Rechtrichten: achterhand linksgebogen, hals rechtsgebogen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oberek

Rechtrichten: achterhand linksgebogen, hals rechtsgebogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 23:33

Nu zullen jullie wel denken, niet weer een topic over rechtrichten. Ik heb al veel topics hierover gelezen, maar ben nu tegen een lastige situatie aangelopen.

Het paard wat ik rijd blijkt niet 'gewoon' scheef te zijn, maar scheef in twee delen. Een poosje geleden is de fysio langsgeweest en die heeft het volgende gevonden. Van zijn staart tot zijn schoft kan hij makkelijker naar links inbuigen, en is buigen rechtsom lastiger. Conclusie hij is linksgebogen.
Maar van zijn schoft tot zijn oren kan hij makkelijker naar rechts inbuigen, waardoor je zou denken dat hij juist rechtsgebogen is! Nou had hij ook wat last van zijn rechterschouder. Dit is hopelijk binnenkort opgelost. Met rijden wil hij moeilijk de rechterteugel aannemen, waardoor het meer voelt als een rechtsgebogen paard (Correct me if I'm wrong).

Nu is mijn vraag, heeft iemand dit meegemaakt en hoe kun je dit paard nu het beste rechtrichten? Even voor de goede orde, ik ben nog redelijk op basisniveau bezig. Ik heb nog geen perfecte controle over voor- en achterhand onafhankelijk van elkaar.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 00:00

Eerlijk gezegd vind ik dit een dusdanig serieus en lastig probleem, dat deze vraag slechts door een goede instructeur (dus live!) beantwoord zou moeten worden.
Ik zou je les van Antoine de Bodt aanbevelen.

Oberek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 11:20

Ik ga zeker niet zonder begeleiding aan de gang. Ik ben nu nog even aan het longeren, maar ik heb straks, als ik weer ga rijden, wekelijks les. Jammergenoeg beschik ik niet zelf over vervoer wat het lastig maakt om bij AdB langs te gaan.
Totdat ik weer ga rijden wil ik me wat meer verdiepen in het rechtrichten, dus alle informatie is welkom. In alle topics en op websites gaat het altijd alleen over een links- of rechtsgebogen paard, maar nooit een combi. Waar zouden jullie eerst aandacht aan schenken, het buigen in de rug, of het buigen in de hals?

Zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben, of hebben gehad?

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:47

ik denk dat je Bets hier op bokt wel even kunt pb-en. zij heeft enorm veel ervaringen hiermee en kan je wellicht verder helpen. zij lest zelf ook bij antoine de bodt. succes!!

Oberek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 13:23

Dankjewel, ik zal Bets eens een berichtje sturen.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:32

Oberek schreef:
Dankjewel, ik zal Bets eens een berichtje sturen.

moet je zeker eens proberen...is een erg fijne meid!!!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:33

Monya Erb signaleerde dit probleem bij mijn merrie Paddy. Hals is geloof ik rechtsgebogen en in het lijf is ze linksgebogen. Paddy is scheef omdat ze ooit een valpartij heeft meegemaakt die haar boeg en daarmee ook haar bekken min of meer "verbouwd" heeft. Ik moet paddy heel veel met de buitenteugel rijden, daar (na)druk leggen en soms zelfs met stelling naar buiten rijden. Dat als uitgangspunt en vandaar uit het paard proberen naar binnen te stellen zoveel als mogelijk is. (en dat is vaak niet veel).