Impuls weg in de ring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ippolata

Impuls weg in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 22:36

Mijn paard is tijdens het losrijden en tijdens trainingen goed aan het been en vertoont genoeg impuls maar als ik de ring in kom rijden en ze ziet vanalles(zeer kijkerig) is mijn impuls weg kan doen wat ik wel maar krijg d'r niet meer voorwaarts

dit is alleen met binnenwedstrijden, buiten heb ik weer geen probleem ermee...iemand tips?

Antgillya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:36

geen tips heb hetzelfde probleem!

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:44

probeer te rijden alsof het geen proef is, werkt bij mij goed!

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:56

Zorg dat je ook binnen kunt inrijden en maak nog een aantal overgangen voor je aan de proef begint.

ippolata

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 23:07

horse_girl schreef:
Zorg dat je ook binnen kunt inrijden en maak nog een aantal overgangen voor je aan de proef begint.

doe ik altijd al...moet wel want uit kijkerigheid staat ie al paar keer stil

Sily

Re: Impuls weg in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 01:19

ippolata de overgangen zelf rijden, niet omdat je paard stil staat, dus zelf terug nemen en naar voren rijden.

Ik had vroeger zelf veel last van anders rijden tijdens een proef, wou niet ingrijpen in een proef want dat staat zo lelijk.
Misschien dat je ook eens zo naar jezelf kan kijken, weet je paard dat jij minder streng reageerd tijdens een proef omdat je immers je proef niet wil verpesten door even de zweep heen en weer te slingeren zeg maar.

Ik ben er zelf op gewezen, 1 keer tijdens de proef en nu over gezegd, eraan blijven rijden en eigenlijk nooit meer last van gehad.
Misschien dat je er 1 keer een slecht punt voor krijgt, maar als dat het probleem zou zijn ben je er wel gelijk vanaf.

Succes

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:34

Ik had dat probleem in het begin ook heel erg met Saar op wedstrijd. Ze kroop dan helemaal tegen en achter mijn been zodra ik de ring binnen reed.
Pas afgelopen zaterdag heb ik voor mijn gevoel voor het eerst echt een goede proef gereden met haar. Ik bleef er echt aan rijden en heb haar vanaf het losrijden aan haar vet gezeten en ben echt de proef in geknald en heb haar geen moment de kans gegeven zich aan mijn hulpen te onttrekken. Dit resulteerde dan ook meteen in de eerste prijs.
Waarschijnlijk blijf jij er in de proef niet genoeg aan rijden, wat je in het losrijden wel doet, vergeet je in de ring. Vergis je niet hoor, het is heel herkenbaar.
Probeer eens om de volgende keer wat minder lang los te rijden en echt even door te knallen in het losrijden en zo de ring in te rijden.
Veel overgangen en weg is weg, aan je been moet ze zijn.

Succes ermee!

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:55

Dit heb ik ook gehad. Toen ik heel veel wedstrijden ben gaan rijden binnen en buiten is het vanzelf beter geworden. Ik wilde ook nooit mijn paard vooruit schoppen een tik met de zweep gegeven. Misschien is het wel zo dat jij het te goed wilt doen meer op druk moet gaan rijden dat je je paard net zo moet gaan rijden als in training en niet opeens alles heel netjes willen gaan doen. Wat bij mij ook helpt om de ring in tegaan in een volle middendraf aandacht alleen bij jou en niet bij de omgeving. Als ze dan wat zien heb je al afgegroet

demoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:57

herkenbaar probleem,

Paard scherper maken voor je been,

Lekker brutaal blijven rijden en niet bang zijn om fouten te maken.

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:40

Dit probleem heb ik dus ook, maar ik heb het idee dat ik er teveel aan wilt rijden. Ga zelf te gespannen zitten en belemmer dus het paard in haar beweging en komt zij hierin terug in tempo. Wat ga ik dan doen overdreven veel drijven met als gevolg dat ik mijn paard dus helemaal afstomp op mijn been. Ikzelf moet daarom gewoon losser gaan zitten en mijn paard me laten vervoeren en dus niet gaan duwen en aangespannen gaan zitten. Dan komt het paard dus minder terug , ga ik niet overdreven veel drijven en blijft het paard ook aan mijn been. Je kuithulp komt dan veel beter in dan als je continu blijft drijven.

Dit is theoretisch allemaal heel erg makkelijk, maar in de praktijk weer heel erg moeilijk vind ikzelf, maar de aanhouder wint, dus wij blijven gewoon oefenen.

chant_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:53

zachtjes tegen het paard praten en gewoon doen alsof ze naar niks kijkt want als je merk dat er naar gaat kijken let er er zelf denk ook op weet niet of het zo is ?
en haar voorwaarts houden gewoon dat ze op jou moet consentreren
sorry voor mijn spellingfouten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:39

Mijn paard doet dat ook. Nu is het niet zo dat de impuls direct weg is maar hij sluit zich een beetje voor me af waardoor mijn hulpen niet door komen .
Wat ik er aan doe is dat ik het eerste rondje in de ring heel veel overgangen draf-stap maak om hem attent te maken zo van: hallo, ik ben er ook nog!!. Als hij niet snel genoeg weg is op mijn been krijgt hij op dat momen een tikje been er bij. Door vooral niet rondjes te gaan fietsen maar veel overgangen te rijden eis ik zijn aandacht weer op.

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:47

Het paard kijkt, omdat hij het "eng" vind,
Jij moet hem dus wijs maken dat het niet 'eng' is.
Hij moet z'n aandacht bij jou hebben
en wat je daarop kan doen is aan jullie band werken.
Je kan voor een wedstrijd in de ring ff een paar keer overgangen rijden achter elkaar, dan weet hij dat hij bij jou moet zijn,
en véél praten helpt ook altijd,
boos worden heeft geen zin, want daarmee word de angst alleen maar groter