Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

KiWiKo schreef:Ik denk dat jij je er dan te gespannen op focussed........... gewoon lekker rijden.
en als je pony verder goed aan het been is hoef je zeker geen spoortje te overwegen

Ieder paard heeft een andere hand nodig, een hardere of juist heel zachte hand. Je moet eerst zelf 'nageeflijk' worden vordat je paard dat wordt, want als dat niet zo is, kan hij nooit mooi nageeflijk lopen en naar beneden. Gaan trekken en gaan zagen moet je nooit doen, want dan komt het nooit meer goed. Ik zou gewoon goed gaan lessen, want bij 'aan de teugel lopen' komt heel wat meer bij te kijken dan dat hij met z'n hoofd naar beneden loopt. lhOveSs_siDj schreef:Ik had ergens gehoord dat sporen aan doen help, ik had het geprobeert en bij mij had het idd effect.!!
banjertje schreef:Hoi,
Ik rij een paardje wat erg moeilijk aan de teugel te rijden is.
Nou hebben wij geen bak waar wij in kunnen rijden. (moeten altijd buitenrit maken), maar wat nou het probleem is met een buitenrit dan lukt het wel en dan is ze ook veel ontspanner, maar als ik 1x per week les heb wel in een bak dan krijg je haar bijna niet aan de teugel.
Ze maakt zich erg sterk en lang en me vriendin rijd met haar wedstrijden en dan steekt ze haar hoofd hoog in de lucht en krijgt ze haar niet meer rond. Het is ook niet dat ze dressuur niet leuk, want dit vind ze wel leuk zolang ze niet rond hoeft te lopen.
Wat kan ik hier aan doen????
Alle oplossingen zijn welkom
lhOveSs_siDj schreef:Ik had ergens gehoord dat sporen aan doen help, ik had het geprobeert en bij mij had het idd effect.!!
paardjuh schreef:De mede verzorger heeft ook altijd sporen om.
Zij krijgt ze altijd aan de teugel.. maar die kent ze ook al 3/4 jaar. ik loop er net 4 weken ofzo :p Succes met de tips
Eerst moet je zorgen (bij een jong paard) dat het paard op 4 benen loopt en zichzelf en jou kan dragen. Zorg ook dat het paard aan het been is en fijn aan je hulpen staat (zonder sporen). Als een paard niet aan de hulpen staat kun je een paard al niet aan de teugel rijden. Rijd gewoon met normaal contact en lig niet te spelen met je handen. Zorg eerst dat je de basis goed onder de knie hebt. Maak overgangen, tempowisseling en rijd figuren. Vaak merk je dan al dat het paard losser wordt en voila hij zal gaan ontspannen en je hand gaan opzoeken. Wel is het zo dat als je het paard goed kent hij sneller je hand op kan gaan zoeken. Omdat je het paard beter aan zult voelen.