help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuMii

help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 12:54

Hallo, ik rijd sinds februari een paard voor een fokker. Het is een Gribaldi merrie van 4 jaar, toen ik begon in L1 ging t super altijd bij de eerste 3 en altijd winst. Toen werd ze deze zomer ziek en heeft ze 2,5 maand stilgestaan en aleen wat gestapt. Ze is weer beter en ben weer al een maand of drie bezig, het gaat echter voor geen meter meer en ik weet niet wat ik er ng aan moet doen...zit echt met tranen in mn ogen op die knol want krijg haar niet meer goed zoals het was.

Het is een ingewikkeld probleem want ik heb bijna alles geprobeerd voor mn gevoel. Waar t misgaat is dat ze erg zweeft dus ze heeft een ruime iets wat trage gang, ze is lang niet voorwaart genoeg (zeker voor mijn gevoel niet want mijn andere paarden zyn juist erg voorwaarts). Das punt een, ik drijf me kapot want als ik ff niet drijf valt ze gelijk stil, ze duwt dr hoofd eruit en vooral in wendingen komt ze tegen het bit in en met oefeningen net als wijken ook heel erg, ze loopt dwars door alles heen en spant zich in dr lijf waardoor ik ook niet lekker ontspannen kan doorzitten (punt twee) ook dus al met al een cream.
Met lessen schiet ik met haar niet veel op, op t moment want m'n instructeur vindt t wel steeds wat beter gaan. Rondjes rijden gaat ook wel ok met lichtrijden maar daar schiet ik ff niets mee op want rijd ook wedstrijden dus . Mensen zeggen ook dat t er helemaal niet zo verkeerd uitziet maar t voelt gewoon zo rot aan en rijdt ook steeeds minder punten. Wordt vooral op t niet genoeg voorwaarts afgerekend. Ook een moeilijk punt is dat de eigenaar zich er steeds mee bemoeit terwijl ie er niets van snapt, gisteren bijvoorbeeld rijdt ik lekker tempowisselingen en veel overgangen om er in laag tempo laag en rond te krygen om vervolgens weer voorwaart weg te rijden, komt ie uit de kantine dat ik er eens wat vaart achter moet zetten terwyl ze net lekker loskwam?

Heb afgelopen tijd wat wedstrijden afgezegd maar wil aankomend weekend weer knallen, iemand tips, maakt niet uit wat alles is welkom.....

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:59

Wat ik bijn mijn fjord deed was goed voorwaarts rijden maar zo langzaam mogelijk draven, na 2 dagen wist hij niet hoe hard hij moest lopen want dat was troch wel erg hard werken. Sinds dien is hij goed voorwaarts en naar voren te rijden. Ik weet natuurlijk niet of het bij jou ook zal helpen, maar misschien heb je er wat aan.

Betteke

Re: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:10

Als ik jou was zou ik het paard de tijd gunnen om rustig op te knappen. Je kan moeilijk verwachten dat ze na 2,5 maand stil te hebben gestaan ineens weer flitsend door de baan gaat.
Die wedstrijden zijn toch niet belangrijker dan het welzijn van je paard?

SuMii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 13:50

Hoi, lailapri dat ga ik cker doen ondanks t commentaar van de eigenaar want dit werkte gister wel goed op zich, vindt wedstrijden natuurlijk niet belangrijker maar ik weet dat ze t makkelijk kan en ze heeft niet 2,5 echt stilgestaan maar wel gestapt en licht gedraaft dus spieren zijn netjes bijgehouden en met lichtrijden gaat t dus allemaal wel lekker zelfs de oefeningen gaan dan wel redelijk goed dus ze kant wel.....

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:23

Misschien ben jij wel anders gaan doorzitten en heeft je paardje daar last van, omdat hij het wel kan wanneer je lichtrijd. Waarom moest ie stilstaan en is er al eens goed naar zijn rug gekeken?

SuMii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 09:52

Hoi ik heb astma en zeer dichte luchtwegen door overgevoelige allergiereacties dus zit soms wat gespannen om me goed vast te knijpen inderdaan maar zodra ik ontspannen ga zitten komt ze steeds meer terug. Ze had spierverzuring en soort pfeiffer daarom stond ze op rust maar ze is door DA weer helemaal nagekeken en op bloed getest en alles was erg ok...

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:09

Als jij een soort van pfeiffer zou hebben gehad, heb je ook minstens een half jaar nodig om weer op krachten te komen. Daarbij is het een jong paard. Maak je nou niet zo druk over het rond rijden en werk gewoon eerst weer aan die ontspanning in de rug. Pas als je die hebt kun je weer eens gaan denken aan tempowisselingen. Longeer het paard anders eens met een pessoatuig. Heb gewoon geduld. Zeker nu ook met die temperatuurswisselingen: dan hebben ze al hun energie ook nog nodig om lekker warm te blijven.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:47

Weet je zeker dat het paard niet meer ziek is? 4 jaar en sloom vind ik geen goede combi. Wel kan het zijn dat hij veel spier kwijt is na 2,5 maand stilstaan. Bevestigd was hij waarschijnlijk ook nog niet.
Voorwaarts is het allerbelangrijkst. De krul minder komt dan vanzelf we. Zorg dus dat hij eerst loopt voordat je aan de voorkant gaat rommelen. Als ze spieren kwijt is en dat lijkt me wel na een tijdje stilstaan dan is het logisch dat ze zich eruit drukt. Dat komt wel weer terug, longeer wat met een bijzetje. Maar als je rijdt moet je echt niet in een te langzaam tempo rijden. Anders trek je haar op de voorhand. laat haar er maar lekker een beetje met het hoofd eruit klimmen als ze dat nu nodig heeft, omdat ze haar spieren kwijt is. Geef het de tijd. Komt wel goed.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 00:26

Als het paard 2.5 maanden ziek is geweest en dat vergelijkbaar is met Pfeiffer zou ik toch een iets langere revalidatie in je gedachten houden.
Ze heeft wel gestapt en gedraafd maar niet zoals normaal, dus zal wat stijf zijn en wat vast zitten lijkt mij.

