Tips, adviezen en commentaar gevraagd! (foto)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Tips, adviezen en commentaar gevraagd! (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 17:53

de titel zegt het al, ik wil graag commentaar op mijn rijstijl en die van mijn paard Faram naar aanleiding van deze foto. ik heb helaas niet meer foto's op dit moment, maar hoop die ook nog te kunnen plaatsen.

met commentaar bedoel ik niet opmerkingen zoals:
'het ziet er niet uit'
'het kan veel beter'
enz. de opmerking op zich vind ik prima, maar graag de reden erbij en advies! zoals je ziet kan onze dressuur nog veel beter, en dat wil ik dan ook graag leren. mijn paard is nu 7 jaar, deze foto is van een jaar geleden, we waren net met dressuur begonnen (voornamelijk western gereden, ook nu nog, maar ik wil ook weer verder met dressuur).

natuurlijk is het ook leuk om te horen wat jullie vinden van Faram zelf . ik vind het zelf best een mooie foto, hij ziet er goed uit en de achtergrond is mooi. jammer van mijn kleding (en het zadel... er moet nog een keer een mooi dressuurzadel komen, heb nu alleen western)

dus: fire away zou ik zeggen! (mijn eigen mening geef ik wel als ik wat heb om op te reageren, als ik alles hier al neerzet is het minder leuk!)

Afbeelding

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:56

Je moet je benen wat meer naar achterenleggen en je tenen naar binnen draaien, nu steken ze een beetje af.
Verder zou je je handen niet zo ver naar voren moeten houden, maar ze wat meer naar je toe nemen,
zodat je ook een mooie knik in je ellebogen krijgt.
Verder natuurlijk recht op kijken
Verder heb ik geen commentaar, leuk paardje
Hoe groot is ze?

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 17:59

dank je, lekker snelle reactie! ja mijn benen, idd. heeft ook te maken met de western achtergrond, daar hou ik ze meer af. HAHA ja ik kijk nou eenmaal graag naar zo'n lekker mannetje! doe ik echt teveel... Faram is ongeveer 1,50.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:19

Een foto blijft een moment opname en veel valt daar natuurlijk niet over te zeggen. Leuk paardje!
Probeer je tenen wat meer naar binnen te draaien en je handen iets verder terug te nemen, zonder daarbij je teugels ook korter te maken, je hebt nu nl een mooi contact-teugeltje.
Altijd verwaand op je paard zitten, dus rug recht en kin omhoog....
Veel plezier nog jullie zijn een leuk stel!

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:29

ik ga mee met kwadraatje!! verder wil ik even zeggen dat je een heel gaaf paardje onder je kont hebt!!

beppe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:30

Hallo leuke pony maar heb je niet een foto hoe je er nu op zit en hoe ze nu loopt ik denk dat je daar meer aan hebt dan aan hoe je vorig jaar op zat.doei beppe

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:31

hij mag van mij een stuk actiever van achteren, lijkt mij te hangen in je handen tenen !!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:44

dacht hetzelfde als Kiwiko

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:47

hou je buitenteugel er goed aan ( goed op maat dus), en probeer je binnenhand te ontspannen ( beetje losser geven) kijk of ze op die manier in combinatie met been je hand een beetje wil opzoeken. ze hangt voor mijn gevoel een beetje op je hand. ( maar kan ik mis hebben hoor)

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:52

Wat Kiwiko ook zegt, het lijkt alsof hij hangt op je hand. Hij loopt op deze foto mijns inziens teveel op de voorhand. Probeer hem meer van achteren naar voren te rijden zodat hij van voren wat meer omhoog komt.

merrieveulen

Re: Tips, adviezen en commentaar gevraagd! (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 00:12

dat hangen op de handen klopt, dat deed hij heel gauw. ik rij op dit moment alleen maar western, dus krijgt hij geen 'steun' meer van de teugel. hij loopt dan beter voorwaarts en meer op zijn eigen benen zeg maar.
ook heb ik een ander bit, hij loopt op de foto op enkel gebroken, maar het bleek dat hem dat niet fijn zit, omdat zijn onderkaak naar verhouding tot de bovenkaak erg smal is. ik rij hem nu met een ongebroken bit, hij vindt deze fijner. hij heeft ook erge last gehad van headshaking, dat is met dit bit een stuk minder gelukkig.

hij is idd erg op de voorhand. het is wel beter geweest, maar ivm de headshaking heeft hij een tijd stilgestaan en rustig aangedaan waardoor mijn vers opgebouwde training er weer behoorlijk uit is. heeft iemand tips hoe ik hem beter van achter naar voren kan rijden?

