dat je het met sporen kunt oplossen.

Een paard nagevelijk rijden moet ontspannen en gereden zijn. Mss moet je eens van iemand anders lessen, mss kan die het je wel uitleggen ??

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:24

rij je buiten op een harde ondergrond ? of ook op een zachte ?
je wilt nog wel eens zien dat paarden buiten op harde vlakkere ondergrond in de bak inene moeten werken en dus hun voorwaartse drang (bijna) kwijt zijn ..iig goed voorwaartsrijden en ontspannen kan best zijn dat je toch wat gespannen bent mnet les en dit vrtaald naar je paard

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:29

Je zei: Ik rij gewoon op dat paard zoals ik dat ook op andere paarden heb gereden. Maar dat is juist helemaal verkeerd Ieder paard heeft een andere hand nodig, een hardere of juist heel zachte hand. Je moet eerst zelf 'nageeflijk' worden vordat je paard dat wordt, want als dat niet zo is, kan hij nooit mooi nageeflijk lopen en naar beneden. Gaan trekken en gaan zagen moet je nooit doen, want dan komt het nooit meer goed. Ik zou gewoon goed gaan lessen, want bij 'aan de teugel lopen' komt heel wat meer bij te kijken dan dat hij met z'n hoofd naar beneden loopt.

banjertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 20:37

Bedankt voor de reacties maar ik krijg les van iemand die er veel verstand van heeft dus daar ligt het niet aan, en er zijn al veel mensen gestopt met het paardje omdat ze gewoon echt heel moeilijk is, ik ga kijken of ik wat aan jullie reacties heb alvast bedankt. En we krijgen binnenkort misschien een longerring dus dan kunnen we al wat meer dan alleen maar buitenrijden

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:16

Het is ook geen kwestie van 'aan de teugel krijgen' en wel of niet lukken. Je praat er een beetje over alsof het een kunstje is. Bij een paard dat aan de teugel loopt spreek je van ontspanning. Het is ook een questie van je paard goed aan kunnen voelen. Ik denk dat er tijdens de les bij jullie te veel spanning is. Foccus inderdaad niet op het aan de teugel rijden. En vraag jezelf ook eens af waarom je je paardje aan de teugel wilt hebben lopen. Is dit om hem ontspannen en goed over zijn rug te kunnen laten lopen of puur om het plaatje???

Zorg eerst dat het paard goed aan je been is. Sporen gebruik je hier niet voor die zijn puur ter verfijning van je hulpen. Als een paard niet aan de hulpen staat kun je een paard al niet aan de teugel rijden. Rijd gewoon met normaal contact en lig niet te spelen met je handen. Zorg eerst dat je de basis goed onder de knie hebt. Maak overgangen, tempowisseling en rijd figuren. Vaak merk je dan al dat het paard losser wordt en gaat ontspannen en je hand gaat opzoeken. Het aller belangrijkste is gewoon dat je goede instructie hebt die alles vanaf de basis met je aan gaat pakken en dat je je paard de tijd gunt!

miss_abo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:29

Ik ben het eens met delphi.. Het is geen kunstje wat je uitvoert met een paard.. Aan de teugel lopen, dus nageeflijk, is over de rug van je been naar je hand.. Dus je rijd met je been zodat de achterhand er goed onder komt, daardoor kan het paard ontspannen in de rug en zal dus vanzelf je hand opzoeken als je je hand netjes stil en in gevoel hebt (dus op twee teugels)..

banjertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 20:38

Bedankt voor jullie reactie, maar dit doe ik al allemaal en er is geen spanning onder de les bij mij en bij mij gaat het niet om hoe het eruit ziet en ik probeer het elke dag weer opnieuw, ik rij toch nog geen wedstrijden met haar dus ik doe alles al rustig aan en ik dwing haar zeker niet om ontspannen en rond te lopen

LittleKathy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:45

lhOveSs_siDj schreef:
Ik had ergens gehoord dat sporen aan doen help, ik had het geprobeert en bij mij had het idd effect.!!

Nee, een spoor helpt hier echt niet bij! Kun je niet doordeweeks ook in die bak rijden waar je les hebt? Misschien kun je op een veldje wat rijden?

