Paard doet met wijken hoofd omhoog

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn

Paard doet met wijken hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 21:41

Hoi,

mijn verzorgpaard (quarter horse) doet met wijken in draf zijn hoofd omhoog en gaat dan heel raar staan "huppelen"...
In stap en in galop is er niks aan de hand, dan blijft hij gewoon nageeflijk lopen en wijkt hij ook gewoon.

Maar in draf doet hij dus zoals ik al zei zijn hoofd omhoog...
Heeft iemand hier een oplossing voor??

Sjel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:42

Dan loopt hij dus niet aan jouw buitenteugel. Zorg er eerst een voor dat hij voor je been opzij wilt en aan jou buitenteugel accepteerd.

Mandarijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 21:45

in stap en galop doet hij het wel gewoon, en met gewoon draven en figuren ook...

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:48

Komt dat huppelen doordat hij zijn activiteit verliest??

Ik heb op dit moment hetzelfde probleem met mijn paard. We zijn nog aan het zoeken naar een oplossing. Buitenteugel er meer aan helpt bij mij niet. Maar minder stelling nemen wel.
Ik moet nu ook zig-zag gaan wijken. Dus naar links een paar passen en dan naar rechts. En dan blijft hij die paar passen wel goed nageeflijk.

Ik volg dit topic even mee. En als ik nog goede raad krijg in de les, dan laat ik het weten!

Mandarijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 21:52

Dat zigzag wijken ga ik ook een keer proberen, misschien dat ie dat wel goed oppakt

Dat "huppelen" komt denk ik wel daardoor ja...ik kan dan net zoveel drijven als ik wil (tik geven helpt ook niet dan) maar hij gaat dan gewoon op zn plaats staan springen (niet letterlijk )

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 22:04

Dan zou ik op dat moment stoppen met wijken en vooruit rijden (middendraf). Voorwaarts blijven is de belangrijkste voorwaarde. Van daaruit kun je weer nageeflijk rijden. Probeer toch om in het wijken te schakelen. Ik weet dat het moeilijk is, maar wel goed voor je paard om te doen. Je kunt ook b.v. beginnen in stap te wijken en dan aandraven en dan steeds actiever gaan draven. Maar zoals ik al zei: dat is niet zomaar 1-2-3 aangeleerd.

Het zig-zag wijken kun je proberen. Maar probeer wel de activiteit erin te houden. Want anders sta je waarschijnlijk stil.

Maar ik zou eerst beginnen met schakelen in het wijken. Ik denk dat het probleem erin zit dat hij niet actief genoeg is. Je kunt hem dan ook niet meer naar je hand rijden.
En als hij dan op de plaats gaat huppelen, dan schop je em vooruit. Dan maar geen wijken. Hij moet blijven reageren op je voorwaartse hulp.

Mandarijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 23:06

Oké...
Maar kan ik wijken in stap en in galop wel doen dan? Dat doet hij namelijk wel gewoon goed...

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:14

Van mijn part wel Maar je moet ook gewoon wijken in draf hoor. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.

Misschien dat je dit stukje niet snapt, heb het namelijk ook niet helemaal goed omschreven:
Vonnie84 schreef:
Je kunt ook b.v. beginnen in stap te wijken en dan aandraven en dan steeds actiever gaan draven. Maar zoals ik al zei: dat is niet zomaar 1-2-3 aangeleerd.

Ik bedoelde, dat je in stap gaat wijken en dan al wijkende aan draaft en dus door blijft wijken in draf.