M2: Buiging en impuls

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragne

M2: Buiging en impuls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 16:50

hey allemaal, ik ben bezig met de training voor ons M2-debuut en vandaag weer les gehad. Ragne is een ex-manegepaard en doet nooit een stap teveel of te hard, dus werken we meestal aan de impuls in de les. Maar met de M-klasses komt de buiging er natuurlijk steeds meer bij kijken, met namen in de travers en SB.
Nu gaan die twee dingen afzonderlijk van elkaar echt steeds beter:
zowel de impuls verbeterd (tenzij ze van die merriebuien heeft , dan kruipt ze tot bokkens toe achter het been) en de buiging begin ik ook steeds meer door te krijgen. Ze had moeite met buigen in de nek en ribben, maar goed, het gaat dus.

Wat gaat er dan niet, vraag je je af? Nou wanneer ik Ragne sterk moet buigen in de zijgangen, verliest ze impuls! Dus de combinatie van twee gaat eigenlijk niet. Dus óf mijn SB/travers zijn mooi gebogen maar met weinig impuls, óf SB/travers zijn weinig gebogen maar met meer impuls.

Hebben meer mensen dit met hun paard en hoe lossen jullie het op in de proef?

Ik weet dat ik er gewoon verder aan moet werken, ik wissel nu korte stukjes SB/travers af met voorwaars rijden om weer die impuls te krijgen en als je dat een paar keer hebt gedaan gaat het beter. Maar dit wordt natuurlijk lastig straks in de proef! Zeker omdat de oefeningen vanuit verzamelde draf gereden moeten worden en het tempo van de draf dus niet te hoog mag liggen. Dus, ik weet dát ik eraan moet werken en hoé ik eraan moet werken, maar ik vraag me af hoe jullie dit dus zien en in de proef oplossen!

Ben benieuwd...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:16

Je moet je paard beter aan je been houden. Zodra je voelt dat je paard terug valt geef je been bij. Misschien moet je wel iets meer blijven ondersteunen met een been dan normaal.
Over die verzameling in het M2 moet je niet te moeilijk denken. Het is zeker niet zo dat je in het M2 nu een tandje langzamer moet gaan rijden. Je blijft gewoon in een actieve arbeidsdraf rijden. Het enige dat verzameld is de manier waarop je paard zijn benen neerzet, hij moet meer gaan dragen en dat heef tneit met een hoger of minder hoog tempo te maken.

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:18

In de proef kan je dit natuurlijk niet meer oplossen. Dat doe je in je training.
Maar ik snap wat je bedoeld: beetje middenweg vinden denk ik. Denk dat je altijd eerst aan je impuls moet denken.

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 01:06

naar voren rijden in je schouderbinnenwaarts en travers.. schakelen dus!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 01:23

Als je dan toch moet kiezen tussen 2 kwaden, dan zou ik liever voor de takt dan voor de buiging gaan. Want takt komt weer terug in je laatste cijfers.

Vooral doortrainen! Je paard moet sterker worden!

pol013

Re: M2: Buiging en impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:26

Kijk wel uit bij het naar voren rijden dat je je paard niet van het achterbeen af rijdt. Travers en Sb zijn oefeningen waarbij je paard meer op et achterbeen moet komen en als je hem daarne meteen er weer vanaf rijdt zal je paard het ook niet helemaal begrijpen.

In de training pak ik het als volgt aan: Langzaam opbouwen. Dus in een actieve draf wat stellingen en buiging vragen maar niet meteen voor de volledige buiging gaan (bijv, travers over 3 sporen) Dan langzaam opbouwen naar wat er in de proef gevraagd wordt. Vaak zijn flegmatieke paarden dieseltjes die even tijd nodig hebben om op stoom te komen.

Twee algemene opmerkingen.
Zorg er voor dat je paard ene heel goede conditie heeft zodat hij het werk ook op het laatste goed aankan.
Let op dat je niet gaat duwen en wringen om hem voorwaarts te houden in de SB en travers. Hier zit je je paard alleen maar mee in de weg.

noussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:22

ik heb echt precies hetzelfde probleem als jou!!
alleen vind ze de buiging in de traver ook nog wel heel moeilijk al loopt ze niet actief

maar ik probeer in mijn training ook heel veel te schakelen tijdens de traver en schouderbinnenwaarts!! dit helpt echt!!
in de schouderbinnenwaarts blijft ze nu al doorlopen alleen de traver nog niet, maarjah blijven trainen en ben ervan overtuigd dat het dan allemaal goed komt!!

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 00:21

Bedankt voor alle goede reacties!

Tyrza, uiteraard is tact het belangrijkste! En we zijn aan de krachttraining bezig
zoals piepelotje zegt wordt het een beetje een middenweg vinden.
Pol013, ik heb zeker wat aan je reactie! Met een paard wat impuls verliest ga je gauw zitten wringen en dat werkt niet idd! maar het blijft je eerste reactie om te gaan duwen...

