extreem sterk op links

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ancksunamun

extreem sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 00:06

Mijn paard is heel erg sterk aan de linkerkant. Hoe meer ik hem er links doorheen probeer te rijden, hoe meer last ik van mn linkerarm krijg. Ik ben regelmatig een heel uur bezig geweest met voltes, openen en sluiten, slangevoltes, stelling etc. aan de linkerkant, maar hij wil niet meegeven. Mijn instructrice heeft me geadviseerd om hem juist op rechts te rijden en met links alleen contact te houden. Dat doe ik nu meestal, maar hij blijft even sterk en vast op links, dus vooral op rechts rijden lost daaraan niks op lijkt me. Hebben jullie nog tips om hem losser te krijgen op links? Het is een 7 jarige ruin (brandenburger).

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 00:08

het kan goed zijn dat jij dan juist vasthoud... anders kan jij geen last van je arm krijgen
een manier is om op de rechterkant in contrastelling te rijden

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:41

Ook het paard dat ik rijd heeft daar last van, links extreem sterk en ze heeft dan ook altijd bij voorkeur de stelling naar links. Een kwestie van zelf die linkerteugel ontspannen en loslaten (O zo moeilijk, maar als jij daar niet aan gaat zitten kan je paard daar ook niet sterk op worden).

Waarschijnlijk kun je je paard nu niet goed op twee teugels met evenveel druk rijden. Merk je dat misschien zelf ook tijdens overgangen terug bijvoorbeeld?

Oplossing is je paard goed aan het been te zetten en probeer daarbij je paard ook meer op twee teugels te rijden (dus goed rechts erbij).

Probeer dus ook juist die rechterhand mee te nemen, oneindig op links oefenen leidt nergens naar. Je wil beide handen even sterk krijgen namelijk. En inderdaad, wissel eens af met contrastelling en dergelijke. Goed oefenen en je instructrice heeft wel gelijk hoor, dat je op de rechterhand ook goed aan het werk moet volgens mij. Kan alleen zelf niet uitleggen waarom. Misschien dat iemand anders dat wel goed kan doen?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:27

zoals gezegd. hoogst waarschijnlijk pakt je paard juist op rechts niet aan. Hij accepteerd het bit daar niet. neem aan die kant zoveel druk op als je doet aan de linker kant. Je paardje moet waarschijnlijk zijn linker kant sterker maken.

Als jou paard naar buiten valt op het moment dat je je binnenteugel maar een fractie loslaat dan heb je blijkbaar op die teugel teveel druk. En pakt hij het bit niet goed aan aan de andere kant. Het is, vanuit de basis gezien, de bedoeling dat je paard je hand opzoekt. als je dan alleen je rechter hand zou spannen dan moet hij daar druk op nemen. (tje wat moeilijk uitleggen zeg) daardoor zou hij dus niet naar rechts moeten vallen!!! maar recht moeten blijven. het gaat dus allemaal om rechtrichten. alstijd in welke oefening dan ook op beide teugels evenveel druk.

Als jij de druk overneemt op rechts en je laat niet los tot ze naageeft dan gaat ze hoogst waarschijnlijk inkrullen naar rechts en rondjes draaien. op dat moment moet je haar zo voorwaarts rijden dat ze er wel uit moet. geef een onverwacht tikje net achter je kuit. reageerd ze daar niet op geef de tik dan wat harder. Als je het goed doet gaat ze er dan vanzelf een keer uit en loopt ze recht weg op je rechterteugel. Op dat moment accepteerd ze de druk op die teugel.

Ik weet niet op welk niveau je rijd want dit is echt helemaal niet makkelijk en je moet het alleen doen als je het echt begrijpt en het liefst onder begeleiding.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:37

ik kan het natuurlijk van hieraf niet zien, maar als ze zo extreem sterk zijn als je zegt en je hebt al geprobeerd juist niet te veel op de linkerkant en aan de linkerhand te zitten, zou je misschien toch eens moeten kijken of een lichamelijk probleem de oorzaak is. Daar kun je niet (altijd) tegenaan rijden hoor. Misschien de Fysio eens consulteren

maike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:49

Ik heb precies ditzelfde probleem met het paard wat ik wel eens rijd. Zowel ik als de eigenaresse hebben al veel verschillende dingen geprobeerd. Contrastelling werkte de eerste 2 keer goed, maar nu ook niet meer.