Daar komt bij dat het mij in de oren klinkt alsof je verwacht dat ze meteen weer terug is op haar oude niveau, wedstrijden starten en weer helemaal lekker lopen, zo snel gaat dat niet en ik snap dat het heel erg teleurstellend is als je paard dat zo goed liep opeens helemaal anders aanvoelt, dus ik val je er niet mee aan maar denk dat je maar gewoon in gedachten moet houden dat je een paard aan het beleren bent vanaf het begin, denk dat dat jou een hoop teleurstelling en frustraties bespaart.

Het is ook logisch dat jij denkt niet vooruit te komen, jij hebt het paard voor ze ziek was in gedachten, en jouw instructrice ziet dat het steeds beter gaat.
Maak je dus niet te druk en ga gewoon geduldig door, komt vast wel weer goed.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:41

Beetje geduld zou geen kwaad kunnen denk ik. Paard is nog jong en heeft toch een achterstand opgelopen.
Beetje karakter tonen hoor!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:03

Ga mee met voorgaand genoemde.. Vergeet even alles hoe het voorheen was en ga aan het werk met t paard alsof je nog nooit wedstrijden hebt gereden.

2,5 maand ´stilstaan´ is niet nix. En tijdens het stappen en draven heb je haar spieren wel beetje los gehouden, maar dat zijn toch andere spieren dan als je haar nu weer met oefeningen aan het werk zet.

Ook ik zou denken aan eerst weer goed voorwaarts en (schijn)overgangen aan het werk gaan, als ze de looplust dan weer heeft opgepakt weer verder met de puntjes op de i.

Liever wat meer tijd, dat je je paard weer goed met de basis hebt dan nu te overhaast willen zijn. Succes!!

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:25

Voor iedere week rust die een paard heeft gehad, moet je ongeveer een maand rekenen voordat ie weer op zn oude nivo terug kan zijn.

Je zegt dat ie een soort spierverzuring heeft gehad, was het een vorm van maandagziekte?? Meestal zijn de spieren daarna nooit weer helemaal OK. Of zal het een hele lange tijd duren om de spieren wwer goed in conditie te krijgen.
Een middel wat je paard wel wil helpen om m de spieren wat beter te laten herstellen na ziekte, tijd (box)rust, jonge slappe paarden ed. is Equitop Myoplast.
Dit is een eiwitconcentraat (met goeie bruikbare eiwitten voor je paard), dat het paard helpt bij een betere spieropbouw en afvoer van afvalastoffen. het zijn kleine zwarte korreltjes, die kun je gewoon door het voer mengen.
Het is verkrijgbaar bij de dierenarts, maar volgens mij ook bij de paardendrogist.

Dit spul werkt gewoon super!!! met een dag of 10-14 voel je al verbetering.

En... het is geen doping, maar gewoon puur natuur. (komt van zoetwateralgen)

SuMii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 16:26

Hoi, het was geen maandagziekte maar soort pfeiffer wat ze bij de merrietest heeft opgelopen in Deuren. Die zwarte korreltjes geven we ook inderdaad al, kregen we ook van de DA.

SuMii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 16:27

En het gaat sinds deze week al wat betr, het is waarschijnlijk gewoon volgens mn instructeur dat ze het doorzitten (te lang) gewoon nog niet goed aankan, dus wissel nu af en voer t met kleine stuukjes op, ben wel benieuwd wat dit in mn proef gaat doen as zaterdag

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:30

doe maar lekker rustige an peerd voelt zich misschien nog niet honderd punten.

Ik zou wel gaan starten, maar wel met het idee dat het helemaal niks kan worden, wellicht kom je zo weer in het ritme

succes

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 17:34

Ik zou het ook nog even rustig aan doen. Paard is best wel een periode ziek geweest. Kan wel helemaal beter zijn op het oog, maar misschien moet het lichaam nog net even wat mer herstellen om weer als voor heen te kunnen presteren. En blijf niet alleen in de bak, maar ga ook eens naar buiten, houdhet voor het paard ook leuk.....

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:38

Ik voel met je mee (ik heb ook wel eens de tranen in mijn ogen gehad)

Wat ik dan doe is terug naar de basis.
B.v. wijken in stap oefenen (hielp bij mij erg goed)
Als ze niet genoeg voorwaarts is en niet meteen reageert op je hulpen, een tikje met de zweep geven. Dat een paar keer, tot ze wel goed reageert. (hielp bij mij wederom ook goed)
Hopenlijk heb je er wat aan!

SuMii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:00

Hey! Nou weer gestart gister en ging lekker zoals hele wee, beetje relax de basis gereden en stapje voor stapje wat oefeningen...en ja hoor 4e vd 18 met 61% (156/166) dus ben weer optimitisch! Thanx voor de tips......

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:04

Gefeliciteerd!

SuMii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 09:36

Thanx!