Hoe een vastgepakt bit weer los krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Hoe een vastgepakt bit weer los krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 19:23

Brenda (verzorgtinkertje ) rijd ik ongeveer 2 keer in de week in de bak. Dressuurmatig wil het niet goed lukken maar ik doe mn best, we blijven alleen op 1 niveau (= slechte niveau) hangen. Dat valt allemaal niet op te lossen via internet maar wat ik me wel afvroeg was wat ik tegen een vastgepakt bit kan doen.

Brenda pakt tijdens het rijden best vaak de linkerkant (nooit de rechterkant) vast met haar kaak. Als we op de linkerhand rijden gooit ze dus haar hoofd naar de buitenkant. Wanneer ik dan stelling wil vragen trekt ze mijn handen gewoon weg. Ik probeer het echt te vragen en telkens klein beetje vragen. Niet trekken dus maar toch blijft ze het vastpakken.

Soms wil ze ook een richting op en dan trekt ze ook gewoon dr hoofd om. Ook op de rechterhand doet ze het nog, de stelling wil daar dus beter lukken maar natuurlijk is het niet goed wanneer het paardje wel zijn hoofdje buigt maar verder niets. Er hangt dan ook vaak een boog ind e binnenteugel.

Wat kan ik hier tegen doen?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:29

Helaas zijn Tinkers geen dressuupaarden, maar horen ze meer aan een lang teugeltje in het bos. Het is dus ook heel moeilijk om zo'n paard dresuurmatig door te rijden. Uit je tekst maak ik op dat ze eigenlijk te sterk voor je is. Daar is niets aan te doen....
Links vastpakken op de linkerhand wil zeggen dat ze onder je linkerhand uit wil, dat los je niet op door op je binnenhand stelling te vragen, maar door op je buitenhand even door te komen. Rijd er nog iemand anders op de rest van de week of staat ze dan stil?

Betteke

Re: Hoe een vastgepakt bit weer los krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:29

Je paard is duidelijk niet recht. En het is idd heel moeilijk om via de computer duidelijk te maken hoe je dat moet aanpakken.
Het beste lijkt mij om les te nemen bij iemand die rechtrichten hoog in het vaandel heeft staan. Succes!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:30

Die was ik idd vergeten, les zoeken, kan al heel veel helpen!

Fleury

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 20:03

Ja, les zou ik heel graag willen maar dat lukt helaas niet. We hebben in de winter geen garantie dat de bak bereidbaar is en in de zomer hoort er een veulentje langs te lopen (maar dit jaar bleek ze niet drachtig). Ook heb ik geen idee of er iemand wel langs zou willen komen en anders zou ik graag in contact komen met iemand die langs zou willen komen (omgeving Tilburg) Ook moet het natuurlijk betaalbaar zijn.

Ik rijd er ongeveer 2 keerin de week mee in de bak en gemiddeld 1 keer in de week eenb uitenrit en vaak na het in de bak rijden (dit is bij mij vaak niet vaker dan 20 minuten aangezien het niet leuk is zo) ga ik nog wel eens een rondje naar buiten van 30 minuten ongeveer.
Verder rijd er soms nog iemand anders op maar ik ben degene die er eigenlijk altijd op rijd.

Tinkers zijn inderdaad niet dressuurgefokt maar at wil niet zeggen dat ze het niet kunnen! Misschien dat ik er meer moeite mee zal krijgen dan met een dressuurgefokt paard maar ik vind wel dat er een goede basis moet zijn. Ik vind niet echt dat Brenda te sterk voor me is, maar op sommige momenten niet helemaal naar me luisterd en dat daar wel iets aan te doen valt.
En zou je nog wat beter uit kunnen leggen wat je bedoeld met beter op de buitenkant doorkomen? Wanneer Brenda haar hoofd namelijk naar die kant op gooit hangt mij teugel in een boogje, ik weet dan niet hoe ik dan door zou moeten komen aan de buitenkant.
Verder alvast bedankt voor jullie antwoorden.

SuzannedG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:08

Je paard is niet recht, dat zijn de meeste niet. Mijn paard pakt op rechts vast. Jij moet dus het tegenovergestelde doen van wat ik doe: je moet je rechterteugel iets meer op contact pakken en met links spelen. Probeer je paard recht te stellen door met je been naar je rechterteugel te rijden zodat ze rechts er iets meer bij pakt en zo in evenwicht komt. Hoop dat ik het een beetje heb uit kunnen leggen, het gaat er vooral om dat je merkt dat je paard alleen vast kan pakken als jij beet hebt. Vaak heb je als reflex dat je terug trekt en dat moet je proberen te voorkomen en je andere teugel er iets meer bij te pakken en goed voorwaarts te rijden. Heb dat vandaag ook in mijn les moeten doen, is nog knap lastig maar het hielp wel succes!