Kris25 schreef:
Een foto blijft een moment opname en veel valt daar natuurlijk niet over te zeggen. Leuk paardje!
Probeer je tenen wat meer naar binnen te draaien en je handen iets verder terug te nemen, zonder daarbij je teugels ook korter te maken, je hebt nu nl een mooi contact-teugeltje.
Altijd verwaand op je paard zitten, dus rug recht en kin omhoog....

in de bak heb ik erg de neiging om naar hem te kijken, omdat ik wil zien hoe hij beweegt, denk ik... met buitenritten kijk ik meer naar voren en hou ik mijn hoofd beter omhoog. bij de kwalificatie voor de opleiding die ik wou gaan doen was dat ook al een puntje van commentaar, dus ik moet er idd meer aan werken.

FuRyoMaRLoeS schreef:
ik ga mee met kwadraatje!! verder wil ik even zeggen dat je een heel gaaf paardje onder je kont hebt!!

dank je! hij is lekker uniek, echt een paardje met karakter, en een tof uiterlijk op de koop toe! ik ben dan ook echt trots op hem. als ik nou wat beter dressuur leer rijden, is hij straks ook nog trots op mij!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 00:18

Dit hoort eigenlijk bij HAW..

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 00:25

Kris25 schreef:

daar wou ik nog even op reageren, wij zijn ZEKER een leuk stel ! niet arro bedoeld, maar ik zag hem voor het eerst toen hij twee uur oud was, ik bereed zijn moeder altijd. op de leeftijd van 5 maanden heb ik hem gekocht. we zijn altijd samen geweest, en ik hou heel veel van hem. goede reden om hem goed te willen rijden toch? er is voor ons allebei nog zat te leren! iedereen in ieder geval bedankt voor het leuke commentaar en de tips, ik ga er zeker wat mee doen!

[edit] WIJ gaan er zeker wat mee doen...

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 00:38

Je moet hem proberen naar je hand toe te rijden, op die manier zal hij zich gaan oprichten. Veel overgangen rijden, met de basis beginnen, dus als eerst de stap en de draf voor elkaar hebben en dan pas overgaan naar de galop. Heb je op den duur profijt van.

Tactmatig drijven, linker schouder naar voren, linkerkuitdruk, rechter schouder naar voren, rechterkuit. Desnoods zet je iemand in de bak die links, rechts etc. etc. voor je zegt zodat jij je op je houding kunt concentreren.

Goed op je zitbeen knobbels zitten, dan zit je midden boven je paard, je hakken vanuit je knie laten zakken. Dus knieen laten zakken, en het is een stuk gemakkelijk om je hakken laag te houden en je tenen naar binnen.

Probeer er op te letten dat het tempo door jou bepaald wordt. De meeste paarden worden loperig, als je de achterhand aan het werk zet, om zo onder het werk uit te komen.

Maar ja, ik kan het allemaal in theorie wel mooi vertellen, ik weet dat het in praktijk tegenvalt.

Goed les nemen is een hele belangrijke basis. Ik kan je eventueel een pm sturen voor een goede instructrice. Ze wil maximaal aan twee mensen tegelijk les geven in een kleine bak, in een grote bak soms aan drie. Kosten worden dan p.p. lager.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 00:39

off topic: gelukt met vlas?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 00:56

Eerlijk gezegd vind ik het heel dapper om zo om commentaar te vragen!!

het is natuurlijk maar een foto, en in alle bescheidenheid een paar opmerkingen:
het ziet er in ieder geval ontspannen uit, dat is een goede uitgangspositie.

Het lijkt erop, shoot me if I'm wrong, dat ze erg op de voorhand loopt. Ze loopt op, bijna achter de loodlijn zonder dat er sprake is van enige verzameling. Ze moet wat meer in elkaar gereden worden, de achterhand moet er meer onder, zoals mijn instructeur zegt: streng van achteren, vriendelijk van voren! Veel tempowisselingen en overgangen rijden.

