lastige gangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loutjuh

lastige gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 15:17

ik ben erg benieuwd wat jullie de lastigste/moeilijkste gang vinden van jullie paard? en wat doen jullie hieraan om dit te verbeteren?

Op het moment heb ik het meest moeite met de stap (terwijl dit altijd de makkelijktse gang lijkt).

dit vind ik omdat het hierbij lastig is haar bij elkaar te rijden zonder dat ze meer druk op de ene teugel aan neemt dan op de ander en zonder achter de teugel te gaan lopen. Daarnaast gaat mijn paard snel aandraven als het haar te moeilijk word.

Wat ik hieraan doe is, niet veel als ik begin met rijden dan zorg ik dat ze even goed naar mijn zithulpen luistert zodat ik haar makkelijker kan corrigeren als ze wil aandraven. En verder probeer ik de stap zoveel mogelijk te laten voor wat het is en ga ik verder met de draf en galop. zodat ze wat soepelere wordt in der lijf en ze wat meer kracht krijgt.

en jullie?

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:22

Ik denk dat stap de lastigste gang is om iets aan te verbeteren. Mijn paard stapt makkelijk en tactmatig, dus ik vind het heel fijn om hem daar fijn aan elkaar te zetten en los te maken voor ik ga draven. Wat ik bij Tjalko het lastigst vind, veschilt enorm. Vaak is het de rechtergalop die moeilijk is, maar dat kan dus binnen een week ook de linker of juist rechterdraf zijn. Ach, dat houdt het leuk!

shine_miesj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:46

mijn pony is erg sloom! niet dat hij dat zo moelijk gang vind maar ik vind het moeilijk om hem de hele tijd voorwaarts te laten stappen! en verder vind ik het lastig dat als ik hem terug neem van draf naar stap dat hij dan als het waren gelijk stil staat! (en dan pas verder loopt!!) maar mijn instuctrise zegt gewoon been er aan houden dat gaat dan ook gelijk een stuk beter!!!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:51

Stap is een hele moeilijke gang. Je paard van achteruit takmatig en dan ook nog eens in een juiste aanleuning te laten komen is niet makkelijk. In draf en galop vindt ik dat veel makkelijker. Vooral met jonge paarden.

miek140

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:05

Ik heb de meeste moeite in galop. De eerste drie passen gaan prima, maar daarna valt ze gigantisch uit elkaar, wordt ze 5 meter lang en valt ze terug in draf.
In stap valt ze een beetje stil heb ik vaak. Tenzij we erg hard aan het werk zijn, dan wordt ze opgefokt, maar das ook niet echt de bedoeling

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:07

euhhhh, telgang...

de juiste houding, het in de telgang "leggen" en zorgen dat je genoeg vaart maakt....
bovendien moet je zorgen dat je de "echte" telgang krijgt, dus volledig lateraal.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 11:20

Ludora schreef:
Stap is een hele moeilijke gang. Je paard van achteruit takmatig en dan ook nog eens in een juiste aanleuning te laten komen is niet makkelijk. In draf en galop vindt ik dat veel makkelijker. Vooral met jonge paarden.

dat heb ik dus precies het zelfde. maar ja zoals ik het al zei, ik probeer hier niet te veel aan te doen en de ontspanning er in te houden. Toch is het wel typisch dat de stap zo lastig is.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:50

Ja, ik ook de stap. Er heeft ooit iemand op mijn paard een tijd gezeten (omdat ik ook nog een pony had, die intensief bereden moest worden) en die heeft dus nooit met haar gestapt, altijd meteen draven. Ze is nog erg jong, dus haar stap was helemaal verpest, ze kon helemaal niet meer normaal stappen, heel kort en snel. Nu, 5 maand later heb ik eindelijk haar weer normaal leren stappen en loopt ze wel 30 cm over. Het bij elkaar rijden vind ze nog erg moeilijk. Maar dat komt wel

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:54

Ik had altijd wat moeite met een ontspannen draf rijden, omdat ik een hete pony had en tegen de hand. Maar na een tijdje ging het beter. Met stap en galop was er niks aan de hand.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:12

De stap vind ik momenteel het moeilijkst. Mijn paard heeft de neiging om dan wat meer te gaan hangen op mijn handen. Verder stapt hij uit zichzelf heel ruim en moet dat nu wat meer gaan controleren. De takt is niet altijd zuiver en de aanleuning moet nog beter. Veel oefenen dus.
@Liezel1: Telgang wil je juist niet in de stap hebben!!! Een zuivere 4takt is wat ze willen zien.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:04

De galop.
De stap en draf gaan wel echt goed, maar de galop neemt ie op de een of andere manier niet mee. Ook komt het wel door de wei waarop ik rijdt, die is te hard/glad, waardoor ik de galop ook niet kan oefenen.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:54

karijn schreef:
De stap vind ik momenteel het moeilijkst. Mijn paard heeft de neiging om dan wat meer te gaan hangen op mijn handen. Verder stapt hij uit zichzelf heel ruim en moet dat nu wat meer gaan controleren. De takt is niet altijd zuiver en de aanleuning moet nog beter. Veel oefenen dus.
@Liezel1: Telgang wil je juist niet in de stap hebben!!! Een zuivere 4takt is wat ze willen zien.

Telgang willen ze juist heel graag zien bij ijslanders!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:06

Ja, bij ijslanders wel.