probleem bj mijn 15 jarig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wendel

probleem bj mijn 15 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 18:59

Ik ben nieuw hier maar wil toch graag wat suggesties van jullie horen.

Mijn paard van 15 jaar heeft m2 dressuur gelopen.
Toen ik er op kwam te rijden had ze een paar jaar niet veel gedaan op dressuur gebied, met als gevolg super stijf.
Ben rustig begonnen met opbouwen. Veel op de volte extra stelling vragen... ga zo maar door.
Ook met het longeren met longeersingel ben ik rustig begonnen.
Nu is het wel zo dat ze een beetje nagevelijk word, maar ze is zo ontzettend sterk.
Ik ben met les 50 minuten aan het vechten om haar 10 minuten nagevelijk te krijgen. Ik krijg goed les daar ligt het totaal niet aan. Maar omdat ze zo ontzettend sterk is kan ik dit niet lang volhouden.
Zelf rij ik ook op m niveau.
Gaat dit nog over? Of blijft het gewoon altijd een gevecht met haar en mij?
Ook als we haar een beetje in elkaar willen rijden en dan aangalopperen gaat ze als een idioot bokken. Wij denken dat dat komt omdat ze nog niet soepel genoeg is.
Ben ik op de goede weg? We weten dat het al een wat ouder paard is en dat ze door de vorige eigenaar hardhandig is gereden. Met super grote sporen en een slofteugel, wij rijden dus nu ook niet meer met sporen en slof of ander hulp middel. Alleen een zweepje om haar atenter te maken voor het been.
Wie heeft nog meer tips om ons te helpen met hier door heen te komen.

Mosea

Re: probleem bj mijn 15 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:07

ik heb mijn paard nu 9 maand en bij mij begint nu de verbetering zichtbaar te worden! mijn paard is vroeger ook altijd met slofteugel gereden en ook heel hardhandig! gewoon doorgaan met waar je mee bezig bent heb ik ook gedaan en met goede lessen kom je ver!
veel succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:12

Ik denk idd dat je op de goede weg bent
Echter zou ik dat hoofd op een bepaalde plaats nog niet zo belangrijk vinden onder het zadel.

Zorg eerst eens dat hij echt goed aan het been word, dat hij daarop ook je hand gaat volgen naar vwnw
Sturen op gewicht en been
En ga dan pas eens aan de gang met het hoofd op de goede plaats krijgen

En verwacht geen wonderen, als een paard zolang zo slecht is gereden heb je gewoon flink wat tijd nodig om dat te veranderen

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 19:21

Maar heel erg slecht moet die dan niet gereden zijn want ze hebben m2 gelopen. Maar bedankt voor de tips Ik ga verder hoe ik nu ook bezig ben dan moet het gewoon goed komen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:28

Jouw paardje wil/kan gewoon niet ontspannen. Dit is niet zomaar over. Wat doet ze als je met een wat langer teugeltje rijd en haar op je kuit probeert naar beneden (voorwaarts neerwaarts) te rijden?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:32

Je wilt ander toch niet weten wat voor trek knollen er uiteindelijk ooit in het M2 zijn aanbeland

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 19:33

dan gaat ze alleen maar versnellen. Ze probeerd dan voor het probleem weg te lopen volgens mij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:35

Laat er anders eens een fisio naar kijken, of ze niet ergens helemaal vast zit in de rug

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:36

Wendel schreef:
Maar heel erg slecht moet die dan niet gereden zijn want ze hebben m2 gelopen. Maar bedankt voor de tips Ik ga verder hoe ik nu ook bezig ben dan moet het gewoon goed komen

Mwah, mag je niet te hard zeggen............. ik zie dingen voorbij komen waar de honden geen brood van lusten

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:34

Heey..

Ik heb/had met mijn pony precies hetzelfde. Hij heeft ook m2 niveau gelopen, tijdje nix mee gedaan. gevolg.. pony onwijs stijf en heel erg sterk. Ik werk daar heel erg aan op dit moment en het gaat steeds beter. Mijn pony keek alleen maar naar rechts, linkerstelling lukte gewoon niet. Nu ben ik heel zacht in de hand, maar als mijn pony stelling aan moet nemen, doe ik dat door door te pakken, ik blijf niet eeuwig vasthouden, en laat los als hij stelling aanneemt. Hij blijft nu steeds langer in de juiste stelling. Door dit is hij al losser geworden, en minder sterk.

Een pony die hard is in de mond, is eigenlijk hard in zijn rug!!
Mijn pony pakte het bit vast, maar eigenlijk blokkeerde hij zijn rug.

DOor hem steeds soepeler te maken in zijn rug, werd hij steeds nagevelijker en minder hard in de mond. Probeer zoveel mogelijk los te laten!!

Heel veel suc6!!