Jytte

Re: problemen met aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:05

banjertje schreef:
Hoi,

Ik rij een paardje wat erg moeilijk aan de teugel te rijden is.
Nou hebben wij geen bak waar wij in kunnen rijden. (moeten altijd buitenrit maken), maar wat nou het probleem is met een buitenrit dan lukt het wel en dan is ze ook veel ontspanner, maar als ik 1x per week les heb wel in een bak dan krijg je haar bijna niet aan de teugel.
Ze maakt zich erg sterk en lang en me vriendin rijd met haar wedstrijden en dan steekt ze haar hoofd hoog in de lucht en krijgt ze haar niet meer rond. Het is ook niet dat ze dressuur niet leuk, want dit vind ze wel leuk zolang ze niet rond hoeft te lopen.
Wat kan ik hier aan doen????
Alle oplossingen zijn welkom

een paard kan zich pas sterk maken als jij je sterk maakt, niet doen dus. laat je paard je hand opzoeken, een trek gevecht win je toch niet van je paard, en is voor geen van beide fijn. je paard moet leren dat het voor hem makkelijker lopen is als hij nageeft, dit heeft tijd nodig. zorg dus voor een goede verbinding zonder te trekken, en laat hem je hand opzoeken, probeer gevechten te voorkomen, geef hem de tijd. succes ermee!

paardjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 00:42

De mede verzorger heeft ook altijd sporen om.
Zij krijgt ze altijd aan de teugel.. maar die kent ze ook al 3/4 jaar. ik loop er net 4 weken ofzo :p Succes met de tips

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 00:55

lhOveSs_siDj schreef:

Ja flinke lange sporen omdoen (het liefst met scherpe wielen) en flink naar voren trappen, werkt echt

Nu even serieus. Eerst goed voorwaarts krijgen en neerwaarts. Vanuit daar kun je gaan opbouwen. En nageeflijkheid komt vanuit het voldoende stimuleren van de achterhand. Dus van achter naar voor rijden en niet van voor gaan zitten trekken zonder achterhand te stimuleren.
En een goede instructeur nemen....

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:18

paardjuh schreef:
De mede verzorger heeft ook altijd sporen om.
Zij krijgt ze altijd aan de teugel.. maar die kent ze ook al 3/4 jaar. ik loop er net 4 weken ofzo :p Succes met de tips

Wat hebben die sporen er mee te maken? Door het rijden met sporen gaat een paard echt niet (eerder) aan de teugel lopen hoor Eerst moet je zorgen (bij een jong paard) dat het paard op 4 benen loopt en zichzelf en jou kan dragen. Zorg ook dat het paard aan het been is en fijn aan je hulpen staat (zonder sporen). Als een paard niet aan de hulpen staat kun je een paard al niet aan de teugel rijden. Rijd gewoon met normaal contact en lig niet te spelen met je handen. Zorg eerst dat je de basis goed onder de knie hebt. Maak overgangen, tempowisseling en rijd figuren. Vaak merk je dan al dat het paard losser wordt en voila hij zal gaan ontspannen en je hand gaan opzoeken. Wel is het zo dat als je het paard goed kent hij sneller je hand op kan gaan zoeken. Omdat je het paard beter aan zult voelen.

Sporen ga je daarna pas gebruiken als jullie de basis goed beheersen en toe zijn aan zwaardere oefeningen. Dan kun je met sporen je hulpen gaan verfijnen. Als je sporen gebruikt omdat het paard niet op je been reageert en dus niet aan je hulpen staat ben je naar mijn mening verkeerd bezig. In dat geval sporen af, terug naar de basis en weer aan de hulpen zetten.

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:40

Ikzelf rijd een heel zenuwachtig paardje, die echt never aan de teugel loopt (dacht ik). Dan probeer ik het niet meer en laat het gaan en gaat ze heel mooi aan de teugel lopen.
Maybe heeft dit bij jou ook effect?

banjertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 16:20

ik rij niet met sporen op haar, dus ik weet niet wie er steeds over sporen begint, esmir bedankt voor je reactie ik ga is kijken of ik me zelf sterk maak misschien is dit het probleem, want het paardje is WEL goed aan mijn been en ik doe alles rustig aan en van mij hoeft het ook niet meteen, het gaat al een stuk beter dan in het begin ze gaat nog niet helemaal mooi rond maar het begin is er en daar ben ik al heel blij mee, jammer genoeg heb ik nu geen les meer want de bak van de vereniging staat blank dus dat is wel balen

banjertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 16:30

Weet iemand die mij les kan geven en die zelf een bak heeft of ergens een bak weet waar ik in mag lessen? in NH