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:23

Fleury schreef:
Tinkers zijn inderdaad niet dressuurgefokt maar at wil niet zeggen dat ze het niet kunnen! Misschien dat ik er meer moeite mee zal krijgen dan met een dressuurgefokt paard maar ik vind wel dat er een goede basis moet zijn. Ik vind niet echt dat Brenda te sterk voor me is, maar op sommige momenten niet helemaal naar me luisterd en dat daar wel iets aan te doen valt.
En zou je nog wat beter uit kunnen leggen wat je bedoeld met beter op de buitenkant doorkomen? Wanneer Brenda haar hoofd namelijk naar die kant op gooit hangt mij teugel in een boogje, ik weet dan niet hoe ik dan door zou moeten komen aan de buitenkant.
Verder alvast bedankt voor jullie antwoorden.

wou even hierop reageren, je hebt helemaal gelijk, hoor wel vaker tinkers.fjorden/haflingers (of wat voor ras dan ook) zijn niet dresuurgefokt, dus kunnen dressuurmatig ook niet veel
onzin.. de basis kan er altijd zijn.

Je hebt een boel aan wat SuusjeUtah zegt denk ik
succes verder

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:22

Als je tinker het bit vastpakt moet je zeker niet gaan trekken, maar hem voorwaarts rijden (been of tikje met de zweep). Dit gaat misschien tegen je gevoel in (reflex is dat je gaat trekken en been vergeet te geven), maar het werkt. Probeer het maar eens!!

Zalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:08

Probeer m zoveel mogelijk af te leiden door veel voltes rechts te draaien en dan af en toe ineens links om. En inderdaad veel druk op rechts houden en niet teveel contact vragen met links, en goed je rechterbeen erbij houden. Succes

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:21

Mijn paard pakt ook vast aan de linkerkant. Begin eerst eens te denken vanuit je BENEN ipv uit je handen! Dit los je nl. vooral op met je benen. In de bochten drijf je met je binnenbeen op de singel, buitenbeen er achter en houd je contact met je buitenteugel. Met je binnenteugel (bij jou de linkerteugel) zoek je contact door kleine kneepjes te geven. En je blijft goed doordrijven. Als je paard zijn hoofd een klein beetje naar links doet, open je je linkerhand een klein beetje (nageven), hiermee beloon je je paard. Pakt ie links vast, dan drijf je meteen weer met je binnenbeen en laat je je binnenteugel weer wat losser, terwijl je je buitenteugel op contact houdt.

Dit moet je heel vaak oefenen en in het begin mag je al blij zijn als je paard recht door de bocht gaat. Een aantal dingen mag je zeker niet doen (hoewel af en toe heel verleidelijk....):

*de kant waarop je paardje vasthoudt, strak beetpakken
*je paard met je binnenteugel in de stelling trekken (de bocht om trekken)
*tegenhangen met je zit, als ie scheef door de bocht gaat, ga je gewoon scheef mee, niet gaan tegenhangen

Wat je zeker wel moet doen:
*les nemen
*zo vaak mogelijk rijden en hierbij veel slangenvoltes rijden en vaak van hand veranderen
* Altijd evenveel druk op beide teugels hebben (ook al kijkt je paardje dan naar buiten) en goed bijdrijven
*veel op de binnenhoefslag rijden
*linkerstelling vragen terwijl je rechtsom op de volte rijdt

Heel veel succes, dit rijd je er niet zomaar even uit, maar als je consequent bent, gaat het lukken!

Lianne007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:58

als mijn paard het bit vast houd, dan hou ik halt en laat hem langzaam nageefelijk naar beneden komen,en buig hem links en rechts in.
daarna richt ik hem weer recht en ga ik verder,telkens als hij sterk word of het bit vast pakt doe ik dit,gaat hij nageven dan beloon ik hem.
verder ook goed vooruit rijden

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:49

Kris25 schreef:
Helaas zijn Tinkers geen dressuupaarden, maar horen ze meer aan een lang teugeltje in het bos. Het is dus ook heel moeilijk om zo'n paard dresuurmatig door te rijden. Uit je tekst maak ik op dat ze eigenlijk te sterk voor je is. Daar is niets aan te doen....

Wat een onzin.

