Hoe moet het nou???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Hoe moet het nou???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 22:43

Ik heb vanaf dag 1 op mijn manege geleerd dat ik veel met mijn benen moet sturen, een pony of paard vind het niet leuk als je in zijn mond gaat sjorren..

Nu zat ik vandaag in de les op Bruno, een al wat ouder braver manegepaard, maar die er een grondige hekel aan heeft om op de hoefslag te lopen..

Ik was dus bezig hem op de hoefslag te rkijgen met mijn beenhulpen en zweepje, amar hij liep er telkens gewoon doorheen. Toen zei mijn instructrice dat ik hem dan maar op de hoefslag moest krijgen door de teugels meer te gebruiken, nou ik grbuikte ze dus meer, maar niet op een hardhandige manier, nog liep Bruno erdoorheen. Dus ze zei trek hem dna op de hoefslag, ze begon tegen me te schreeuwen e.d. en nou ja daar raakte ik zo van slag door dat ik het toch maar deed, ik trok hem dus de hoefslag op... Maar ik voel me nu dus schuldig, nu leert hij het dus nooit, hij loopt vaak in privelessen en die beginners trekken hem dus ook de hoefslag op....

Maar nu een nog groter probleem, ik ga binnenkort pas de deux rijden, op Bruno... en als ik dan weet het probleem krijg dat hij niet op de hoefslag wil, dan verpest ik mijn hele proefe n dan verpest ik eht dus ook voor mij vriendin die samen met mij rijd..

Ik ga eerdaags dus een keertje vrijrijden om te zien hoe het gaat, om te oefenen en om aan dat hoefslag probleem te werken en een manier te vinden hoe ik hem makkelijk op de hoefslag krijg, zonder te trekken...

wie heeft hier ervaring mee? Geef me asjeblieft tips!

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 22:46

je mag je buitenhand er wel bijhebben, maar je binnenhand moet ontspannen zijn. Het is niet heel erg als je hem een keer naar de hoefslag trekt. Anders blijft ie jou in de maling nemen. Gewoon luisteren naar je instructrice, zij zal het wel weten toch

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 22:50

Paarrijden doe je met hulpen. Die hulpen geef je met je:
- zit (gewicht)
- stem
- teugels
- benen
(- zweep
- spoor.)

Het is een samenspel van iig de bovenste 4. Het belangrijkste zijn je zit en benen. Als daar alles goed zit, kun je vooraan (met je teugels) beginnen.

Dat je paard niet in de hoefslag wilde. Ik kan het niet zien vanaf hier, maar hij had idd op je been moeten reageren. Maar je instructrice wilde denk ik dat je hem met je teugels erin stuurde. Ik vind het heel moeilijk om te zeggen hoe het gegaan is. Persoonlijk zou ik het met mijn binnenbeen en buitenteugel oplossen (eigelijk een soort wijken).
Als hij niet reageert op mijn binnenbeen: een keer een schop geven met mijn binnenbeen, desnoods een tik erachteraan. Todat hij reageert.

Suuskipje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 01:09

hele goede tip Vonnie84, want ja ik kon wel bijven duwen, want schoppen dat vind ik eigelijk ook niet oke... maar 1 keer ene goede schop zal wel geen kwaad kunnen, niet dat ie opeens wegvliegt ofzo... ga er zeker met hem op oefenen

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 02:06

Een schop geven is echt niet zielig hoor. Kijk maar eens wat voor klappen paarden elkaar geven. Daar is jou schopje niets bij. Het is zielig als jij een uur lang moet blijven duwen. Want daar worden jij en je paard niet beter van. Je paard zal dan namelijk niet meer reageren op je been (op den duur). Consequentie is voor paarden erg belangrijk. Ze moeten weten waar ze aan toe zijn. Ze hebben een duidelijke leider nodig. En als ze die niet krijgen, dan nemen ze zelf wel de taak op zich.
Maar nu is consequentie wel moeilijk, aangezien het een manegepaard betreft. Het ene uur dit, het andere uur dat.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:15

Ik ben het echt helemaal met Vonnie84 eens. Een schop is echt niet zielig hoor! Hij kan makkelijk op de hoefslag lopen.. Maar.. ik denk dat er wel wat verwarring optreed bij het paardje, omdat hij door iedereen anders naar de hoefslag gereden word. Ik zou hem net als Vonnie84 zegt rijden naar de hoefslag..

Sily

Re: Hoe moet het nou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:07

Ik ben het met Vonnie eens, als jij netjes vraagt of hij de hoefslag op wilt gaan moet je toch ergens een grens trekken en even laten zien dat er wel gereageerd dient te worden.

Zelfde heeft je instructrice ws in haar hoofd gehad alleen zij lostte het op met 1 keer even goed terug trekken naar de hoefslag, ben persoonlijk meer fan van 1 keer een schopje of een tikje achter je been omdat dat immers het lichaamsdeel is waar die op hoort te reageren.

Succes