Het heeft bij mij trouwens 2-3 maanden geduurd voor ik hem redelijk loshad, geef duzz niet op na een week!!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:04

misschien zit ie wel van oren tot staart in de knoop. Laat er anders eens een osteopaat naar kijken. Misschien is ie wel teveel op de voorhand gereden dat ie daardoor nu spierpijn krijgt.
Stel dat het paard snel last heeft van spierpijn en lichte verzuring dan kan je vitamine E proberen.
Probeer echt de oorzaak te achterhalen. Longeren is hier een super oplossing omdat je daar zelf veel minder last van vermoeidheid krijgt. Probeer anders eens met dubbele longe

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 14:02

Dubbele longe. Hoe werkt dat precies? Gisteren naar les geweest en hij liep zoals nooit te voren. Heb er wel moeite voor moeten doen met blaren als gevolg. Maar ik vindt dat hi er ook wel eens doorheen moet worden gedwongen. Dit ging niet gepaard zonder bokkesprongen. Hij is dus nog steeds wel super stijf in de rug

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:11

Als je niet precies weet hoe je met dubbele longe moet werken dan kan je beter een pessoa set aanschaffen. Kost tegenwoordig ook niet meer een vermogen.

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 14:15

OKe ik zal eens even kijken hoe duur dat is! Maar ik beschik over alle middelen in verband met het longeren. Dus zal toch eens kijken wat voor info ik kan vinden of het longeren met dubbele longe.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:53

Dat een paard m2 heeft gelopen zegt niets. Als je nooit met dubbele lijnen hebt gewerkt, moet je niet met dubbele lijnen een probleem proberen op te lossen. Een paard van 15jr heeft alle kunstjes al een keer meegemaakt. Als je een vast patroon moet doorbreken, dan kan kost dat tijd. Het belangrijkste is dat je in staat moet zijn om te zien, waarom het paard problemen geeft. Als je het verkeerd aanpakt, kan het leiden tot verzet. In dat geval ben je nog verder van huis. In een longeerring of longeerbak, kun je heel goed bekijken wat er aan de hand is. Je kan het paard ook controleren op de punten die meestal de aanleiding geven tot problemen. Kun je dat niet oplossen, schakel dan een "deskundige" in of laat iemand met ervaring meekijken. Je kan het ook op video zetten. Het beste is: 1. vrij longeren (zonder lijn), 2. longeren met lijn, 3. longeren met bijzet of 3 punts (touwtje) en 4. longeren met ruiter erop. Hieruit kun je heel snel vaststellen wat het probleem is. Dan kun je het probleem oplossen. Zonder te weten waaraan je moet werken, kun je ook niet werken naar een oplossing. Je hebt geen gereedschapskist met hulpmiddelen nodig. De gevechtssituatie moet je voorkomen. Als dat gebeurt en elke keer terugkomt, wordt het probleem alleen maar erger. Dus als je de bak ingaat om te longeren moet je zeker weten, dat je de situatie aankan. Het moet geen kwestie zijn van proberen. Het paard wordt daar op de verkeerde manier sterker door. Dat geldt ook voor het rijden. Suc6

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:27

Het paard moet ontspannen, los en soepel bewegen, voorwaarts en aan de hulpen zijn. Nageeflijkheid is op dit moment onbelangrijk, je moet nageeflijkheid niet als doel, maar als een resultaat van goede arbeid zien. Het paard biedt nageeflijkheid zelf aan, zeker als het paard de ruiterhand vertrouwt. Daar moet je dus aan werken. Een gevecht met een paard aangaan moet je vermijden. Als een paard de overhand probeert te krijgen moet je in staat zijn, om dat onmiddelijk te voorkomen. Als het paard de confrontatie aangaat, wordt het probleem alleen maar groter. Een paard van 15jr, met ervaring weet precies hoe het met dit soort situaties moet omgaan. Met longeren kun je eenvoudig en snel bepalen wat er aan de hand is en aan de oplossing werken. Je kan ook nek, hals, rug, bekken, schouders/schoft, benen mond op stal te controleren. Kijk ook of het hoofdstel en het zadel geen problemen veroorzaakt.

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:54

Zoals ik lees heeft ze de laatste jaren niet veel gereden. Dat ze stijf is, is dan ook niet raar. Zelf heb ik sinds begin oktober een 13 jarige fokmerrie, waar eigenlijk 8 jaar niet op gereden was. Ik ben daar weer mee begonnen. Ik heb het geluk dat mijn paardje snel nageeflijk is. Maar daar ben ik in het begin niet mee bezig geweest. Laat het paard er ook aan wennen dat ze opeens weer actief moet rijden. En dat je elke keer een gevecht moet aangaan met je paard om haar nageeflijk te krijgen, dan zou ik toch een andere oplossing proberen te zoeken, want je kunt het wat kracht betreft niet winnen van een paard. En paardrijden hoort een samenwerking van ruiter en paard te zijn en geen gevecht. Mijn tip is eigenlijk om haar eerst ontspannen te krijgen, met bijvoorbeeld lange teugel, laat het paard ontspannen en als je ontspannenheid heb weer na de volgende stap.