Tips voor het wijken en achterwaarts aan te leren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Obsessed

Tips voor het wijken en achterwaarts aan te leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 20:08

Binnenkort gaan we onze Haflinger enkele L-oefeningen bijbrengen. Ik heb wel eerder pony's/paarden deze dingen aangeleerd, maar ik vroeg me af of jullie misschien nog bruikbare tips hadden. Vind het altijd handig en interessant te weten hoe anderen dit doen, dus barst maar los! Alles is welkom

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:11

Eerst op de grond aanleren, dan op de grond met ruiter erop en daarna pas ruiter alleen. Is niet de snelste manier, maar voor je paardje wel de makkelijkste.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:26

wijken beginnen op de volte, dat is altijd het gemakkelijkste. Op de volte door middel van een paard pasjes te wijken de volte sluiten en openen.

Achterwaarts aanleren met de hulp van iemand die ernaast staat en jullie begeleid. Wel het liefst gelijk combineren met de hulp voor het achterwaarts zodat het paard de hulp die jij geeft gaat koppelen aan het pasje achterwaarts. Daarnaast zou ik in het begin beginnen met het paard langs de bakrand, dan leer je in ieder geval aan dat hij recht naar achter gaat en dat is het belangrijkste.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:29

ja, op de grond kan je je paard helpen wat de bedoeling is met opzij en achterwaarts. het beste is dat je het met zn tweeen doet. één erop, die geeft de juiste hulpen, degene op de grond helpt het paard achterwaarts of zijwaarts gaan, net wat je aan het oefenen bent. laat hem af en toe kort een beetje proberen, niet te lang, want dan wordt het te moeilijk want het is allemaal nog nieuw. Zorg ook voor lekkere snoepjes als beloning, dat is misschien wel het belangrijkste:P

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 20:31

Oké, bedankt! Ik heb hier zeker wat aan, we hebben zelf namelijk nooit echt het wijken "op de grond aangeleerd". Het achterwaarts wel, maar met veel pony's was het 't probleem dat ze achterwaarts gingen rennen, of omhoof kwamen.

Ellebel

Re: Tips voor het wijken en achterwaarts aan te leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:33

Ik vind het ook het fijnste om het vanaf de grond aan te leren. Achterwaarts met een stemhulp ("terug") of iemand er naast. Dan geleidelijk steeds minder hulp van stem en/of persoon op de grond. Opzij voor eenzijdige druk leren ze meestal spelenderwijs als ze aan de muur vast staan. Ik duw dan in de zij op de plek van het been en geeft eventueel het commando "om" erbij.
Als je er dan op zit gaat hij nog wel niet vlekkeloos opzij, maar je hoeft iig niet te duwen en trekken om het kwartje te laten vallen. Bijschaven kan dan gewoon met je benen en zit. In het begin smokkel ik wel eens door een paard te laten wijken richting hoefslag, maar zo gauw hij begrijpt wat de bedoeling is stop ik daar ook weer snel mee en ga het vanaf de volte en middellijn doen. Steeds hele kleine stukjes, paar pasjes links, paar pasjes rechts. Zodat ik zeker weet dat ie echt voor mijn been aan de kant gaat en niet gewoon naar de hoefslag wijkt omdat dat nou eenmaal het kunstje is.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:06

wijken is zo aangeleerd, maar het moeilijkste is dat je hem RECHT laat wijken, evenwijdig aan de hoefslag. daar ben ik nu druk mee aan het oefenen. heb geduld, komt goed

Goofy44

Re: Tips voor het wijken en achterwaarts aan te leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:37

Leer een paard pas achterwaarts gaan als hij gehoorzaamheid en onvoorwaardelijk voorwaarts gaan bevestigd heeft. Als een paard oefeningen moeilijk vindt, dan kan een paard halt houden en achterwaarts gaan als verzetsmiddel gaan gebruiken. Een paard dat stil gaat staan kan omhoog komen, een paard dat achterwaarts kan gaan, leert stilstaan en omhoogkomen. M.a.w gaat alles naar voren goed en is dat bevestigd (het paard moet het geleerd hebben, moet het begrepen hebben en aantonen onvoorwaardelijk op de hulpen te reageren), dan pas halthouden (als oefening) en passen achterwaarts (als oefening).