Elk paard kan basisdressuur (als in: goed en soepel reageren op de hulpen). Ik neem niet aan dat Fleury ambitie heeft om Grand Prix te gaan rijden - dat lijkt me inderdaad wat hooggegrepen voor een bijrijdtinker. Maar gewoon de basis zit er absoluut in.

Ten tweede is elk paard te sterk voor mensen. En daar is vanalles aan te doen. Je rijdt (in elk geval in de dressuur!) voor zover ik weet niet op kracht.

Helaas, Fleury, kan ik je weinig gerichte tips geven. Maar laat je niet uit het veld slaan door totale onzinreacties.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:04

Rechtrichten is de oplossing.

meer info over rechtrichten op www.hoefkatrol.com.

Citaat:
Met je binnenteugel (bij jou de linkerteugel) zoek je contact door kleine kneepjes te geven.

Contact moet je niet zoeken. Zodra jij je paard recht hebt zal ie zich ontspanenn en gaan nageven en heb je eigenlijk direct goed contact op 2 teugels.

Dus niks geen knijpjes, kneden, spelen of weet ik veel wat er allemaal de paardenwereld is ingeroepen...gewoon 2 stille handen houden, anky kneet ook niet.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:40

shadow0 schreef:
Kris25 schreef:

Wat een onzin.

Elk paard kan basisdressuur (als in: goed en soepel reageren op de hulpen). Ik neem niet aan dat Fleury ambitie heeft om Grand Prix te gaan rijden - dat lijkt me inderdaad wat hooggegrepen voor een bijrijdtinker. Maar gewoon de basis zit er absoluut in.

Ten tweede is elk paard te sterk voor mensen. En daar is vanalles aan te doen. Je rijdt (in elk geval in de dressuur!) voor zover ik weet niet op kracht.

Helaas, Fleury, kan ik je weinig gerichte tips geven. Maar laat je niet uit het veld slaan door totale onzinreacties.

Amen.
Ik denk dat je met bovenstaande tips al een end komt.
Mijn paard is ook links erg stijf en dit kost gewoonweg tijd.
Veel tijd, tijd die je af en toe niet lijkt te hebben.
Maar met een portie geduld kom je er wel, wees tevreden met elke verbetering, hoe klein ook.

Succes.

jove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:41

SuusjeUtah schreef:
Je paard is niet recht, dat zijn de meeste niet. Mijn paard pakt op rechts vast. Jij moet dus het tegenovergestelde doen van wat ik doe: je moet je rechterteugel iets meer op contact pakken en met links spelen. Probeer je paard recht te stellen door met je been naar je rechterteugel te rijden zodat ze rechts er iets meer bij pakt en zo in evenwicht komt. Hoop dat ik het een beetje heb uit kunnen leggen, het gaat er vooral om dat je merkt dat je paard alleen vast kan pakken als jij beet hebt. Vaak heb je als reflex dat je terug trekt en dat moet je proberen te voorkomen en je andere teugel er iets meer bij te pakken en goed voorwaarts te rijden. Heb dat vandaag ook in mijn les moeten doen, is nog knap lastig maar het hielp wel succes!

De uitleg hierboven is bedoeld als het paard rechts vastpakt?

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:56

ik ken er zo eentje ik rij veel figuren, voltes slangevoltes enzovoort. Af en toe wil het ook echt wel helpen zodra hij het bit vast pakt handen naar voren en tik. Omdat die haf die ik ken af en toe gewoon als je gaat halthouden opeens de teugels uit je handen trekt. Dan doe ik me handen naar voren en schop hem een keertje goed. Maar verder gewoon echt veel voltes enzovoort, op elke hand evenveel. Ook longeren is een goede optie!

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:26

Lianne007 schreef:
als mijn paard het bit vast houd, dan hou ik halt en laat hem langzaam nageefelijk naar beneden komen,en buig hem links en rechts in.
daarna richt ik hem weer recht en ga ik verder,telkens als hij sterk word of het bit vast pakt doe ik dit,gaat hij nageven dan beloon ik hem.
verder ook goed vooruit rijden

.

Je legt precies uit hoe ik het ook doe. Ben er af en toe wel een heel uur mee bezig, ze krijgt dan op den duur wel door hoe je haar wilt hebben.
Het duurt wel een tijdje voor ze het door heeft maar die tijd moet je haar gunnen. Mijn paard pakt het bit ook vast. Dit op beide kanten. Vaak halthouden en spelen met je handen. Even extra naar links en rechts vragen en dan weer recht weg rijden. Ik rij haar alleen maar weg als ze nagevelijk blijft. Zoniet even extra door vragen.

