Sansjo schreef: Ik heb bewust gekozen om hem geen deken op te doen. Vooral omdat ik bang was om dit probleem te krijgen. Maar zonder deken heeft hij het dus ook
Begrijp ik nu goed dat hij het dus vorig jaar ook had en dat hij toen wel een deken op had??
En is hij nu minder of meer stijf als vorig jaar?
Het zou heel goed kunnen dat je paard extra gevoelig is voor het koude weer.Ik zou er denk ik wel voor kiezen om het paard een deken op te doen omdat hij dan toch wat warmer gehouden kan worden.Als je dan gaat rijden zou ik bij het instappen een fleece deken opleggen en eerst 10 minuten gaan stappen aan de lange teugel zodat hij rustig kan opwarmen en de spieren en gewrichten ook rustig op kunnen warmen en soepel worden.Dan nog 5/10 minuten in de stap wat meer vragen en lekker veel figuren rijden.Dan deken eraf en gaan draven en mss kun je wat eerder gaan galoperen daar worden ze vaak ook wel los van ga dan eerst wel even verlicht zitten in de galop zodat hij zijn rug kan los laten voor een paard wat stijf is is het vervelend voor hem als je direct op de rug gaat zitten en zal hij zich eerder vast houden dan los laten.Als je klaar bent ook weer lekker lang uitstappen ik stap zelf meestal 10/15 minuten uit dit vergeten mensen wel eens maar goed uitstappen is erg belangrijk voor de volgende dag ik las net in een boek de volgende zin Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag en ik ben er van overtuigd dat dit waar is.Niet vergeten om met uitstappen weer de feece deken op te leggen en het liefst er naast lopen bij het uitstappen.Verder kun je ook met voeding nog wat meer hulp aan je paard geven ik weet niet wat je nu voert maar je kan er voor kiezen om ander voer te geven of je kan er voor kiezen om een supplement bij te voeren.En dan specefiek iets geven voor soepele spieren vitamine E en selenium zijn daar goed voor.
Mocht dit allemaal geen verbetering opleveren toch even naar je paard laten kijken.Dan is er mss iets anders aan de hand.