@tienus63 ik ben geen voorstander van tactmatig drijven. Een paard moet standaard doorlopen, met drijven moet je een doel hebben, hoe klein dan ook. Volgens mij stomp je ze af met stomweg elke pas drijven. maar da's off-topic natuurlijk.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 00:57

o ja, was ik vergeten, leuk paard! Heeft hij een maanoog?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 00:59

tienus63 schreef:
Je moet hem proberen naar je hand toe te rijden, op die manier zal hij zich gaan oprichten. Veel overgangen rijden, met de basis beginnen, dus als eerst de stap en de draf voor elkaar hebben en dan pas overgaan naar de galop. Heb je op den duur profijt van.

Tactmatig drijven, linker schouder naar voren, linkerkuitdruk, rechter schouder naar voren, rechterkuit. Desnoods zet je iemand in de bak die links, rechts etc. etc. voor je zegt zodat jij je op je houding kunt concentreren.

Goed op je zitbeen knobbels zitten, dan zit je midden boven je paard, je hakken vanuit je knie laten zakken. Dus knieen laten zakken, en het is een stuk gemakkelijk om je hakken laag te houden en je tenen naar binnen.

Probeer er op te letten dat het tempo door jou bepaald wordt. De meeste paarden worden loperig, als je de achterhand aan het werk zet, om zo onder het werk uit te komen.

Maar ja, ik kan het allemaal in theorie wel mooi vertellen, ik weet dat het in praktijk tegenvalt.

Goed les nemen is een hele belangrijke basis. Ik kan je eventueel een pm sturen voor een goede instructrice. Ze wil maximaal aan twee mensen tegelijk les geven in een kleine bak, in een grote bak soms aan drie. Kosten worden dan p.p. lager.

poeh poeh! nou , de komende weken kunnen we weer vooruit! ik krijg op het moment geen les, er moet nog een dress. zadel komen, met western wil dat echt niet. jammer genoeg hab ik mijn dressuurzadel verkocht (niet die op de foto hoor!), beetje dom wel... ik wil wel graag weer les nemen, alleen ik kan maar niemand vinden. er is er bij ons in de buurt één, maar die laat het paard alles met de rug doen, waardoor een buurpaard van ons bij de fysio belandde. ze geeft ook een meisje les dat ik ken, nou die rijdt zo mogelijk nog slechter dan ik, terwijl ze toch al 100X zoveel les heeft gehad. die instructrice wil ik dus zowiezo niet. PM is dus welkom!

@ tienus63: nog niet, ik maak eerst het stro en zaagsel op, maar misschien dat ik voor die tijd erin slaag alvast eens uit te proberen. ik moet alleen wel iemand vinden die erheen wil rijden. ik heb ze nog niet gebeld...

Ja hij heeft een maanoog, één van de redenen dat hij van mij is geworden, fokker vond hem gewoon té lelijk (sukkel)

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 01:03

@beantsje:

Je moet idd niet bij iedere pas lopen de bonken of te drukken, maar je moet je kuit klaar hebben liggen op het moment dat jij al aan voelt komen dat hij impuls gaat verliezen. Als je paard scherp aan het been is, werkt het op deze manier. Ik heb het even heel zwart wit uitgelegd, op papier kan ik het even niet anders uitleggen.
Je moet het gevoel krijgen dat het paard je uit het zadel gaat drukken of denken dat hij wil gaan mesten onder het rijden. Als je dit voelt gebruikt het paard de achterhand en de rug. Het is grotendeels een kwestie van timing en gevoel. Daarom is goede instructie de basis.

En ze heeft een heel leuk paard en ik denk ook wel perspectief en potentie.

@merrieveulen pm komt eraan.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 01:10

beantsje schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het heel dapper om zo om commentaar te vragen!!

het is natuurlijk maar een foto, en in alle bescheidenheid een paar opmerkingen:
het ziet er in ieder geval ontspannen uit, dat is een goede uitgangspositie.

Het lijkt erop, shoot me if I'm wrong, dat ze erg op de voorhand loopt. Ze loopt op, bijna achter de loodlijn zonder dat er sprake is van enige verzameling. Ze moet wat meer in elkaar gereden worden, de achterhand moet er meer onder, zoals mijn instructeur zegt: streng van achteren, vriendelijk van voren! Veel tempowisselingen en overgangen rijden.

