Pony wil niet halthouden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ceent

Pony wil niet halthouden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 21:56

Hoi,
Sinds kort rijd ik 1 keer in de week een fjord die opnieuw beleerd wordt.
Zijn probleem is dat 'ie vaak het bit vasthoud, gaat trekken en zo onder je wegloopt. Ik probeer zo veel mogelijk zelf te ontspannen en absoluut niet terug te trekken, maar rustig door te vragen. De overgangen en tempowisselingen gaan goed (dan ontspant hij ook wel, gaat lekker kauwen op t bit en hij gaat nageeflijk lopen) , alleen hij wil niet halthouden. Ik probeer zo veel mogelijk; goed met zit opvangen, mijn been aangesloten houden, niet trekken maar rustig vragen, op een volte draaien, zelf goed ontspannen. Het lukt me niet! (op een heel enkele keer na en dan beloon ik m uiteraard ook)

Ik hoop dat jullie tips hebben waar ik wat mee kan!

JenniiY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 22:03

ik heb precies hetzelfde probleem met mijn paard... dat ie idd zn bit vast gaat houden, maar niet alleen tijdens halthouden... ook als ik m op de volte halve baan in de stelling zet enz. heel irritant...

ik probeer altijd gewoon in n hoek, in de stelling, aan de teugel, zwaar maken, rustig vragen, en t gaat de laatste tijd wel beter nu... maar kan beter haha

dus als iemand nog tips heeft... ook voor mij graag

Innaldo

Re: Pony wil niet halthouden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 22:58

Hhmm het zelfde probleem hiero met mijn paard.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 01:54

Iemand heeft mij eens de tip gegeven om niet te gaan zitten als je terug gaat naar stap, maar om te blijven licht rijden, steeds langzamer en kleiner.
Tot je in stap bent

Wij kregen die tip om de stap activer te houden en niet in 1 keer in elkaar te kakken, maar misschien dat het ook helpt bij dit probleem?

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:14

Ik zou hem van voren zoveel mogelijk los laten. lekker naar voren rijden en wat hij niet wil snapt oid eerst op de grond gaan oefenen. Moet hij echt stilstaan zet ik ze meestal tegen het hek in een hoek.

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:31

Wat je nu doet is eigenlijk goed. Overdreven belonen als hij het wel doet. En soms wil tegen het hek of in de hoek stil zetten ook wel helpen, maar het is eigenlijk niet helemaal de manier. Probeer een lichte ophouding te maken en terug te rijden op je zit (is ook een topic over hier op RT) Vooral rustig blijven, al is dat soms wel moeilijk! En als hij echt door het bit en alle hulpen heen gaat rennen zet je hem een keer op de volte die je langzaam gaat sluiten. Hou hem dan wel rechtop!

loes14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:54

je moet heel diep in je zadel gaan zitten en duidelijke hulpen geven
alsie stil moet staan zeg je gewoon hooo
en alsie stil staat heel erg belonen!
krijg je hem nou niet terug stuur je hem tegen een hek aan, je moet er veel mee gaan spelen

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:11

Wat ook wil helpen, is alsie halt houdt, echt heeeel kort halt te houden, dus echt maar 2 sec. En dan goed belonen natuurlijk. En dit dan telkens langer uitbreiden

Want vaak willen sommige paarden helemaal geen 30 seconden stil staan, worden ze ongeduldig, en snappen ze niet wat ze daar nou mee moeten..

Hoopt dat dit helpt

Ceent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 20:03

Bedankt voor alle reacties!!
Morgen rijd ik weer en ik ga een aantal dingetjes proberen!! Jullie horen het nog!

Boelles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 20:14

Misschien eerst aan de hand leren wat "ho" is en dan op zadel ook tegen hem zeggen, maar ook gewoon met de teugels en dan telkens minder vaak "ho" zeggen. En na een tijd geen "ho" meer zeggen.

Ceent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 18:50

Nou ik heb vandaag weer gereden en ben nu dik tevreden!

Ik heb vooral heel goed op mijn zit gelet, dat ik zo diep mogelijk ging zitten, daarna mijn handen sluiten en weerstand geven. Direct als hij stilstond ontspannen en belonen! Dat werkte echt perfect, op een aantal keren na geen problemen gehad!!

Maar dus echt een tip: je zit; zo diep en zwaar mogelijk!!!

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:54

Gelukkig dat het goed gegaan is, anders zou je het evt ook eerst naast de hand kunnen doen, dus lopen en hem gewoon af en toe halt laten houden op ho. Na een aantal keer hebben ze echt wel door wat het betekent en zou je onder het zadel ook ho kunnen gebruiken. Verder inderdaad als ie stil staat gelijk loslaten en ontspannen.