Op het moment dat ik mijn linkerteugel loslaat met het idee dat ze rechts dan wel aan MOET pakken, kantelt ze haar hoofd zo ver dat ze toch weer links vast heeft.

@ oosterhoff, jouw oplossing klinkt logisch, is het de bedoeling dat je haar voorwaarts rijd nog voordat ze de rondjes gaat lopen of pas op het moment dat ze de rechterteugel ook aanneemt? En dat tikje achter je kuit, bedoel je je rechterkuit mee dan denk ik he? Als het mij duidelijk is ga ik dit eens uitproberen!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:48

maike schreef:
Ik heb precies ditzelfde probleem met het paard wat ik wel eens rijd. Zowel ik als de eigenaresse hebben al veel verschillende dingen geprobeerd. Contrastelling werkte de eerste 2 keer goed, maar nu ook niet meer.

Op het moment dat ik mijn linkerteugel loslaat met het idee dat ze rechts dan wel aan MOET pakken, kantelt ze haar hoofd zo ver dat ze toch weer links vast heeft.

@ oosterhoff, jouw oplossing klinkt logisch, is het de bedoeling dat je haar voorwaarts rijd nog voordat ze de rondjes gaat lopen of pas op het moment dat ze de rechterteugel ook aanneemt? En dat tikje achter je kuit, bedoel je je rechterkuit mee dan denk ik he? Als het mij duidelijk is ga ik dit eens uitproberen!

Je paard gaat alleen weer recht uit op het moment dat ze voorwaarts gereden wordt. Je moet altijd voorwaarts rijden. ook in verzameling. Altijd het been er achter onder. Op het moment dat je paard rondjes gaat draaien omdat het bit niet wordt geaccepteerd steeds voorwaarts proberen te rijden en vooral niet toegeven. als het goed is gaat het paard er vanzelf uit. als het dan aan die hand gaat trekken pak je de andere teugel er weer bij en rijd je heerlijk met een stuwend paard door de baan.

Ik wil duidelijk zeggen dat je dit beter niet kan doen als je niet al veel ervaring hebt met rijden of als je er geen instructeur bij hebt staan. Het is echt heel moeilijk!!!!

ancksunamun

Re: extreem sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 01:28

Dat druk nemen op rechts en vooruit rijden (op een volte) totdat hij op die teugel nageeft heb ik al een aantal keer gedaan onder begeleiding van mijn instructice en dat werkte opzich wel, op een gegeven moment laat hij dan los op rechts en geeft hij goed na, maar hij blijft dan toch sterk op links. Het probleem is bij hem ook dat hij zijn linkerachterbeen er niet goed onder zet en mij daardoor naar rechts drukt, waardoor ik weer teveel maar rechts ga hangen in het zadel en scheef ga zitten met mijn linkerhand teveel naar achteren ten opzichte van mijn rechterhand, waardoor mijn paard dus weer makkelijker verkeerd kan gaan lopen. Daar ben ik nu dus heel erg mee bezig met mijn instructrice, om dat op te lossen. Ik moet er nu dus op letten dat ik voor mijn gevoel mijn linkerhand heel erg naar voren heb. Wat we nu ook steeds doen is op de linkerhand een volte en dan moet ik als het ware met mijn handen zijn voorhand omhoog en naar binnen tillen, dus mijn beide handen naar binnen brengen, goed druk op rechts blijven houden en als hij dat goed volgt met mijn binnenbeen zijn lichaam inbuigen om mijn binnen(linker)been heen en als hij dat doet mijn handen weer ontspannen, hem recht laten worden en weer opnieuw. Ook zijn we nu bezig met achterwaarts, dat vind hij erg moeilijk en gaat dan meestal bijna rennend achteruit (vaak ook scheef) dus steeds een stapje achteruit, stilstaan en weer een stapje achteruit zodat hij zijn beide achterbenen moet gebuiken en niet weg kan vluchten. Erg lastig allemaal, vooral ook omdat ik mijn houding zo moet aanpassen, dus als jullie nog meer tips hebben zijn die welkom!

black_light

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 08:21

Volgens mij houd hij eenzijdig het bit vast, mischien een paardentandarts er naar laten kijken?
Ik had het zelf ook en ook op de linkerkant, maar nadat de paardentandarts was geweest deed hij het niet meer.