@tienus63 ik ben geen voorstander van tactmatig drijven. Een paard moet standaard doorlopen, met drijven moet je een doel hebben, hoe klein dan ook. Volgens mij stomp je ze af met stomweg elke pas drijven. maar da's off-topic natuurlijk.

hij loopt idd erg op de voorhand. zijn achterhand werkt niet mee, hij loopt ook erg kort, vooral achter. strekken kost hem ook veel moeite, maar het is me weleens gelukt, dus hij kan het wel. ik denk dat ik gewoon beter moet rijden , dan komt het er bij hem ook wel uit. mijn vorige instructrice, de een ruitersportzaak heeft en rond de 65 jaar is, en haar hele leven met paarden heeft gewerkt én op hoog niveau dressuur heeft gereden, is er een keer opgestapt, en bij haar deed hij het meteen veel beter. ik gebruik haar tips nog steeds, maar ik merk dat ik niet alles heb onthouden en me soms te erg vastbijt in wat ik nog wel weet. daardoor gebruik ik niet alles wat ze heeft gezegd. het is jammer dat ik geen les meer van haar krijg, want het ging toen echt vooruit!

tactmatig drijven vind ik zelf niet echt prettig, ik rij nu vooral western, dus dat is benen weg, teugels weg! als hij op het goede tempo loopt, drijf ik niet meer. als hij terugvalt, dan wel weer.
ik wil het dressuren graag weer op gaan pakken, maar er zit ook nog extra vertraging in door de headshaking. ik heb nu contact met iemand die hierbij misschien kan helpen. voorlopig doen we het dus nog rustig aan, we rijden veel buiten (hij heeft er dan geen last van). niet denken dat het dan ook geen zin heeft om tips te geven hoor, want ook tijdens buitenritten trainen we nog, dus er zijn genoeg dingen gezegd hier die ik wel alvast kan gaan oefenen!

@ tienus: hij is idd niet echt scherp aan het been, ik gebruik mijn benen nu erg weinig, omdat hij bijna alles op de stem doet. als hij een keer niet luistert, en ik geef wel been bij het afwenden, dan luistert hij niet zo goed. hoe kan ik hem scherper aan het been maken zonder sporen te gebuiken? staan er op de foto wel op, maar hij is nu zo'n tijd niet getraind dat ik ze niet wil gebruiken, ten tijde van deze foto was hij volop in training...

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 01:21

Mijn 3 jr is ook nog niet super scherp aan het been, haar rijdt ook met kuithulp, stemhulp en als ze niet reageert kleine aanraking met zweepje. Vaak hoef ik dat maar 1x te doen en ze weet al weer wat de bedoeling is. Beloning is bij ieder paard belangrijk, op die manier vinden ze het ook leuk wat ze doen.

Ik heb zelf ook een paar jaar western gereden met mijn en andere quarters/ paints. De eeuwige strijd tussen de engelse en western ruiter begrijp ik sindsdien helemaal niet meer; iedere ruiter wil een gehoorzaam paard, die scherp aan de hulpen staat, op eigen benen en twee teugels loopt. De western ruiter laat optisch de verbinding los, door de bouw van een western zadel is het been ook makkelijker van het paard, maar een goede westernruiter zit net zo recht op zijn paard als een goede engelse ruiter.
Een goede engelse ruiter geeft net zo min continue hulpen. Hij houdt verbinding van voren, zonder druk op het moment dat het paard daar is, waar hij moet lopen, de kuit begeleidt het paard en is meteen terplaatse als dat moet.
De westernruiter rijdt met grotere sporen dan de engelse ruiter omdat de afstand tussen paard en ruiter veel groter is.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 04:35

Je bent zeer vriendelijk en voorzichtig, volgens mij in t dagelijks leven ook!

Ga zo door maar je mag m ook best eens bij elkaar rijden, van achter naar voren dus, en lekker diep en rond.
Is juist beter voor zijn lijf en rug!

Mijn complimenten verder!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 23:11

daarom wil ik ook beter leren rijden. ik kan heel goed met mijn paarden overweg, ze doen alles voor me. maar ik wil niet dat hij met 15 jaar versleten is omdat ik hem verkeerd bereden heb.

@tienus, ik ben het helemaal met je eens! ik begrijp die kloof tussen westernruiters en Engelse ruiters ook niet helemaal. ik doe het gewoon lekker allebei. zoalng ik en mijn paard er maar lol in hebben. en het is ook leuk voor de afwisseling, geen paard vindt het leuk om elke dag exact hetzelfde te doen.

@ Natasha: bedankt!