tandenknarsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leonora2

tandenknarsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 13:46

wij hebben een paard op stal gekregen; een jonge ruin. Deze knarst met het rijden echt afgrijselijk met zijn tanden Ook al heb je geen druk voor met rijden en laat je de teugels los, nog knarst hij luid en duidelijk. Heeft iemand ook wel eens zoiets meegemaakt?

Lianne007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:55

misschien is het wat spanning van hem.
mijn paard knarst ook wel eens,knabbelt etc, dat is jongigheid
misschien kun je een ander bit gebruiken of de tanden laten controleren.

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:33

Wij hebben ook een paard die dat doet op stal, het kan ook een beetje boosheid zijn (zwaargezegt), verder ga ik met Lianne007 mee.. succes!

_Rosa

Re: tandenknarsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:37

paard dat ik rij, doet dat ook, maar dan vooral aan het einde als je dik een uur hebt gereden en hij heeft hard gewerkt, volgens mij is het dan iets van irritatie ofwat.
met springen doet hij het ook.

soms rij ik heb een dik anderhalf uur en dan hoor je hem niet, en soms rij je een half uurtje en begint ie al. naja.

verder ga ik mee met Lianne007.

joycje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:09

Knarsetanden kan een teken van verzet zijn maar ook zijn van kauwen op het bit...

ik zou een tandarts laten komen om te kijken of hij haken heeft. En kijken wat voor bit hij inheeft.

Verder is het belangrijk te kijken hoe hij loopt. Is ie ontspannen? loopt ie goed nageeflijk over vier benen? En is hij sterk in de hand ja of nee..

Het kan duiden op rugproblemen..

Good luck,

Groetje

leonora2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 09:27

Voordat hij kwam werd hij met redelijk veel druk gereden. Bij ons niet meer, maar hij blijft het doen. Misschien toch maar eens de tandarts naar laten kijken. Maar wat is dan het beste bit. Hij heeft nu een dubbelgebroken aurigan-bit in.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:47

Het vervelende van tandenknarsen is dat ze het op twee manieren doen. Een goede ontspannen manier en ze kunnen het ook doen vanuit verzet tegen de hand, been, enz.
Hoe is ie in de rest van zijn lijf als hij knarst? Ik heb er eentje die echt zijn tanden in het bit zet (je ziet ook ecgt putjes en krassen in het bit), maar die doet het omdat ie het gewoon lekker vind om op het bit te knabbelen.
Die rij ik met hetzelfde bitje als waar je nu mee rijd en ik ben van mening dat dat wel het fijnste bit is om mee te rijden, dus daar kan het volgens mij niet aan liggen.
Eet hij wel goed? Let daar anders ook eens op, of hij er moeite mee heeft of niet en een tandarts kan natuurlijk nooit kwaad.

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:06

En als het paard niet alleen tijdens het rijden knarst, maar ook op stal bijvoorbeeld? Wat kan daar mee aan de hand zijn?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:21

Dan kan het zijn dat ie echt pijn in zijn mond heeft of het is iets dat ie zichzelf heeft aangeleerd. Ik deed het als peuter ook heel erg, mijn ouders werden er echt gek van.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:53

Bij ons op stal kwam 2 jaar geleden een paard toe die het constant deed. Hij was altijd met slof gereden, wist zich geen raad als je eens liet draven aan een los teugeltje. Nu doet hij het nooit meer. Veel lekker vwnw gereden, en correct in zijn mond blijven. Een keer ze los en ontspannen en aan het been zijn, moet het overgaan.

leonora2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 02:05

Toch DA vandaag even naar laten kijken en hij constateerde dat het paard heel erg aan het wisselen is en dat hij gewoon pijn heeft in zijn mond, arm dier, maar het gaat gelukkig wel over!

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:36

Wij hebben er ook zo eentje. Afschuwelijk geluid is het, maar hij doet het alleen als hij lekker ontspant. Het is dus een stukje ontspanning, maar ik denk ook een uiting van dat hij het wel best moeilijk vind.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:18

het kan ook juist spanning in de kaken zijn. daarom denk ik idd dat je DA gelijk heeft. doordat hij pijn heeft verstrakt hij zijn spieren in de kaken. gelukkig is het dus niks ernstigs...

Nevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:10

mijn paard doet t ook. Hij doet het allleen als er spanning ontstaat, bijvoorbeeld als hij iets moeilijks moet doen of bij het aanleren van een nieuwe oefening. Naarmate ik het vaker herhaal en hem gerust stel word het minder. Het blijft echter wel steeds terug komen!
Ik denk dus dat het spanning is, ik heb die van mij helemaal laten nakijken door de tandarts en hij had niks!

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:14

Sansje schreef:
Wij hebben er ook zo eentje. Afschuwelijk geluid is het, maar hij doet het alleen als hij lekker ontspant. Het is dus een stukje ontspanning, maar ik denk ook een uiting van dat hij het wel best moeilijk vind.

mijn 4 jarig paard doet het ook.

wij denken dat het komt van het wisselen

dus ik wacht even een maandje en laat dan de dierenarst er naar kijken dan kan hij gelijk kijken of er ook haken aan zijn nieuwe gebitje zitten.

ik heb hier gister bij vraag maar raak ook een vraag over geopend en daar zijn ook genoeg reacties op gekomen. misschien een kijkje waard.

polak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:42

Ik heb gehoord dat dat betekent dat het paard ontspannen is, maar heb ook gehoord dat het een soort 'staken' kan zijn..Als ze echt super hard knarsen, denk ik zelf niet zo snel aan ontspanninging..
Zand in de mond

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:45

polak schreef:
Ik heb gehoord dat dat betekent dat het paard ontspannen is, maar heb ook gehoord dat het een soort 'staken' kan zijn..Als ze echt super hard knarsen, denk ik zelf niet zo snel aan ontspanninging..
Zand in de mond

Hai.

ik ben na aanleiding van mij vorige berichtje .. gelijk naar de tandarst gestapt die zei dat ik nog even moest wachten 2 weken daarna is ze geweest. en het knarsen ging gewoon door na het bezoek. de tandarts haalde wel een gigantiche haak eraf.( wat niet zo normaal was voor een 4 jarige)

maar hij knarsde vrolijk verder maar veel minder.. en nu is het knarsen over.. dus ik denk wel dat de tanden en pijn er een rol in hebben gespeeld nu is hij veel meer onstpannen en knars hij soms nog een lange zijde.. maar daarna stopt het

Daiwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:49

mijn paard knarst ook met zijn tanden of hij nou een bit heb of niet
hij doet het alleen als hij iets moet doen wat hij niet wil hij is nu aan het wisselen en daarvoor heb hij het ook altijd gedaan
mischien haal ik er nu ook wel een tandarts bij maar ik heb niet het gevoel dat het daar aan ligt hij doet het alleen als hij ergens niet mee eens is wat hij moet doen

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:57

ten eerste.. jemig wat een grappig onderschrift.. geweldige zin.

wat bedoel je met als hij nou een bit heb of niet?

het kan hem pijn doen en daarom kan hij het niet willen
een tandarts kan inderdaad wel een goede optie zijn

Daiwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:34

hoi ja hij knarst ook gewoon zonder zijn bit
maandag komt er een veearts ik zal hem ook laten kijken gelijk

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:05

succes ermee. ik hoop dat het knarsen snel over gaat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:30

Tanden knarsen hoeft echt niet te betekenen dat er iets mis is. Mijn eigen paard kan ook vreselijk knarsen op het bit en die is absoluut niet zwaar of stug in de aanleuning. Ik rij in het Z2 nog altijd op precies dezelfde dubbel gebroken trens als toen hij 4 was. Als een paard niet lekker in de aanleuning is redt je dat niet met trens Verder komt de tandarts ieder jaar zijn gebit nakijken dus dat is ook dik in orde.

Ik weet wel dat Lois knarst wanneer hij heel erg geconcentreerd is. Als ie boos is gaat ie niet harder knarsen, dan gaat ie gewoon gillen als een merrie en springt met 4 benen de lucht in

Bobbie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:53

Als een tandarts niks kan vinden heb ik nog wel een tip voor je. Heb ook een paard gereden die het wel eens deed. Op een gegeven moment van alles geprobeerd en toen van iemand een tip gekregen, moest het alleen op concours doen....en ja hoor het hielp.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:51

en die tip was.... nu maak je me wel ongelooflijk nieuwsgierig...

Liesje89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:55

Een paard op mijn vorige stage-adres doet het ook gigantisch erg!
Heeft ze zichzelf aangeleerd, 't is gewoon echt een bitch
Ach ja.. Merrie hè