Hoe jong paard onder zadel leren springen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Hoe jong paard onder zadel leren springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 14:50

Ik heb een 4 jarige dream of glory die los springt met erg goede techniek en heel erg voorzichtig is.
Ik heb onder het zadel al wat sprongetjes uit draf genomen wat ook erg goed gaat.
De galop beheest ze erg goed maar het is af en toe nog lastig het tempo te bepalen, soms gaat ze net iets een versnelling te hard en soms iets te zacht.

Ook heb ik veel balkjes gegalopeerd, dit gaat ook goed maar ze gaat wel erg hard op het balkje af, en zo doet ze ook bij een laag kruisje.

Dressuurmatig loopt ze op L niveau, en ze is ongeveer 10 maanden zadelmak.

Hoe leer ik haar echt goed springen, hebben jullie tips?
Ik heb er geen haast mee omdat ze nog maar 4 is, maar wil alvast wel wat beginnetjes maken.

Gr claudia

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:37

probeer in je dressuur ook veel aan de galop te werken, dus veel tempowisselingen in die galop rijden, en gewoon vaak oefenen, balkjes galoperen is heel goed!Hou de hindernissen nog lekker laag dan is het niet zo erg als je een keer geen afstand krijgt. Gewoon blijven oefenen ze moet immers ook nog leren. en neem goed les!iemand die ervaring heeft met het springen van jonge paarden.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:39

Niet zelfstandig gaan pielen als je niet weet wat je doet, je bent het vertrouwen maar zo kwijt en dat zou zonde zijn.

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:44

Princess schreef:
probeer in je dressuur ook veel aan de galop te werken, dus veel tempowisselingen in die galop rijden, en gewoon vaak oefenen, balkjes galoperen is heel goed!Hou de hindernissen nog lekker laag dan is het niet zo erg als je een keer geen afstand krijgt. Gewoon blijven oefenen ze moet immers ook nog leren. en neem goed les!iemand die ervaring heeft met het springen van jonge paarden.

Hier geef ik je helemaal gelijk in

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:52

en als ze haast heeft, terug rijden voor de spron, in draf aankomen stappen, volte draaien draven en springen.. nog steeds haast een keer halt.. draaien, en rustig erover heen

was zelf eerst heel sceptisch over deze methode maar t werkt egt.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 21:24

dank jullie voor de tips! ga ze uitproberen

horse_biitCh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:32

opbouwen, heel rustig opbouwen, veel geduld hebben dus
als je begint met rijden eerst in stap over de balkjes en dan in draf.. zo tilt je paard/pony zijn benen op, daarna een klein sprongetje, doe dit 2 of 3 keer in draf en dan 2 of 3 kee rin galop
daarna kan je weer iets hoger proberen
en vooral niet te hard van stapel lopen..

horse_biitCh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:34

iemand segt volte draaien
maar NOOIT doen
nooit wedraaien voor de sprong
ik heb een \s een paard gereden die weigerde elke keer en ik ging dus elke keer wegdraaien als iik het gevoel had dat ik niet goed zat, maar je moet niet wegdraaien , op het moment van springen nog is extra been of eventuele tik met de zweep.
ik heb van mijn instructeur van het ruiterbewijs geleerd: ALTIJD DOORGAAN EN AANKOMEN OP EEN RETE LIJN

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 00:11

laten stoppen voor de balken en dan erover een gaan blijven oefenen, en dit daarna in draf doen geef het de tijd en rustig opbouwen, niet van de hindernis wegdraaien alleen als je er ruim voor bent zodat hj/zij geen aanloop heeft.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 08:41

horse_biitCh schreef:
iemand segt volte draaien
maar NOOIT doen
nooit wedraaien voor de sprong
ik heb een \s een paard gereden die weigerde elke keer en ik ging dus elke keer wegdraaien als iik het gevoel had dat ik niet goed zat, maar je moet niet wegdraaien , op het moment van springen nog is extra been of eventuele tik met de zweep.
ik heb van mijn instructeur van het ruiterbewijs geleerd: ALTIJD DOORGAAN EN AANKOMEN OP EEN RETE LIJN

Maar sommige paarden hebben de kracht niet uit zo'n moeilijke hoek te springen, als ze er niet goed voor komen en je kan um er echt niet uitredden kun je nog beter volte draaien, anders klettert die door de hindernis, waardoor die sneller zijn vertrouwen kwijt raakt als dat je wegdraait.

En waardom dat paard wat jij reed zo vaak weigerde en dat ze um er dan maar voor weg draaide was meer omdat je zelf twijfelde dan je paard toch?

Maar toch bedankt voor de tips!!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:47

VMR -> RT

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:52

Ik heb er niet veel verstand van, maar denk zelf aan een goede instructeur(trice)??

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 08:54

ChristaMoor schreef:
Ik heb er niet veel verstand van, maar denk zelf aan een goede instructeur(trice)??

heb een dressuurinstructrice die M heeft gesprongen, zal haar eens vragen of ze goed kan springles geven

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:07

Ben met mijn jonkie ook begonnen met wat balkjes hupsen.
In het begin alleen balkjes draven, toen over wat balken in galop.
En nu 'spring' ik regelmatig wat kleine kruisjes. Ben begonnen vanuit de draf. Nu pak ik ook wel eens wat kruisjes vanuit de galop, volgens mijn instructeur is het nog niet zo belangrijk om hem er passend bij te rijden, het belangrijkste is om ritme te houden, dan kom je praktisch altijd wel uit, zoniet dat redt ie zich over zo'n klein minikruisje toch wel. Ik rij over de kruisjes nu alleen nog maar echte rechte lijnen, na de sprong ook recht houden, regelmatig een keer stil zetten na de sprong, kijken of je controle hebt.
Voor de rest hou ik het allemaal nog erg simpel, en ik zorg ervoor dat hij er lol in blijft hebben, dus niet 20 x over hetzelfde sprongetje.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:16

sluit me aan bij Marliesje. Bovendien vind ik dat als je al op die mini kruisjes alles gaat oplossen voor je paard, je straks in het echte werk in de problemen komt als je een keer een foutje maakt.

Bianca__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:16

Jonge paarden hebben zelf ook tijd nodig om aan alles te wennen. Wij rijden regelmatig jonge springpaarden aan. Als ze dressuurmatig zover zijn, wordt er ook een kruisje gesprongen. De enige tip die ik je kan geven is dat je niet teveel moet regelen voor de sprong. Lekker voorwaarts naar de sprong toegalopperen, en je hand voor! Laat hem zelf uitzoeken wanneer hij afgaat! Hij moet net zoals in de dressuur op eigen benen naar de sprong lopen. Hoe meer je hem opsluit en terugneemt, des te minder ritme! En dat is heel vaak het probleem met het niet uitkomen voor de sprong. Hij zal vast en zeker de ene keer te vroeg afgaan, en de andere keer te laat, maar als je maar goed vrijgeeft, en meegaat op de sprong, snapt ie heel snel wat de bedoeling is. Veel succes, en ik weet zeker dat jij weet wat je doet!

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:39

Ik heb een 4 jarige haflinger die ik ook wel eens laat springen,

Zijn gallop heb ik wel onder controle,
ik rijd dan recht naar de sprong toe en geef hem de vrijheid die hij nodig heeft,
Mijn hand komt ie dus echt niet tegen,
Hij weigert echt bijna nooit,
als hij weigert of een balk raakt,(of de hindernis omver springt)
dan is het altijd mijn fout !