SuzannedG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:06

jove schreef:
SuusjeUtah schreef:

De uitleg hierboven is bedoeld als het paard rechts vastpakt?

Neej als het paard links vast pakt.. ik had het alvast omgedraaid sorry als het een beetje raar staat.

Blewlish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:26

Kris25 schreef:

Nouja, wat is dit nou weer voor een achterlijk reactie "Tinker horen in het bos aan een lang teugeltje" Mijn Tinker is ook erg sterk en pakt het bit ook vast. Met les heb ik hem nu al aardig onder controle en ook dat hij dressuurmatig goed loopt. Een te sterke Tinker wil niet gelijk het einde betekenen. Beetje slechte instelling heb je dan als instructrice!

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:22

Ik heb ook een keer last gehad met een (jong) paard met vastpakken aan 1 kant (was aan het wisselen). Na een poosje (en na in de mond gekeken te hebben en volgens mij niets meer aan de hand was) wel het wellicht gewoonte geworden om het bit te pakken. Was niet meer te sturen dan. Bij mij hielp een tikje met de zweep op haar toetje; liet ze meteen los. Na een paar keer hoefde ik alleen nog maar het puntje van de zweep te laten zien of ze liet al los. Daarna nooit meer gedaan.
Misschien onorthodox?? Het hielp wel. Gewoon laten merken dat ze het bit pakken gewoon niet mag.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:33

Ik ben het trouwens wel een klein beetje met Kris25 eens, hij zal het wel iets overdrevener zeggen dan dat hij bedoelde Tinkers zijn geen dressuurpaarden en zijn ook echt wel meer geschikt om in het bos aan een lekker lang teugeltje te rijden, maar elk paard kan de basis

bonte_bente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:40

Kris25 schreef:
Links vastpakken op de linkerhand wil zeggen dat ze onder je linkerhand uit wil, dat los je niet op door op je binnenhand stelling te vragen, maar door op je buitenhand even door te komen. Rijd er nog iemand anders op de rest van de week of staat ze dan stil?

helaas ken je onze tinker niet....het is een 6 jr ruin(sinds februarie)
hij loopt op dressuur niveau de L oefeningen maar schouder voor enz is ook allemaal geen probleem...!!!wel is het zo dat deze paarden een korte stevige en sterke hals hebben.hierdoor kun je wel heen komen het is ook een manier waarop je het brengt !tegen vechten en kracht terug zetten heeft geen zin dan pakken ze vast om er onderuit te komen
ga met BRENDA eerst eens proberen om lang laaaaaaag te rijden en daar te ontspannen vervolgens kun je rustig aan omhoog vragen.
ga NIET overhaasten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

en voor kris25.....
vooroordelen moet je niet maken als je er geen weet van hebt !!

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:50

Kris25 schreef:
Helaas zijn Tinkers geen dressuupaarden, maar horen ze meer aan een lang teugeltje in het bos. Het is dus ook heel moeilijk om zo'n paard dresuurmatig door te rijden.

Wat een nonsense! Vind je dan ook dat Friezen voor de kar horen, en Haflingers in de bergen?
Elk paard hoort een bepaalde basisafrichting te krijgen, en elk paard kan leren met de juiste aanleuning te lopen. Dan loopt de een misschien wat mooier aan de teugel dan de ander, maar ze kunnen het ALLEMAAL!
Bovendien betreft het hier een kwestie van rechtrichten, waar je ook met elk soort paard mee te maken hebt.
Dit probleem is universeel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:56

Citaat:
Ik heb ook een keer last gehad met een (jong) paard met vastpakken aan 1 kant (was aan het wisselen). Na een poosje (en na in de mond gekeken te hebben en volgens mij niets meer aan de hand was) wel het wellicht gewoonte geworden om het bit te pakken. Was niet meer te sturen dan. Bij mij hielp een tikje met de zweep op haar toetje; liet ze meteen los. Na een paar keer hoefde ik alleen nog maar het puntje van de zweep te laten zien of ze liet al los. Daarna nooit meer gedaan.
Misschien onorthodox?? Het hielp wel. Gewoon laten merken dat ze het bit pakken gewoon niet mag.

Volgens mij moet jij eerst nog maar een paar een een boek gaan lezen en de www.hoefkatrol.com site door bladeren voor je weer eens op een "vastzittend" paard stapt.

Wat een spanning in het lijf moet dat arme dier hebben gehad als ie zo erg vastpakt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:58

loslaten, zelf los zijn is het enige dat helpt