Vandaag een keertje de proef doorgereden en om het even grof te zeggen flink gas gegeven. Het hielp enorm. De buiging in de linkertravers gaat beter dan in de rechtertravers en door actiever voorwaarts te rijden werd het impulsverlies minder. SB gaat best goed zo.

Ik heb in stap buiging geoefend en afgewisseld met voorwaarts stappen aan de lange teugels door SB en renvers af te wisselen. In draf heb ik steeds enkele passen de buiging (in SB, renvers en travers) meegenomen op de volte en bij impulsverlies direct actief voorwaarts gereden. Eigenlijk is de buiging het makkelijkste te oefenen in de galop bij ons, merkte ik. Daarin afwisselend schoudervoor en renvers-traversachtig gegalopeerd. Maar in galop is Ragne makkelijker voorwaarts te rijden dan bijv. in draf en stap. --> buiging hangt dus ook echt af van de impuls.

Ik merk dat ze beter om mijn rechterbeen reageert dan op mijn linkerbeen met het rijden van travers. Gek genoeg heb ik daar in SB minder last van.

Ik zal morgen nog een zitles doen en de rest van de week kijken of ik de proef nog in delen kan rijden en de impuls in orde kan krijgen. Krijg wel erg zin om het een keertje op wedstrijd te gaan proberen

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:52

Vergeet het gewoon rechtuit rijden ook niet!

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 17:12

karijn schreef:
Vergeet het gewoon rechtuit rijden ook niet!

Nee zeker niet Karijn, rechtuit rijden is juist ons sterkste punt
Rag loop het liefts kaarsrecht, ook in bochten...Het is een kort gebouwd paardje, en korte planken buigen minder

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:16

Lange planken ook niet hoor, weet ik uit ervaring

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:27

Probeer je paard in een travers/ SB dan eens wat sneller aan je been te zetten, bv even een flinke hulp geven (shock-effect 1x) en dan opnieuw inzetten. Even wakker schudden en dan weer doorijden alsof er niets aan de hand is. Van daaruit kun je weer aan de buiging en lossigheid werken. Succes!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:15

Wat ik wilde zeggen met mijn opmerking is het volgende: vergeet het rechtuit rijden niet, dus gewoon op 2 teugels blijven lopen en evenveel druk. Als dat rechtuit niet goed gaat, kan het in de SB/travers ook niet goed gaan. Buiging vragen vanuit je been.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:35

Klopt het dat het paard op een kant meer vastpakt dan op de andere kant en dat je paard ook erg last heeft van de hengstigheid? Is het misschien ook zo dat toen je haar op het begin reed ze niet zo makkelijk nageeflijk liep. En dat dat veel moeite heeft gekost?
Het kan best zijn dat ze een blokkade heeft in de eerste halswervel of in het heiligbeen. Als dat zo is dan kan dat ook de hegnstigheid verklaren. Een osteopaat kan je hier mee helpen. Mijn merrie was na een behandeling van de hengstigheid af. (ze was altijd overdreven hengstig twee weken knippogen een week niet en zo het hele jaar door). Niet allen de hengstigheid was weg maar mijn paard kan zich nu een stuk makkelijker bewegen. Misschien nog niet zo'n gek idee om daar eens naar te laten kijken. Zeker als je ook wel eens erg last hebt van die hengstigheid.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 18:03

Nee ze heeft geen last van hengstigheid en is eigenlijk altijd super nageeflijk. Ze heeft gewoon moeite met de oefening en weet dan een hele goede truuk en dat is vertragen
Ze stelt wat liever naar links dan naar rechts, en ik ben beter met mijn rechterbeen dan met mijn linkerbeen...Maar een blokkade kan er natuurlijk altijd zitten, ik zal haar eens laten nakijken, bedankt!

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:04

Vertragen is ook een teken dat het moeilijk is. Straf dat niet meteen af maar geef je paard de tijd om sterker te worden en wacht nog een tijdje (weken) af. Oefen het om de dag, en de andere dag gewoon wat tempowisselingen en snel op je been maken.

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 16:14

Ja er zit ook zeker verbetering in, ik oefen het ook zoals jij het zegt Renes, want alleen maar travers rijden de hele tijd wordt een paard niet blij van .

Mijn vraag was ook niet zozeer hóe je het traint, maar hóe jullie het in de proef oplossen! ik weet dat Ragne sterker moet worden en ze kan altijd beter voor het been (en voor de hulp) worden. Daar werken we altijd aan in de les. Maar de vraag is dus meer naar jullie ervaringen op wedstrijd met deze oefening en de buiging+impuls.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:22

Ik denk niet dat je het in de proef zomaar kan oplossen. Je zult er thuis ook aan moeten werken. Pas als het thuis goed gaat, gaat het in de proef ook goed. Als dit het enige onderdeel in de proef is wat niet gaat: jammer. Vraag ook eens iemand anders dan je vaste instructeur.